Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 6320 ggr
Zadeira
0

Äter bajs- varför?

Vi har hagbrist på jobb och fyra hästar varvas var fjärde dag i en sjukhage. Nu har jag lagt märke till att iallafall två av dem äter på de andras bajs.

Varför gör de så? Har det någon näringsfunktion eller är det bara som det smakar bra?

lisette
0

det är väl att de saknar någon form av näring har jag för mig.

Zadeira
0

De har nyss fått tillägg/ändringar i sina foderstater så förhoppningsvis ordnar det upp sig snart då så att de inte behöver äta varandras skit.

Elshira
0

Det finns två alternativ. Antingen har hästen en obalans i tarmfloran eller så är det B-vitamin brist =)

Hakuna matata!

sahara86
0

Det låter som någon form av brist av tillskott.

Zadeira
0

#3, B-vitamin har de fått sedan långt tillbaka, så det borde inte vara det.

#4, hur vet man vilket tillskott de behöver då? måste man göra en foderanalys?

Linnea
0

#5 Japp

Skynda långsamt så går det fortare.

sahara86
0

#5 Ja, det är svårt att veta annars.

Zadeira
0

Då ska jag tipsa stallchefen. Det är ju trots allt ridskolans hästar och jag kan inte bestämma något, men jag ska tipsa henne iallafall och säga vad jag tycker.

Elshira
0

#8 Pröva med foderjäst för tarmfloran annars efter som det brukar vara obalans. Efter gammalt tog man en frisk hästs bajs och filtrarade i vatten, detta vatten gav man till den "sjuka" hästen. Men jäst är ju betydligt trevligare :)

Hakuna matata!

Liiniz
0

Jag har hört att om en häst äter bajs så har de mineralbrist. På mit förra jobb åt en häst bajs och när vi började ge den mineraltillskott så upphörde bajsätandet!

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Rafflan
0

Kan det inte vara att dem vill beta då men det inte finns nåt bete i hagen?

Linnea
0

Dom äter ibland bajs fast det finns gräs.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#12 hur vet du det? Känner du TS? :)

för förut när vi fick en ny shettis fick han gå i en sand hage utan bete, för den låg bra så han kunde bekanta sig med sina komande hag kompisar, och märkte dagen efter han kom att han käka bajs, så gav honom en hög med hö och då lätt han bli bajset.
Han har idag fri tillgång till hö, vatten och saltsten. Och har aldrig sett honom äta bajs igen ;)

Zadeira
0

#10, de får både b-vitamin och mineralpellets, så förmodligen är det inte mineralbrist.

#11 Det är möjligt att det påverkar att de går i grushagar, att de äter bajs för att de inte har något annat att äta. Jag vet faktiskt inte.

CelsiusT
0

Jag tycker det skriker stress om det.

Men visst kan det väl vara något dom vill ha i sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sahara86
0

#13 Man behöver inte känna TS för att veta att de kan äta bajs även om det finns gräs i hagen.

#14 Får dom inte grenar att gnaga på om dom går i grushage?

Zadeira
0

#16, tyvärr inte.. och tyvärr har jag inte mycket inflytande över sådant heller…

CelsiusT
0

#14 Jag tycker det låter som om dom är understimulerade/uttråkade. Grenar att gnaga på, hö att äta (hästars stora "hobby" är ju faktiskt att äta), bollar att leka med, osv osv kan hjälpa. Får dom inte tillräcklig stimulering (små/tråkiga hagar, lite utevistelse osv) så utvecklar djur lätt stress och ett symtom kan vara att äta avföring.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#16 nej men jag sa vad jag att det kanske kan bero på att dem saknar bete och då säger #12 att dem har bete. Men nu är hennes tex ändrad.

#14 ja prova att ge en tus hö eller så och se om det har någon effekt kanske?

sahara86
0

#17 Okej, vad synd.

#19 Ja, det förstår jag. :)

Zadeira
0

#20, jo, visst är det.. så är det att vara anställd och bara lyda order, där man inte riktigt har någon talan..

liswic
0

Hästar som koprofagerar gör det pga näringsbrist eller en obalans i tarmfloran.

Genom att äta andra hästars träck så får de i sig friska mikroorganismer, dessa kan rätta till tarmfloran.

Näringsbristen är oftast brist på protein/fibrer, hur detta funkar kan jag inte förklara för tillfället (då jag inte är helt 100).

Detta är vad jag har lärt mig såklart, finns hur många läror som helst.

Lisa Glad

jeanette
0

Hästar koprofagerar i naturen endast vid grav näringsbrist. Hos föl är koprofagi naturligt. Då beteendet uppvisas hos vuxna hästar brukar det flesta säga att det ofta är näringsbrist. De enda brister man har kunnat konstatera hos hästar som ägnar sig åt att äta, tugga eller slicka på konstiga saker är protein- och fiberbrist 

Salt-, mineral- eller vitaminbrist har aldrig kunnat bevisats.

Tusen
0

#23 Äntligen en till som är inne på mitt spår. Har precis läst just dessamma i en tidning på Strömsholm.

Hästar är nämligen annorlunda mot oss människor och har en helt annan förmåga att lagra vitaminer och mineraler än vi människor. Oftast räcker de vitaminer de får i sig på ett sommarbete onder hela året. Fast det är ju inte alla hästar som får beta hela sommaren heller. Då behövs det säkert lite extra om höet är vekt på vitaminer.

Elshira
0

Jag trode det var ganska så konstaterat att de åt bajs för att de hade obalans i tarmfloran…? Övrigt ätande vet jag dock oftast beror på proterin/fiberbrist.

Hakuna matata!

Tusen
0

Föl kan äta bajs för att få i sig de bakterier de inte har vid födseln. Vuxna hästar bör inte äta bajs. Då är det något som är galet. Tristess är nog det vanligaste.

Elshira
0

Det är ju ett gammalt "hedelrigt" knep att sila bajs och vatten från en frisk häst och ge till en "sjuk". Nu finns det väll dock betydligt lättare åtgärder.

Men det är väll självklart att de kan få obalans i tarmfloran - fång är ju ett exempel på det.

Hakuna matata!