Unghästfrågor!
Tjohopp! Skulle vilja ha lite hjälp av er där ute!
1. Vad exakt är 3-årstest?
2. Vilka hästar får vara med?
3. Gäller det året hästen fyller 3 eller ska hästen fyllt 3?
5. Vad gör man på det?
6. Vad kan man åka i väg och göra med sin 2-3 åring?
7. Finns det några speciella unghäst kurser? Eller liknande? Tömköring för unghäst? Löshoppning? Eller andra saker man kan åka i väg till?
Tacksam för svar!
undrar jag med:)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Är det ponny eller häst undrar jag, då 3-årstestet skiljer sig markant beroende på…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Häst (ASVH):
- Framförallt en avelsvärdering av blodslinjer, d.v.s. man vill se vad hingstarna nedärver (och i viss mån ston, men de får ju bara en avkomma per år).
- Hästar med "gröna papper" d.v.s. reggade i ASVH och godkänd stam. Min häst med varmblodig travare som mamma hade fått vara med utom tävlan om vi fått rum. Man var tvungen att vara medlem i ASVH (eller underförening) på flera ställen i år, vet inte om det var alla.
- Det år hästen fyller tre.
- Du visar hästen först i lösgalopp och löshoppning, därefter för hand exteriört och gångarterna skritt och trav. Ridprov måste göras om hästen ska få diplom, men är frivilligt.
- (6)Ofta arrangeras unghästkurser (jag var på en lyyysande sådan i Kumla, tre tillfällen) och/eller löshoppningar som förberedande för treårstestet. Man kan åka på tömkörningskurser (jag var hos Anders Eriksson), NH-kurser eller annat "avsuttet" t.ex. inkörningskurser.
- (7)Jaaa, det har jag ju just svarat på :-)
#4 ponny behöver varken ridas eller köras. De löshoppar, lösgalopperar och visas upp exteriört och visas för hand i skritt och trav.
I övrigt är det lika som stor häst.
Det här är en storhäst! Var är 3-årstesten då?
Kan tillägga att jag bor i Värnamo!!

#5 3års testen för halvblod är klara för iår, är först nästa år för årskull 2008 nästa gång för halvbloden.
jag har en 08 :a hemma!
oki, tack för länken!
oki, tack för länken!