Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5275 ggr
viktoria91
0

Cykla =)

För första gången i både mitt och min ponnys liv så hade jag med henne i grimskaft när jag cyklade på grusvägarna vid stallet, en stor sopbil kom bakom oss och hon gick lungt ut i kanten och fortsatte sedan fram när den kört förbi=) hon var jätteduktig och det var kul^^

någon annan som har provat att cykla med häst på väg? hur gör ni?

JoyBysen
0

Haha vilken rolig idé, om det inte är allt för svårt så ska jag nog ta och prova det imorgon med min shettis. Han behöver så mycket motion en fet shettis på sommarbete kan få ^^

Kan skriva hur det gick (;

viktoria91
0

så svårt var det inte, utom när jag råkade cykla framför henne, inte för att hon brydde sig=) dte var faktiskt kul och ska fortsätta med det^^

[japptravare]
1

Jag har :) Riktigt kul så länge hästen följer snällt ;) haha

ebengtssson
0

det där har jag med tänkt på :D Fast aldrig vågat testa med mina stora hästar xP Även funderat påatt ta med dem när jag är ute och springer :P

roligt att du är en sån lugn häst :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Arkan
0

Jag gjorde så med min förra när hagen låg en bit från stallet, då cyklade jag upp med henne. Helt problemfritt varje gång :)

En rolig travtränare gjorde samma sak. Han tog en häst, hoppade sedan på cykeln och cyklade till hagen i rask takt så travaren fick trava brevid, de gick också galant. Dock cyklade jag långsamt så min bara skrittade. haha

viktoria91
0

#4 min har följy med ibland när jag har varit o joggat, dte är ju så tråkigt att göra dte själv=)

#5 min är skadad och får bara skritta, hade varit lättare om hon fick trava, var svårt att cykla så långsamt=)

Tusen
0

Att cykla med hästarär vanligt inom travbranchen.
När mina barn hade sina ponnier inhyrda så var det långt mellan stallet och sommarhagen. Då cyklade de alltid med sina hästar. Den ena, som vi fortfarande har kvar och numera är 14 år gammal, kunde man lägga grimskaftet över halsen på och sedan sprang hon lös bakom cykeln. Att rymma eller bli rädd för något har aldrig fubbits i hennes värld. Tok-cool ponny.

[japptravare]
0

Jag har t.em galopperat med häst brevid (A) Inte så kul när hon försökte bocka kan jag säga x)

GaloppHov
0

Jag cyklar med grannens Islandshäst då och då, han är helcool och 200 % trafiksäker så det går jättebra och ger dessutom motion till både ryttare och häst :)

WinterPrince
0

Jag var ute och joggade med min häst igår. Dock tyckte han jag joggade lite för sakta, han hamnade emellan skritt och trav. Men mest travade han ändå….

Maja
0

Jag cyklade ofta med min förra medryttarhäst. Oftast i trav, men en gång lyckades han ramla in i tölt av någon konstig anledning (första gången jag såg tölt på honom). Hade sommarhagen en bit bort och lat som jag är så orkade jag inte gå och hämta honom. Cykeln gick fortare. ;)

Om vi mötte en bil så stannade jag alltid. Han var inte ett dugg rädd och skulle säkert ha kunnat fortsätta utan problem men jag stannade ändå för säkerhetens skull.

viktoria91
0

#11 när jag hade en bit till sommarhagen red jag dit barbacka i grimma och tyglar=)

jag stannar också alltid när vi möter bil, inte för att hon bryr sig om bilar utan för att visa respekt för bilisterna.

Elshira
0

Jag måste säga att jag aldrig skulle våga det även med en "säker häst". Jag har varit med om att lastbilar "slickat mig i baken" när de kört förbi i 70 km/h och jag har varit med om hundar som varit lösa och kommit och jagat mig och hästen (förvisso lekte den och skällde och sprang efter bara, men vem vet om det bara är lek nästa gång?).

Så med tanke på sådana scenarior som kan hända och hästen får smått panik så skulle jag inte våga göra det med en häst. Jag skulle för övrigt inte ens våga det med en hund med tanke på hur lite som skulle bheövas fr att få en i obalans. Med andraa ord jag tänker på min egen säkerhet i detta fallet.

Jag har dock en granne som motionerat sina hästar på deras travbana med hjälp av fyrhjuling. Det skulle jag nog ändå kunna tänka mig efter som det krävs lite mer för att få om kull mig, det är mindre risk för "farliga saker" och vid nödfall kan man släppa dem utan att vara allt för orolig (många brukar ju springa tillbaka till stallet eller ställa sig och beta).

Hakuna matata!

Maja
0

#12 - Det hände det också. ;) Men ibland hade jag bråttom att hämta honom och det tog ju 10 minuter att gå till hagen så cykel dit och cykel hem gick fortare än att gå dit och rida hem. :P

viktoria91
0

#13 min häst rör knappt på örona över att lastbilar kör om henne i 90 km/h 2 meter från henne. hon har aldrig blivit rädd för ett fordon under dem 5 år jag haft henne. skulle en hund komma blir hon inte rädd men skulle mycket väl sparka ihjäl den vilket hon skulle göra även om jag red.

#14 när det var nära till stallet men för varmt att leda hoppade jag och min kompis upp på hästarna och red igenom hagarna till stallet i galopp med dem andra hästarna galopperandes lösa bredvid=)

Birke
0

#13 Håller med, skulle aldrig våga.

CelsiusT
0

Åh.. det skulle jag ju ha gjort med unghästen i höstas såklart!! Det hade ju varit perfekt sätt att få upp lite muskler på henne… Jaja… det är ju inte försent än iof…

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#17 haha! nej det är det, lite varmt kanske mitt på dagen bara;) synd att det inte finns asfalt vid stallet för då hade jag provat med inlines också ;P

Elshira
0

#15 Jag har också trafiksäkra hästar och de som blivit jagade av hundar har inte brytt sig nämnvärt. Men alla hästar bli rätt någon gång, oftast för något man minst anar.

Jag tycker det känns säkrare i sådana fall att rida till hagen och motionera dem på annat vis än med cykel. Cyklar man dessutom på en väg med hästen så kan du ju rent av bli påkörd liggandes på marken om hästen hoppar till och knuffar dig in på vägen. Att göra det på en privat grusväg är väll dock inte så stor risk. Allt är en risk, men man behöver inte ta onödigt många enligt mig.

Hakuna matata!

viktoria91
0

#19 hon har en senskada och får inre rida henne. Om någon kör på mig är ju den personen dum i huvet och kommer anmälas för mordförsök. Att min ponny skulle hoppa till tror jag inte, ju mindre man behöver röra sig desto bättre tkr hon. Det alla andra hästar nojar sig över när vi rider ut går hon förbi utan att bry sig det minsta. Det kan lika gott hända när jag leder henne, då jag har skolios har jag ungefär lika bra balans när jag går som när jag cyklar.

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har cyklat med hästar i snart 10 år. Började med två av welsh mountain ponnyerna jag tog hand om. Då var jag 12 år och det gick bra.
Sen har jag fortsatt med shettisarna sen dess.

Mina två som jag har nu cyklar jag med minst en gång i veckan..

CelsiusT
0

Det är ju ett perfekt sätt att motionera hästen på. Går man så blir det ju troligtvis inte högre tempo än skritt men med cykel kan man få upp lite fart ju. Det är dessutom nyttigt för hästarna att motionera på varierande sätt, och inte alltid bara ridas eller köras (likaväl som det är nyttigt för ridhästar att köras ibland och tvärt om, så är detta ännu ett alternativ för omväxling).

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#22 Glöm inte hur roligt det är! Flört