Bett
Hej!
Nu får jag ponnyn imorgon, har köpt tredelat bett som han även har gått på innan. Men han tar upp huvudet ibland (slänger lite med det), en gubbe i stallet sa att det kan vara bettet. Så vi ska få hjälp med en ny instruktör i slutet av sommaren, hon har nämligen varit unghästutbildare om jag uppfattade det rätt. Han är ganska unghästig osv.
Men jag undrar vad ni tycker jag ska tänka på när hon ger förslag, vilka frågor ska jag ställa? Vilka bett tror ni kan funka?
Mvh Alma

Oavsett vilket bett hon rekomenderar , fråga varför just det bettet och hur det funkar. Vet hon inte det så kanske du bör fundera lite mer innan du byter. Tredelat funkar på de flesta hästar och det behöver inte vara bettet som gör att han tar upp huvudet, kan vara ryggen tex eller att du tar litte för hårt eller för länge i honom ibland utan att tänka på det eller att du emellanåt sitter lite snett eller så.
Skynda långsamt så går det fortare.
det behöver inte vara bettet det är fel på, det kan vara nåt annat av utrustningen. kanske sadeln, tränset eller nåt annat.
bett tips: vanligt rakt tränsbett, happymouth m.m.
säger som 1.
Men vissa hästar slänger med huvudet han va varg tand ont i ryggen.
Och vissa behöver man driva fram så de slutar göra så för vissa gör så bbara. hFins en d ponny som gör så de är bara att driva så slutar hon och går gätte fint. men man bör kolla upp hästen.
#1 Jo vet att tredelat brukar funka, därför hade jag tänkt fortsätta med det. Är troligen inte ryggen eftersom han nyligen är veterinärbesiktigad för några veckor sedan. Men därimot mina förhållningar och sits kan det också vara, tack för svaret :)
#2 Kan vara sadeln han har haft nu, dock är den utprovad (stått med annan ägare). Men nu har jag med hjälp av kunnig instruktör provat ut en hoppsadel iaf, har lite svårt att hitta en bra dressyr. Tack för tipsen :)
#3 Hade också, precis som dig, tänkt att det hade kunnat vara en vargtand, men han är precis besiktad så.. :/
Anledningen varför jag tänkte på det var att han sa att hon hade bytt bettet på en ponny och då hade den slutat göra så. Tror ni det kan vara så? Litar inte på den gubben som sa det till 100 %.

Har han vargtänder kvar kan det vara så att bettet ligger emot tanden. Att byta bett kan hjälpa men ibland är det bara tandutdragning som hjälper.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tror nog också på vargtand. Vargtänder behöver desutom inte syns utan kan ligga under tandköttet - viket gör ännu ondare! Så få ut en veterinör som kollar det med munstege ordentligt :)
Hakuna matata!
Testa rida utan sadel… Hur van är du? Han testar kanske dej bara? Nån annan testat rida?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 & #6 Okej, nu ska jag ha han i två veckor och sedan ska han iväg på betet men sen ska jag få hjälp av henne direkt efter det förhoppningsvis. Ifall det fortsätter så här de två kommande veckorna och efter (även efter bettbyte) så kommer vi såklart kalla på veterinären :) Men eftersom han lätt blir stressad, kan inte så mycket, är ganska het & oerfaren så kan det bli lite krockar mellan hand & huvud.
#7 Barbacka har jag ridit ofta, iaf fyra gånger de två senaste månaderna som jag själv tycker är ofta ;) Nej han testar inte, andra har också ridit honom.
Men sen kan det även vara pga min ridining osv, vi ska träna för tränare imorgon och sedan regelbundet varannan vecka efter han har varit på betet. Jag känner att det kan vara jag som tar förhållningar vid fel tillfällen (ex när han stressar upp sig) och att det därför kan leda till detta. Det är såklart inget jag gör med mening men jag och han lär oss fortfarande massor av grejer.
Idag blev han min :D
#8 Låter ju som om han ogillar handen… Är han då väldigt pigg också så… Hur är han om du rider på lång tygel?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#9 Du menar exempel när vi skrittar fram & av? Då får han ju skritta i sin egen takt och då pinnar han på bäst han kan! Dock blir han lite mattare av värmen och senaste ridningen så var han lite lugnare faktist, värmen gör honom gott ;)
Jo han ogillar nog handen delvis, men vad kan man göra åt det?
Kul att du har fått han nu! grattis :D
rid som vanligt och hitta "knapparna" på hästen, det är säkert bara att ni måste lära känna varandra. (eller gjorde han så förut också?)
Det är ju inget akut, testa dig fram. :)
#11 Innan jag fick honom har jag ridit honom i ett år, inte regelbundet då han stått på ridskola, men typ en lektion per dag eftersom han "inte funkade" bla av ovanstående anledningar, men förälskad som man blev ;) Men sen har det inte gått så bra på dressyrträningarna, fast de gångerna det har "klickat" vid dressyrträningarna och det flyter på så har han inte hållt på..
Känns mer och mer som att problemet ligger i våran timing och min ridning, förhoppningsvis. Sen har det varit -vissa människor- som dragit honom i munnen då han sprungit, kan ha fått lite känsliga mungipor eftersom det en gång blödde.. Men nu har han såklart inga sår och lär inte få det heller. Kanske tror han att jag ska dra honom så hårt i munnen?
Nu gissar jag bara.
Men jag tror att det är något han har kommit på att göra? För om det ibland klickar till och allt går bra så kanske han glömmer bort att göra så?
Min häst provar alltid att bita fast lite i bettet när jag börjar rida. Han testar om han kan komma undan. Men det är bara att rida och rida och göra massa övningar, tillslut glömmer han bort att bita fast och lyssnar jättebra och blir väldigt arbetsvillig. Men man måste brara orka att rida honnom tills han blir så fin! Och rida som om problemet inte fanns.
Det kanske är nåt sånt? :)
#13 Jo absolut, han har ju inte direkt tyckt det är kul med folk som har dratt honom i munnen. Smart, det kanske är en ovana! :) Inget bra men känns skönt att ha något att gå på iaf.
Vi får se hur det går, i värsta fall är det någon tand men kanske också en ovana eller finslipning på oss båda (förhoppningsvis) :)
Jag tror det försvinner med tiden. Kanske han är en häst som trivs med bara en ryttare? :)
Gör som du skrev i #8. Tycker det låter jättebra. Tänk inte på problemet utan rid som du brukar. ett tips är att tränaren kan få rida han efter några lektioner och så får du se när någon annan rider. För mig var det såå bra!
Men om han skulle ha tex en vargtand kanske det inte försvinner så fort den är fixad. Han kan ju ha kommit på att göra så pga det och fortsätter efter.
#15 Tränade idag och ska göra på onsdag igen :) Nu ska vi dra ner på kraften haha, guud vi drog över en halvtimma. Det började med att vi skulle få honom att gå i avslappnad skritt på långa tyglar, suck, han var till 100 % inte på humör så vi tar en till lektion. Nu ska vi ut i skogen och galoppera av honom imorgon också!
Min instruktör har ridit honom, och jag har sett henne rida honom, men hon är så sjukt duktig (utbildad på Strömsholm) och har hållt på med unghästar. Dock har jag inte sett henne rida honom på länge och jag har aldrig ´studerat´ hennes ridning.
hehe! ibland har jag tänkt att få honnom avslappnad bara av att skritta också, men då har han vart stressad, pigg och hoppar till för minsta sak så isf skulle jag få skritta i flera timmar, haha. Men idag var elof såå fin (måste berätta). Han nöp som vanligt fast i bettet i början, men jag bara red och red, och reeeeed. Helt plötsligt bara släppte han och jag kunde hålla tyglarna med lillfingret.
har du frågat hur hon tyckte han var att rida? :) om hon också upplevde att han tog upp huvudet. Om inte så är det väl nästan garanterat bara att du ska hitta knapparna på han. hehe
#17 Har pratat med henne, dessutom är det henne jag har ridit för de två senaste åren i princip. Vi ska helt enkelt börja om från början med honom, men det hade vi tänk innan också faktist, han är dåligt utbildad och det senaste året på ridskolan har inte hans utbildning fortsatt, så enligt mig är han ungponny fortfarande.
Vad härligt!
okej! :)