Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1946 ggr
halludu
0

Unghästfrågor!

Tjohopp! Skulle vilja ha lite hjälp av er där ute!

1. Vad exakt är 3-årstest?

2. Vilka hästar får vara med?

3. Gäller det året hästen fyller 3 eller ska hästen fyllt 3?

5. Vad gör man på det?

6. Vad kan man åka i väg och göra med sin 2-3 åring?

7. Finns det några speciella unghäst kurser? Eller liknande? Tömköring för unghäst? Löshoppning? Eller andra saker man kan åka i väg till?

Tacksam för svar!

ebengtssson
0

undrar jag med:)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

WinterPrince
0

Är det ponny eller häst undrar jag, då 3-årstestet skiljer sig markant beroende på…

Mangis
0

Häst (ASVH):

1. Framförallt en avelsvärdering av blodslinjer, d.v.s. man vill se vad hingstarna nedärver (och i viss mån ston, men de får ju bara en avkomma per år).
  2. Hästar med "gröna papper" d.v.s. reggade i ASVH och godkänd stam. Min häst med varmblodig travare som mamma hade fått vara med utom tävlan om vi fått rum. Man var tvungen att vara medlem i ASVH (eller underförening) på flera ställen i år, vet inte om det var alla.
  3. Det år hästen fyller tre.
  4. Du visar hästen först i lösgalopp och löshoppning, därefter för hand exteriört och gångarterna skritt och trav. Ridprov måste göras om hästen ska få diplom, men är frivilligt.
  5. (6)Ofta arrangeras unghästkurser (jag var på en lyyysande sådan i Kumla, tre tillfällen) och/eller löshoppningar som förberedande för treårstestet. Man kan åka på tömkörningskurser (jag var hos Anders Eriksson), NH-kurser eller annat "avsuttet" t.ex. inkörningskurser.
  6. (7)Jaaa, det har jag ju just svarat på :-)
Tusen
0

#4 ponny behöver varken ridas eller köras. De löshoppar, lösgalopperar och visas upp exteriört och visas för hand i skritt och trav.

I övrigt är det lika som stor häst.

halludu
0

Det här är en storhäst! Var är 3-årstesten då?

halludu
0

Kan tillägga att jag bor i Värnamo!!

ThunderClap
0

#5 3års testen för halvblod är klara för iår, är först nästa år för årskull 2008 nästa gång för halvbloden.

Här kan du hitta allt om 3-års testen hos ASVH

halludu
0

jag har en 08 :a hemma!

halludu
0

oki, tack för länken!

halludu
0

oki, tack för länken!