Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 8678 ggr
jackiejohn
0

Äter upp allt trä!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sensate tillskott i hästfamiljen är ju Sampdoria, även kallad Doria.

Hon äter upp allt vad trä heter! Förvånad Första natten i boxen hade hon käkat ner nästan hela översta brädan på dörren och runt om hela boxen.. vi stördde då på hjorthornssalt och klädde in en av väggarnas överdel i nåt som liknar sandpapper (kommer inte ihåg vad det heter..) Hon slutade då genast att äta trä, men efter ett tag så försvann ju saltet och hon börja gnaga igen! Hon gav sig även på "sandpapperet" Tyst

Men hon lugnade sig betydligt med käkandet, för undertiden saltet låg kvar började hon använda saltstenen som sitter i boxen!

Nu har vi släppt upp dom bakom magasinet för att få nerbetat och det ger skugga och hon har käkat upp halva väggen på bara några dagar! Foten i munnen

Dom har fri tillgång till salt/mineraltstenar både ute och inne så jag vet inte varför hon äter trät på väggen och i boxen? Hon rör inte trästolparna och inte heller äter hon upp björksly som min bror gav dom, käka bara av bladen och lite av de mjuka grenaren..?

Hennes förra box var rätt så nerkäkad! men ägaren sa att hon fått hjälp av andra hästar och att hennes gnagande inte va så farlig(?!)

I boxen är ju en sak men att hon ger sig på hela väggen på magasinet? Tyst

Jag vet inte vad detta kan bero på så jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på de… pappa vill sätta upp tråd på väggen innan hon föstör den helt men då får man sätta tråd från marken och 2m upp Obestämd

Och det löser de ju bara tillfälligt! Är det en olat eller har hon brist på någonting?

jackiejohn
0

Insidan av boxen..

jackiejohn
0

här är väggen på magasinet..

Linnea
1

I bark finns mycket mineraler men det är inte säkert att hon har brist, endel gillar smaken och så är det bra sysselsättning att äta tunna grenar. Om det går så prova att lägga in grenar i boxen som hon kan tugga på. Jag gjorde det med mina och de slutade genast ätt äta på väggarna. Mina fick mest lönn eftersom vi fällde en sån hemma men det dom gillar mest är fruktträd.

Skynda långsamt så går det fortare.

jackiejohn
1

När bild..

jackiejohn
0

3# Dom går ju ute nu, men när dom ställs ska jag lägga in grenar och se om det fungerar!

Linnea
0

Beror ibland på tristess pga för lite bete eller att höet är slut i boxen. Då är grenar bra sysselsättning.

jackiejohn
0

Jag blev ju smärre chokad när hon gav sig på "sandpapperet" oxå och ÅT upp de..

Zaphix
0

Brist på fibrer?

Vad får hon för grovfoder, bara bete eller hö/hösilager också?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackiejohn
0

8# Hon hara gått på bete sen hon kom hit, endast bete och lite hö när dom måste gå in. Mycket fint hö mot vad vi haft förut vet inet värde och sånt på de..

Hos förra ägaren fick hon hö och en skopa med "svarthavre" dagligen men havren slog fnatt på henen så mycket sokcer och energi på en f.d. travare med opererade knä som inte kan tränas stenhårt blev ingen bra blandning..

Zaphix
1

#9: Jag skulle nog testa ge henne hö ute och se om hon äter det, kan ju vara brist på fibrer.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackiejohn
0

10# Har givit hö i hagen som lite stöd innan sommarhgen blev klar och det åt hon med god aptit!

Lorita
0

In med grenar av ät bart material, trolien är det något hon vill ha/behöver.

Prova också med att ge hästarna en mineralhink för bete, jag köper olika sorter för det är ofta lite olika mineraler dom behöver.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jackiejohn
0

12# Okej, björksly är väl egentligen nåt dom tycker om? har inte så mycket olika träd att välja på…har mest björk/gran och tall Tyst

Pappa köpte en mineralbytta att sätta ut i hagen här om dagen en till hästarna och en till kossorna! Men hon har bara slickat lite på den verkar inte alls intresserad..? Hon står mycket hellre och gnager på väggen..

Em--ma
0

prova lägga in halm i boxen sen. Det håller hästarna sysselsatta.
men vet ínte om dom hellre äter på väggen än i halmen ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lorita
0

#3 lägg in lite av allt om det är vanlig gran och tall (inga trägårds varianter)

Sen kan man för att rädda inredning och hus sätta obehandlade plankor på lagom gnaghöjd, för att få hästen att sluta helt är mycket svårt.

Har du kollar masken föresten

AnnaFagerell
0

Ingen kompis som har fruktträd? Knyck lite grenar av dom. Sen skulle jag smörjt inredningen med Crib halt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
0

Mina hästar ville aldrig äta tall, julgranen käkade dom men bara om det inte fanns nåt annat. Lövträd av alla slag går bra men fruktträd är det dom gillar mest. (Speciellt när det hänger kvar lite körsbär på grenarna hihi…)

WinterPrince
0

Hur är tänderna på henne? Bara en tanke att hon kanske känner att de måste slitas.

Sen tänkte jag på en annan sak. Grenar är kanske inte tillräckligt, en rejäl stam som hon får gnaga på kanske funkar bättre.

Sen ska man sätta en tråd så sätt den 1-1½ meter från magasinet så hon inte når över med halsen.

AnnaFagerell
0

Funderat lite… kanske är hon väldigt uttråkad inne och behöver vara med ute? Eftersom hon inte äter på sly hon får… Hindrar man henne kommer hon säkert dra till med andra ovaner, inte minst vävning.

lisette
0

sätt ett järn på översta plankan så kan hon inte bita där. jag ska göra likadant nu tänkte jag.

Lorita
0

#17 gran har jag hört att som bara äter när dom har mask, vet inte om det är sant men jag vet att mina äter det som har brist på och behöver.

Jag köper olika fabrikat mineraler att ha i hagarna och dom tar i perioder ur vissa byttor och sen är dom ointressanta ett tag, för att sen åter bli nummer 1

Jag tror vi måste lyssna mer på hästen och hindra deras naturliga behov mindre.

jackiejohn
0

Henne tänder är fina, fick dom kollade innan jag hämta hem henne!

Jag vill helst inte sätta upp någon tråd så långt ifrån för där är det skugge hela dagen som dom väääldigt gärna står i Obestämd (Har nästan inga träd i den hagen..)

20# Det ska vi göra på dom nya boxarna men hennes kanske skulle vara helt i järn..? Tungan ute Hon äter inte bara på översta kanten utan i hörn och ja ni såg bilden på utsidan boxen nerför dörren o.s.v.

har inga fruktträd och känner ingen som har det heller tyvärr, ska gå ut här så fort jag hinner och hugga ner nåt stort och träigt åt henne så får vi se Tyst

lisette
1

det är klart hon biter på allt som hon kommer åt. ;) sätt järn på allt, fast se till så de inte är vassa så hon skadar sig.

sedan behöver du ju försöka förstå varför hon gör som hon gör, men att sätta dit järn hindrar ju från att hon förstör stallet ivf.

Denna kommentar har tagits bort.
Lorita
0

Jag skulle åka till brädgården och köpa/sätta upp trä som är OK-nag för att spara inredningen + köpa mass olika typer av mineraler och grenar från OK-träd = bjud på alternativ

För att hindra hästen utan att ge skapar bara problem.

[Folee]
0

#25: menar du att man inte ska sätta dit järn? kan man inte göra det då och sätta in kvista och sånt också? :)

Lorita
0

#26 jag menar att du ska hindra gnaga på inredning och då är järn jättebra men ge hästen en tillåten planka att gnaga på uppsatt på rätt höjd + genar + mineraler

AnnaFagerell
0

Än en gång… smörj med crib halt

[Folee]
0

#27: Jaha! :D

Klasselover
0

Sätt en metalllist runt boxen, funkade på en häst som tidigare åt upp boxen..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

jeanette
0

Det har faktiskt gjorts studier på hästar som gnager på trä. Att gnaga på trä är helt naturligt för en häst, men blir fel om det riktas mot fel föremål. Men det enda som har kunnat konstaterasts vad det gäller träätning är att dessa hästar har fiber eller proteinbrist. Mineralbrist eller annat har aldrig kunnat konstaterats. Att hindra hästen utföra en naturlig handling tex järnbeslå saker mm, tar ju inte bort grundorsaken utan endast symtomen. Motivationen att utföra handlingen finns ju där ändå. Så du bör rikta in dig på grundproblemet.

[Folee]
0

vill bara fråga en sak. En häst som slickar på en (och slickar verkligen hela tiden!) kan den också ha brist på något? salt?