Konstig huvud form?
Någon annan med samma problem?
Jag köpte först ett cob träns då han har ganska litet huvud, skulle vara till hackamore, sidostyckerna/nackstycket passade jätte bra för hackamore eller bett, dock var pandbandet aningen för litet och nogrimman på tok för litet.
Så nästa gång skulla jag beställa ett träns (för bett) så beställde då storlek full, det borde ju pass liksom, ja nosgrimman satt bra, bettet satt bra om sidostyckerna var på minsta, pandbandet var perfekt, käkremen var aningen för stor men överlever och fick göra fler hål för att få nosgrimman på rätt plats.
Så enkelt:
cob i sidostycken, nackstyce och käkrem
full i nosgrimma och pandband
Är det helt hopplöst för mig att köpa ett komplet träns eller är det bara att inse att jag måste plocka ihop ett passande träns?
Jag har märkt att storleken på träns verkar bli mer och mer varierad..
Jag har ett träns storlek ponny till min d-ponny, och köpte en enkel nosgrimma till henne ganska nyss i storlek cob som är precis på gränsen.. Får ta i lite för att få den på yttersta hålet, när hon på ponnytränset har tredje största hålet och den då är så lös att man får in minst tre fingrar!
Förstår inte hur storlekarna kan vara så skeva?
Samma här! Problem problem, till min lilla kompakta Connemara med stort huvud köpte jag ett träns i storlek Cob, men det var för långt i sidostyckena. Ponny är bra i sidostyckena men yttersta hålet på nosgrimman och käkremmen, pannbandet sitter hyffsat bra.. Vad trött man blir. Dessutom var ponnytyglarna för korta!
Samma här !
Cob i allt utom pannband och sidostycken :S Iallafall i det senaste hade det varit perfekt.
Tror det beror rätt mycket på märken också. De flesta dyrare märken har rätt "normala" storlekar där cob är just cob o.s.v. De billigare märkena kan ha väldigt varierande storlekar har jag märkt..
#3 ja du har nog rätt.. Synd att det ska bli så mkt dyrare för att kunna veta att det kommer passa isf bara
måste berätta att jag red med ett cob-träns idag, visserligen utan nosgrimma, men då hade jag ändå på nästan samma hål som på ponny-tränset tror jag, tredje innersta på sidostyckena t ex. Mycket konstigt det här!
Vi syr våra egna träns numera. Det är nämligen ännu värre om man har russ som vi. Inte ett enda träns passar.
Jag får nästan alltid köpa dubbla uppsättningar alternativt sy till/göra hål i tränsen. Att ha allt på minsta ser inte heller snyggt ut med alla flärpar som hänger
Jag har små B-ponnyer som är små vid halsfästet (nackremen) och stora över nosen.
Trodde faktiskt det bara var vi som hade Shetland och Welsh (och andra storhästraser som är givet grova) som hade problem med detta.
Ibland undrar man vad tillverkarna mäter för något…?
Hakuna matata!
Jag tycker att storlekarna varierar jättemycket nu jämfört med 10-15 år sedan! Köpte nyligen två st träns till min häst, båda i Cob.. Dom var som natt och dag i storlekarna, det ena var bra i sidostyckena, men nosgrimman var jättestor. Det andra var tvärtom, bra i nosgrimman men på tok för långa sidostycken. Nu gick det att göra fler hål på båda tränsen, så det löste sig ändå;)
Men min förra häst hade också Cob, och när jag handlade grejer till henne (för 10-15 år sedan) så var det sällan dom här problemen, Cob passade jämt och grejerna var mer lika i storlekarna :D

Har ett träns strl ponny till mitt russ, det passar bra förutom pannbandet som är på gränsen till för litet. Tyglarna är för korta. Så har jag ett full-träns med två par tyglar. Det ena paret är lagom till stor häst men det andra är mer lagom till d-ponny, dom är aningens för långa till min som är c-ponny. Konstigt detta. Tyvärr har tränset inte i närheten samma förg annars hade jag bytt tyglar till ponnyn direkt.
Skynda långsamt så går det fortare.