Hur mycket mat får era varmblod? =)
Som rubriken: Hur mycket mat får era varmblod? =)
fri tillgång med hö, halv liter oblandad betfor, mineraler. ngn hand havre

ca 6-8kg hö och lite morötter

#1 Vad är oblandad betfor?
#2 Blir din häst riden varje dag då ? :)

Eh, kom på hur du menade själv förresten 
Fri tillgång på hösilage, 2 kg hippo grow alfa, 2 dl betfor, mineraler, b-vitamin och gurkmeja.

I stort sett fri tillgång på hö, 3 liter krafft sport om dagen.

min häst går på 5 kg hö, låter lite men han håller hullet och mer därtill och står på halm så han har alltid att tugga och pilla på.
4 liter krossad havre, 1 liter uppblött betfor, 3/4 dl mineraler.
#8 Hur stor e din häst?
Tycker ni man ska ge krafft foder när man inte rider eller att hästen bara får hö och de dagar man rider får den även krafft?
just nu 9kg hösilage och morötter..
// Vanessa
Anser ni att det skulle räcka (jag har ingen häst) med fri tillgång till hö , och sen 1 - 2 kg krafft vid arbete? till en häst med en manke på ca 165? ^^
11: Beror ju på vad det är för värde på höet och hur lätt hästen har att sätta hull/muskler.

#4 japp =)
men hon är ganska liten med ca152
#13 okej :)
#8 varför inte mer hö och mindre havre? :)
Tappar han vikt då? För de är ju inte skapta för att äta krafftfoder om det inte är nödvändigt. Bara frågar :)
#9 Man ska ge hästen det den behöver; har man ett bra hö kan hästen klara sig utmärkt på bara hö trots hårt arbete, men behövs det mer så ge krafftfoder som tillskott.
Om man rider sällan kan man ju ge extra kraftfoder efter en ridtur för att väga upp, vet några med islänningar som gör det; så får alla efter deras behov utan att någon står utan för att den inte rids medans de andra mumsar i sig. Men det beror ju på, man kan ju inte ge två kg korn till en häst som inte är van vid korn :)
___
Crow har fri tillgång på hö (=ca 8-9kg dåå han inte äter mer) och utöver det får han ca 1 liter lucernpellets och 1 liter kornkross. B-vitamin och biotin.
Höet är analyserat och har bra värden, så kraftfodret är bara för hullet i stort sett. Ökar och minskar givan kraftfoder efter hull, det ändras ju lite efter vad han petar i sig på betet eller hu mycket hö han får i sig. Men som det är så varierar hullet mellan perfekt och lite överhull mellan ändrade fodergivor. Jag vet av erfarenhet att om han börjar tappa kilon så går det mycket snabbt och är svårt att få upp igen, så jag har honom hellre på gränsen till lite mullig än på gränsen till smal. Han kan ju bli sjuk eller vad som helst som hindrar aptiten. Men aldrig tjock.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Min får fri tillgång till hö oh lite morötter.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 ;-) jag menade såklart ovattnad betfor:-) jag skriver otydligt ibland..

#17 Ger du oblötad betfor till hästar?
#18 Självklart inte men jag mäter den oblötad..;-)

Sharon har 10 kg hö, 300 g lusern (pellets), 200 g betfor (blöt), 30 g multivitamin och 50 g mineral blå samt 300 g morötter.
kollade igenom foderstatens i skolans foderstatsprogram och klappade mig själv på huvet eftersom min foderstat var i princip perfekt "trots" att jag höftat ihop den=)
medarbetare på djurskydd.ifokus

#19 Jaha du menar så.
Man måste mäta den torr annars blir det fel i värdena. Det som står på säcken är ju per kilo torr betfor.

#9 ca 158, mellangrov modell.
#15 för att vi haft ett för kraftigt hö vi fick blanda ut med halm i hagarna så att de fick i sig näringen de behöver och ändå behöll tuggandet eller vad man ska säga. i år har vi bättre hö men än så länge går det på ungefär samma giva som innan och det verkar fungera bra. det är ingen häst som tunnat ur iaf, istället har vi haft två som kommit rätt magra till stallet som gått upp i vikt.
vad gäller kraftfodret så fick han 3l krossad havre och 1 l uppblött betfor innan per dag. det var vad vi testade med när han kom till stallet och det fungerade bra. sen tror jag att det ökades när foderlistan uppdaterades, jag visste inte om det men jag märkte heller ingen skillnad.
kraftfoder måste han ha, för vi insläpp så spänner vi upp linor så får de knata in själva och då ska de ha någon belöning för det. men nu blir det bara någon näve då och sen fodras de kvällsmat senare. Enligt regelboken bör man väl ändra det hela men jag ser ingen anledning till det när det fungerar som det är nu. han håller sitt överhull, är pigg och glad och fyller sitt tuggbehov också.

#22 Varför är det bra att han har överhull?

Min får 12 kg ensilage, 5 dl torr betfor, 1½kg korn, mineraler, äpplen och morötter :)
// Cathie @ www.cathie.se

Min får 15 kg hö-silage och 3 kg havrekross, betfor och mineraler + lite morötter som godis.
Han är en valack på 8 år, ca 1,70 i mankhöjd av större och grövre modell.

min varmblodstravare får fri tillgång på silage 7-21. När han kommer in får han en proppfull Ikea kasse med silage eller torrhö
Morgon och kväll får han 1 dl betforpellets
När han sätts igång och rids mer så kommer han även att få krafft groov 125 som blötläggs tillsammans med betforen
#22 Ok, då är jag med :)
Tack fö alla svaren :) fler?

#23 det är väl inte superbra men det lär ju inte bli mindre om jag ökar höet:) sen har jag hellre än något för rund häst än för mager även om det borde vara lika dåligt.
#29 Det kan ju bero på vad det är för typ av häst också; en nordsvenk tex är nog bättre att hålla på gränsen till underhiull (om det går utan att de svälter) eftersom den gärna går upp lätt, meda ett varmblod (om vi vågar generalisera lite) lätt tappar vikt och an göra det snabbt,så de är de ju bättre att ha på gränsen till överhull..

just nu får eli fritillgång i boxen äter ca 12 kg hö och 1kg lusernhack just nu. eli är en lite valack på 1.54 men med ett energi och protein behov som en elefant ;) Får se om jag behöver öka på lusernen ytterligare eller om jag ska köpa hippo alfa.. han rids medelhårt ungefär.. rids och varierar med tömkörning 1-3gånger i veckan.
Brorsan (valack, 12 år, 160cm, rids 3-6 dagar/vecka medelhård ridning): Fri tillgång på ensilage, blir ca 10 kg/dygn han äter (svårt att veta exakt då dom går på lösdrift). Några nävar müsli, kalk och morötter. Han har svårt att hålla hullet så ska kolla över hans foder.
Exy (sto, 3 år, 150 cm, tränas ca 1-3 dagar/vecka lätt träning men är under uppmuskling): Fri tillgång på ensilage, äter ca 10 kg (går ihop med Brorsan så svårt att veta exakt för varje häst). Nägra nävar müsli, kalk och morötter när hon varit ute.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det känns som att många hästar får väääldigt mycket mat, fast iför sig beror det väl på häst till häst vad de har för ämnes omsättning :)

ja, min mumsar i sig drygt 25 kg hösilage om dygnet.
Jag tror på mycket grovfoder och mycket utevistelse för en frisk och välmående häst.
#34 oj jeasus 25 kilo.. :O

Tycker själv inte att det är förvånansvärt mycket. Har haft tur och hamnat i ett stall där man ger mycket grovfoder oavsett ras och användningsområde. Tävlingstravare, pensionerade travare, halvblod, quarters, fullblod och russ.
Fattar inte varför många är så rädda för att ge grovfoder? Handlar det om snålhet? Blir lika chockerad varje gång jag läser att folk ger 5-7 kg till stora hästar.

Måttar inte upp höt dom får då dom äter ur samma shettisen och vbl men en rejält tuss på morgonen och en rejält tuss på kvällen, vbl får 2 bävar betfor, en näve havrecross, 1 dyrg skopa vitlök och 1 mått med B-vitamin

min får ca 8 kg hö när det är ganska torrt o lite mer när det är blött :) 1kg korn 0.8 kg musli (havrefri) mineraler o vitaminer o vitlök. han håller sig fin på det :)
han är ca 155 cm i manken

10-12kg hö (fritt) och lite betfor+mineraler varje dag (kan gissa på 2,5dl svält).

#38 glömde betfor. ca 4 dl torr om dagen
Granda får ca 8- 10kr hösilage (just nu mer som ensilage, uch)
3 dl krossad korn, en liten skopa betfor, mineraler, vitaminer, extra biotin, E + B-vitamin, linfröolja och snart svart havre..
ja hon e fet!
litet smäckert (just nu fet) travar sto på 152 cm..
sedan fri tillgång på halm, sådär en halv box om dagen är va hon sätter i sig..
#33 Många varmblod är väldigt svårfödda då de är av sådan ras. Därför får de också väldigt ofta fri tillgång på hö.
Men en häst kan inte äta hur mycket som helst. Även de blir trötta på att äta. Därför är det viktigt att fodra med ett hö som passar hästen. Hästens mättnadeskänsla kommer med antalet tuggor den har tagit - inte hur mycket den har ätit. Därför kan en lättfödd häst äta lika stor mängd som en svårfödd häst så länge höet är anpassat efter hästen. För dåligt hö medför att man får tilläggsfodra en svårfödd häst medans en lättfödd mycket väl kan klara sig i hård träning på enbart hö. Och tvärt om naturligtvis. Så det är inget som är direkt rätt eller fel. Allt beror på vilken häst man har och vilket grovfoder man får tag i men med fri tillgång vet man att hästen inte har llika stor tendens att drabbas av magproblem (typ kolik).

Mitt varmblod (valack) på 152 cm får 8 kg hö , ca 6 dl torr betfor , ½ kg Krafft 90 (+ ½ kg vid ridning) och vitlök . Han blir riden minst 45 minuter varje dag .

Eli får nu lusernpellets i stället för hack då han bara skuffar ur det ur krubban.. tyvärr var han inte jätte glad för det heller så får lura i han det med betfor ungefär 300g :P
Min skogsmulle får 8-10 kg hö och några morötter bara :)
165 cm hög och används mest till hobbyridning än så länge :)
Granada Swing varmblod 15år (den 31/3)
152 cm hög väger ca 400-500kg
rids 4-6 dagar i veckan
Hon får:
ca 8-10kg hösilage
6 dl kornkross
8 dl oblötad peleterad bettfor (blötes sedan)
2-3 dl svart havre
1 dl äppelcidervinäger
mineral+ vitamin
biotin
en skvätt rapsolja
snart B+ E - vitamin och gurkmeja
Sätter igång och börja bygga muskler….

Vårt varmblod (vallak, 13 år på 158cm) får idag fritt på hösilage under dagen, ca 4-5 kg hö inne på natten. Sällan han har fått i sig allt. 2, 5 kg Hippo Alfa Grov och 5 dl blöt betfor morgon och kväll. I kvällsfodret även b-vitaminer.
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
Ambra Foderstat ser ut såhär
Morgon: 2-3 kg ensilage/hö (dubbelt så mycket om det är svin kallt)
Lunch: 2 kg hö/ensilage (dubbelt så mycket om det är svinkallt)
Kväll: 4 kg hö/ensilage, 1,5 l betfor och 2 l lusern (dubbelt så ensilage mycket om det är svinkallt)
Innan så hade hon fri tillgång på hö/ensilage men än så länge så har hon inte tappat något fett (hon har tjocka täcken som ska göra att hon inte behöver använda sitt fettlager till värma :P) Men jag fick inte rida mer än 30/dag och helst 4, max 5 dagar i veckan för att gå henne att gå upp i vikt :)
Håjt
får lika mycket ensilge som ambra men bara 5 dl betfor och 1 liter lusern :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Varje kväll får hon lite korn, betfor eller morot och fritt hö (ca 8-10kg) och om dagarna delar hon på en skotkärra så full med hö det bara går med ett kallblod.
Jag väger inte hö, men tror det blir ca 8 - 9 kg hö per dag just nu för min häst, och ca en skopa havre+korn kross per dag (en halv på morgonen en halv på kvällen)
Han är en valack på ca 160 cm i mkh. Som tränas ca en timme per dag (6 dagar i veckan).
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#36 Anledningent ikll det är ju at tfolk inte har tillräckligt låga energivärden får att låta sina hobbyhästar som har ett lägre behov av energi att tugag i sig så pass mycket foder som går åt på fri tillgång. En annan sak är att långt i från alla har tillräckligt bra proteinvärde för det heller.
Ingen vill ju ha övergödda hästar.Ger man 7-8 kilo handlar det me rom okunnskap än snålhet.
Mitt varmblod har fri tillgång av rovfoder men pillar inte i sig så mycket som jag hade önskak. Sedan får han 2 kg vitamite, olja och betfor med salt i.
#51 Tänkte lite fel när jag skrev 8-9 kg hö. Det blir nog ca 7 kg hö ;)

#53 får hästen 2 kg (!) vitaminer?
#55 Tror hon menar vitaminer, olja, betfor, salt tillsammans.
Nä nu är jag vääldigt tjatig men tror det blev fel igen. hehe
Det måste vara mer än 7 kg! Tror att det blir 8 - 9 kg trots allt xD

12-14 kg hösilage om dagen,
2,5 dl havre och 2,5 dl korn, samt 2,5 betfor och mineraler. morgon och kväll.

1 kg krafft rider, 500 g kornkross, 200 g soja, fri tillgång till hösilage i hagen + 5 kg hösilage inne. :)
fri tillgång till hö, mineraler och saltsten. Går på lösdrift och just nu aktiverar han sig bara i hagen pga först snö o is sen att jag nu skadat benet..
Vid morgonfodringen får Rappe 3 dl krafft rider + ca. 2.5 dl betfro (torrt mätt)
Fri tillgång på hösilage i hagen, mellan ca. 7 till 16.30-17.00.
Vid insläpp får han 3 kg hösilage, 3 dl krafft rider och ca. 2.5 dl betfor (torrt mätt)
Vid nattningen får han 5 kg hösilage.
Samt att han står på halm så han har att pilla med under natten om hösilaget tar slut.
JAg ger mitt varmblod som är hopphäst i full tävlings kondition Fri tillgång på hö och 3/4 Kg svarthavre. Svarthavren är även bättre för huvudet på hästen och det är inte alls lika mycket stärkelser i svart havre som gulhavre och korn.
Så länge hästen har ett bra grovfoder behöver den egentligen inget Tillskott med kraftfoder. Men vi har ett hö som är med låg energinivå men hög proteinhalt så jag ger extra energi i form av svarthavren. För att han skall orka med att arbeta och träna.
Morgon: 2 kg
Utsläpp: 1-2 kg
Middag: 2 kg
Insläpp: 1-2 kg
Kväll: 2-3 kg i hönät, ca 5dl krafft rider (beror på dagens arbete) och biotin.
Kan även lägga till nu till inlägg #61 att han får ett mått (tror det är ca. 30 ml) kiselgur + 30 ml B-vitamin. :)
jag kan juh tillägga att det ska stå hö i #63 
Just nu får min 6 1/2 kg hö/dag. I vintras när det var som kallast fick han 11 kg+ halm/dag
Sen får han 1L Musli/dag
Han är ett nätt varmblod på 160 i mkh
Har hört att man ska ge 1-2 kg hö per 100 kg häst

#66 det är ett riktvärde mätt i ts, så kom ihåg att räkna om efter ditt grovfoders ts-halt.
#55 Vitamite är ett fodermärke likt kraft och altså inte enbart vitaminer.
Dock slutade han äta detta så nu får han annat foder.

Fri tillgång på hö = 6-7 kg. 2 kilo krafft groov ett kilo müsli och ett kilo sport, elektrolyter, salt, nyponpulver, homeopatikum, multivitaminer och b vitaminer. =) en extremt svårfödd häst som tyvärr är lite tunnare än hon borde vara just nu :/
#69 ett tipps är att tillföra lik amycket näring från kraftfoder som du gör nu men i mindre mängd genom att ge koncentrat.
Vilket även skulle göra att hästen kanske åt mer grovofder då mängden kraftfder minskas.

#70 Fin tanke :) Dock fick hon mycket mindre kraftfoder en period i vintras när hon vilade. (ca 2 kg om dagen) dock åt hon inte mer hö för det :( Men det här med koncentrat ska jag kolla upp :)
Kolla vitamites produkter. Mycket energirika foder. Dock inte så bra till hästar med kinkig matlust.
Då skulle de räck amed 1 kg pluss grön, 1 kg vitamite och 5 dl olja. Då skulle du kunna skippa multi och b vitaminerna med.

varmblod som i varmblodstravare eller svensk varmblodig ridhäst? =)
Hur som helst får ridhästarna (halvblod för er som vill
) 13-16 kg hösilage, de flesta går på 15 kg hösilage och 2-3 kg havre. 2 av dom får 1 kg lusern också och några av dom får nåt kg korn istället för motsvarande mängd havre. alla får lite betfor också, ca 0.2 kg torrt + lite mineraler.
högpresterande dressyrhästar på 165-175, alla mer eller mindre svårfödda varav en extremt svår.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Våra ston som går med föl får 4kg havre om dagen och fri tillgång på hösilage. Två av hingstarna får 2kg havre om dagen och två får 2kg kraft groov 90 om dagen samt att även dom har fri tillgång på hösilage. Gallston och unghästar får gräset i hagen, går på bete nu.
min får :
* 1 dl betfor
* E + B - vitamin
* Mineraler
* 2 liter Lusern
* 13 kg hösilige
men till hösten ska ja ändra så han får 16 (tror jag) kg hösilage ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !