Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2853 ggr
kaka1234567
0

Vad tycker ni om deta ??

Vad tycker ni om detta??

Jag tycker de han säger är sant =) Gillar dena film.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Alma-G
0

Den gillar jag! Tummen upp.

Rynkel
0

Fick nästan skuldkänslor över att använda bett över huvudtaget, men vad kan man göra liksom? Obestämd Att inte rida med bett är ju tyvärr inget alternativ om man vill tävla..

Birke
0

Hafr inte kollat på videon, har inte tid. Men har fattat att den måste handla om bett, och drar säkert upp argument mot bett. Jag säger att bett är super, precis lika mkt som bettlöst, med rätt ryttare och ett bett som passar hästen.

kaka1234567
0

#3.Ja de va de men behöver inte va en bett film bara för att de va jag. sen är jag tröt på att diskutera om de. Ville bara se vad folk tyckte om filmen och om vad gubben sa inte bettet

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Jag gillar filmen för även om den propagerar för bettlöst så tycker jag att om man ändå vill (eller måste) rida med bett så är det raka bettet att föredra. Har kastat alla delade bett sen flera år tillbaka då jag var på en föreläsning med en hästtandläkare om just detta.

Inte undra på att hästarna lägger tungan över bettet för att slippa trycket i gommen och slår upp med huvudet för att slippa trycket över lanerna.
Ett rakt bett fördelar trycket över hela hästens mun och man slipper enstaka tryckpunkter.

Två delade bett borde förbjudas. Rena djurplågeriet i mina ögon.Skrikandes

[Folee]
0

#5: nu är ju inte 2delade bett det värsta man kan ha…

Rynkel
0

Man får väl inte heller tävla med rakt bett (på ponny ialf?) ? Då är det lite klantigt att alltid rida på rakt och helt plötsligt slänga in delade bett vid tävling..

Gudris
0

#7 Det som rekomenderas av hästtandläkare är att man varierar mellan olika bettalternativ och nosgrimmor. Så man kan ju rida på rakt ibland och tredelat bett ibland. Det viktigaste är ju att bettet inte är för långt, det är då det kan gå emot tänder och liknande. Att kunna variera med ett bettlöst alternativ är jättebra, men det finns hästar som inte trivs med det.

Rafflan
0

Det jag reagarear på i filmen är att när man tar i det 2 delade slår det upp i gommen? om jag drar bettet bakåt hur kan det slå upp? det borde väl åka bakåt? sen är det ju en grej om jag leder så kanske det kan slå upp.

Tusen
0

#6 I mina ögon är det det värsta bettet. Kan inte komma på något värre då övriga bett oftast är en kombination av delade bett och dessutom något ytterligare.

#8 Har också hört att man ska variera betten och nosgrimmorna. Men vi använder inte nosgrimmor och hästen får själv bestämma var i munnen den vill ha sitt bett. Vet att många tycker det ser konstigt ut på våra hästar. Men våra ponnysar rids även bettlöst.

#7 Ja tyvärr får man inte ha det i dressyr. Hoppning däremot är det okej.

Zaphix
0

#9: När du drar bakåt i ett tvådelat bett så går ju bettringarna bakåt och ihop, men bettet viker sig ju också mer. När bettet viker sig mer så går det upp i gommen om det inte är alldeles perfekt storleksmässigt. För att bettet bara ska gå bakåt utan att vika sig måste du dra båda tyglarna utåt och bakåt typ. Men när du rider drar du bara bakåt, förutom vid ledande tygeltag, men då tar du ju bara i en tygel.

Om du förstår min förklaring. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#11 okey, då förstår jag men då är väl igentligen problemet fel-anpassat bett?

Tusen
0

#12 Nej det fungerar alltid på det sättet. Lägg ett bett i din hand (gärna något som du tycker skulle passa en hästmun med din handstorlek) slut handen och be sedan någon dra i bettriingarn så känner du hur bettets delar kommer att vika sig och trycka dig i handen.

Rafflan
0

#13 vi fick faktist prova det på ridskolan en gång, då provade man olika sätt att ta tyglen och fick känna i handen vad som händer men tycte aldrig den verkade vilja slå upp eller ner.

Tusen
0

#14 Och du höll näven knuten? HAr svårt att tro att inte delningen tryckte dig i handen. Har gjort det flera gånger själv och även låtit andra testa. Aldrig har jag hört att någon varit opåverkade av det faktum de då fick uppleva.

Men om du tycker att tvådelade bett är bra och inte bryr dig om ifall det gör ont i din hästs mun så får det stå för dig. Min åsikt är orubbar i denna fråga.

Rafflan
0

#15 vi höll båda händerna knutna över bettet. (så det blev som en tunnel, långt bett)

Jag tyckte att det var svårt att känna när dem tog en tygel och drog bakåt för att få mig att svänga, ledande tygeltag vad tydligare osv, fick lära mig mycket, men kände inte att det slog upp.

Och nu drar du förutfattade meningar, vem har sagt att jag rider på 2-delat? Eller kanske ska fråga, vad rider jag på för bett och varför är det bettet dåligt?

Troligen inte, så hur kan du då säg "inte bryr dig om ifall det gör ont i din hästs mun"?

Birke
0

#4 Nu var det inte så att det var pga att du var trådskaparen som jag skrev det jag skrev, även om du har skrivit lite överallt att bett är hemska, det var att bett nämdes i #2, och kunde därför dra den slutsattsen.