Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3359 ggr
dundeer
0

Det har hänt igen.

Jag har Som aldrig tagit detta helt seriöst med att hästar blir knivskurna men inatt kommer jag inte kunna sova.

En häst som min kompis sköter har söndag/natten mot måndag blivit knivstucken. Såret var placerat precis där svansen täcker och ägaren trodde att "klibbet" på benet bara var brunst tills hon kom närmare och lyckades lyfta bort svansen. Såret är 5 cm ifrån slidan och är 10 cm djupt.

Hur i Helvete (ursäkta språket) kan en människa vara så jävla dum? och detta var inte slumpmässigt eftersom dom såg till att placera hugget på ett ställe där man inte "tänker" på det.

nej usch! jag kommer ligga och oroa mig hela natten eftersom min häst bara står några minuter bort! ObestämdSkrikandes

viktoria91
0

Sånt är så hemskt! Var hände det?=(

Peppe
0

usch! Vart i landet??

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Birke
0

Undrar också vart i landet? (?!!)

Det finns f*n människor till alltSkrikandes

Alma-G
0

Usch! Vart? Tyst

Elshira
0

Först och främst - be en veterinär titta på såret. Det händer (har hänt min granne) att hästen fått en pinne instucken där bak och gjort fula sår, en gång precis vid slidan och en gång lite mer på sidan om (där det är mer hår). Detta var dock ett 10-tal år sedan.

Veterinären kan hur som helst se på vilket sätt såret blivit till genom att titta på sårkanterna.

Men jag tvivlar inte på att det kan vara det för den sakens skull! Det har ju hänt otaliga gånger - jag syftar bara på att kolla upp orsaken innan man sprider det. Men det kanske ni redan gjort dessutom?

Hur som helst är det hemskt… Själv är jag "lyckligt" lottad med att ha hästarna 50 meter från huset, hästar som pratar så fort något händer samt att ingen går på bete.

Hakuna matata!

ebengtssson
0

usch vad hemskt :(

var någonstans i landet?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ScarletMajesty
0

Enligt nyheterna är det väll i luleå? Som jag fattade det har en valack också blivit skuren, runt könsdelarna?

dundeer
0

De är i Luleå och nej detta handlar om ett sto. Däremot vet jag att det har hänt i Piteå oxå men där har jag ingen information alls. Stoet har blivit undersökt av vetrinär och det är ingenting i såret som tur är!

ScarletMajesty
0

Jo, jag vet att det handlar om ett sto. tur att det är bra med såret. Men jag vet att samma kväll blev en valack också skuren..  Hoppas de läker fort och fint och att de fångar de som gjort det!

dundeer
0

En valack? vet du vars i luleå? vars har du fått veta det?

ScarletMajesty
0

Jag ber om ursäkt, detta var tydligen inte i luleå utan i värmland, ett sto och en valack i samma hage.. Jag missuppfattade, läste fel då jag läste på ett rullband på tvn på willys. så här säger aftonbladet;http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7421514.ab

Birke
0

Ursäkta, men måste säga att jag andades ut när det inte var nära mig..

thilda-
0

finns 3 hästar i värmland som har blivit skurna med.. deje om munkfors tror ja det var?

ebengtssson
0

usch känner att det börja komma närmare mig hela tiden, gillar det inte… Men har det hänt i centrum eller ute på landet?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

dundeer
0

#14 Ja här hände det i Björsbyn (typ 15 min bussresa från stan)

halloonsodaa
0

Det har hänt nära där jag bor också! I Uppland ca 4-5 mil norr om Uppsala. Där var det ett dräktigt sto som blev skuren i ljuvret:( Man måste ju ha något fel om man gör så, man borde vara helt störd i huvudet!

ebengtssson
0

oja! hände är och för ett tag sedan… En skötare skar hästen :O

satilaryttaren.se

[Folee]
0

alltså hurfan kan man göra nåt sånt? Ens komma på.

ebengtssson
0

tror faktiskt inte att man är helt 100 i huvudet…

satilaryttaren.se

[Folee]
0
viktoria91
0

Dem som utsätter djur för våld skulle jag vilja utföra samma handlingar på som dem utsatte dem stackars djuren för!

Killen
0

Så hämskt.

I såna här lägen är jag glad över att jag har en "stöldsäker" häst.

kissmekate.blogg.se

viktoria91
0

#22 våda stöldsäker? kopplat billarm på den? ;)

Killen
0

#23 Nej men omöjlig att fånga/hämta i hagen för alla utom mig Flört

kissmekate.blogg.se

ettnamnbaraa
0

varför gör dom det just vid könet? :O varför där? sjuka människor!

elli-kleo
0

människor som gör sådär är ju f*n sjuka i huvudet!! Förvånad

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

viktoria91
0

#24 aha! ungrfär som min är "sticka-saker-i-mig" säker. hon går lös på alla som ska vaccinera henne om inte jag är med, då står hon jättefint annars krävs några doser lugnande så hon knappt kan stå upp.Flört

[Agilityvovven]
0

Fy vad hemskt! Tycker det är helt sjukt att man kan göra få, vad f*n (ursäkta) har djuret gjort dom?

Alma-G
0

Psykhem!