råd om köp av foderhäst
har ett nu fyraårigt vblsto på foder. har haft henne sen i somras. just nu är hon inackorderad på ett stall i närheten eftersom jag inte fått ordning på mitt eget än.
tosan höll inte för travet, de körde henne för fort och hon började att hoppa för hon belastade antingen fram/bakbenen för mkt. kommer inte ihåg vilket det var. vi bestämde ingen tid på hur länge jag skulle ha henne och inte heller ngt kontrakt eftersom det är en tjej som jag känt sen jag var 8-9 år. de har 10-12 andra hästar och har inget behov av tosan.
nu har jag börjat tänka på om jag ska köpa tosan, eller se mig om efter en annan. jag har alltid velat ha ett kallblod. pappa känner även ägaren till hästen (de har hästarna på samma ställe) och frågade häromdan vad de skulle göra med tosan. "vi ska ta föl på henne nästnästa sommar" blev svaret.
då blev jag inte så himla sugen på att ta hand om henne längre, jag känner att om jag ska rida henne ordenligt i två år så kommer det att "förstöras" av hennes dräktighet. då kan jag likagärna lämna tillbaks henne och köpa mig en egen häst.
kom fram till igår att jag ska höra med ägaren, är villig att ge max 5000:- för henne. accepterar dom inte det så får dom ta tillbaks hästen och jag se mig om efter en annan.
jag vill egentligen inte ha ett varmblod, men när jag fick hit henne som sällskap till min andra sommarhäst så blev jag kär. det är en otrolig häst med en personlighet som heter duga. att hon sen har en fin stam och en toppentrav är bara en bonus om man nu ska ta fölisar på henne sen.
vad tycks?
jag skulle nog tänka som du sa, att lägga ner så mycker arbete på henne och sen tar dom tillbaka henne… jag skulle nog satsa ett par tusenlappar till för att få en häst som man kan forma till sitt eget behov där man då vet att man gör det för sin egen skull,
annars skulle jag fråga om dom ville sälja henne nu till dig…