denna sadel?
vad tycker ni om denna syntetsadel, denna syntetsadel eller denna bomlösa?
vilken ska jag välja?
Den som sitter bäst på hästen :)
Säger som 1 och de du ska holla på med moste saden du välja passa till man kan inte bara fråga på nätet ta hjälp av en kunig som vet vad du vill. Och kan hjälpa dig att välja rätt. Självklart kan man fråga här men då måste du i alla fal bärätta vad du ska föra mm. Eller til vad du vil använda saden.
sen måste du ha någon som kollar om den sadeln du väljer sitter rätt på hästen.och passar dig som ryttare =)
ska ju beställa via nätet, men man får väl pröva dom först och skicka tillbaka om det är fel?
har inte tänkt hoppa på ett tag, tills dess hinner jag köpa en bomsadel.
men kan väl vara bra att börja med en bomlös då.
och nu var ju inte frågan vad som passar mig bäst utan vad NI andra tycker om själva sadeln, är den bekväm, bra kvalitet, bra passform osv. ?
vill ha åsikter om själva sadeln, vad ni tycker om den!!
INTE vad som passar mig.
det har inte med tråden att göra.
jag undrar bara vad andra har för åsikt om själva SADELN.
sen om den passar min häst eller inte frågade jag inte om !

Maxam Easyfit GP
Artikelnr. 320096
Från 2 395 Kr
En prisvärd allroundsadel i tåligt syntetmaterial. Halvdjupt säte. Levereras med koppjärn i stl: Vid.
Normal och X-Vid koppjärn medföljer.
Maxam
Den perfekta sadeln för förstagångsköparen som letar efter maximalt värde för pengarna. Maxamsadlarna väger lite och är mycket hållbara.
- Tålig, avtorkningsbar yta som klarar alla väderförhållanden.
- Stötdämpande säte för bästa komfort och stabilitet.
Utbytbara koppjärn
De utbytbara koppjärnen ändrar vidden på sadeln för att på bästa sätt passa formen på din hästs manke.
Garanti 10 år på bommen, 1 år på övrigt material.
hade jag valt eftersom du kan byta järn, är hästen verkligen vid redan?
Om jag va tvungen att välja någon ovan fick det bli Maxam sadeln.
Personligen skulle jag ej trivas i bomlös och Claridge är ej ställbar.
Men annars hade jag hellre valt en Griffin eller beg lädersadel av bra kvalite. Tycker egentligen att alla de 3 känns lite billiga, inte i pengar utan i kvalite.

Jag kan bara upprepa vad som skrivits tidigare i tråden, att det går inte att ge några råd, för det spelar ju ingen större roll hur mkt du gillar sadeln i förväg, det viktiga är hur bra den är för dig och din häst, det är det enda som betyder något. Pfiff sadeln har väll inte precis något gott rykte, de andra två har jag inte hört något större fel om, utan man får en fungerande sadel, men man måste vara medveten om att man får vad man betalar för (finns anledning till att det bara är 1års garanti på båda bomsadlarna).
Är lite fundersam till vad för ryggform din häst har egentligen? Maxam:en är utav mina erfarenheter klart med böjd än CH:en som är en rätt rak sadel…
men är det obligatoriskt att kunna ändra bomvidden, eller?
och kan man klara sig på en sådan sadel hur länge som helst med tanke på att den går att ändra efter hästen (förutsatt att den passar hästen då) ?

#12 hur menar du obligatoriskt nu..?
Tänk på att när du ändrar bomvidden så ändras formen aningen på sadeln även. Och tänk på att vartefter din häst ändrar sig i hull och muskler ändrar formen aningen på ryggen. Så det är inte alls säkert att den kommer passa hästen när hästen ändrar sig.
okej. men jag har bestämt mig nu för att köpa bomlös, sen kanske köpa allround syntetsadel. =)
Här är en bra artikel inann man skaffar bomlös sadel
**Alltså i tråden frågar hon vilken ni tycker är bäst. Alltså vilken ni tycker är skönast och sitta i och så. Ni får väl räkna med att hon vet att sadlarna passar på hästen!
**
#15: Varför skulle hon behöva läsa det? hon frågar bara vilken sadel hon tyckte var bäst.
förlåt om det blev ot.
#16. De viktigaste är inte om vi tycker den är skön att sitta i. Utan att den passar hästen. Vi säger välj den som passar dig och hästen bäst.
Man kan inte säga välj den här för att jag tycker den är bra själv. För de är inta alltid bäst för hästen och ryttaren som ska köpa och frågar.
Den artiken är bra om bomlösa sadlar. För att om man köper en som har dåligt rkte och är bilig många o gillat den. Så kanske de inte är den bästa. den artikeln är gätte bra för de som ska skaffa en bomlös.
Fö en bomlös kan ge mer skada en nytta.
Därför bör man läsa den den hjälper en att tänka efter vilken man ska köpa och bör tänka på. När man köper bomlös för en sådan kan va rent av lifsfarlig.
Därför säger ingen här a väl den här för den tycker jag är bäst.
Man vill inte rekomendera något hästen eller ryttaren mår bra av eller kan skada sig av.
#17: Ja, såklart är det bäst att den passar hästen. Jag vet ju inte om hon vill att ni ska välja sadel åt henne men det låter som om hon vill veta vilken ni tycker är skönast och så. Förmodligen passar sadlarna redan på hästen och då kan man välja efter den man tycker bäst om och hon vill veta vad andra tycker om dom.
Men varför får man för sig att man måste informera henne om massa saker ang innan man väljer sadel?
#18. Tja de kan va bra att veta om man inte vet och om personen redan vet så är de gätte bra.
Men om hon skriver i inläggtre #3. så här
ska ju beställa via nätet, men man får väl pröva dom först och skicka tillbaka om det är fel?.
Så anntar man ju att hon inte provat någon av dem. Därför börja många förklara mm. Vilket är gätte nytigt.
Säger så här hälldre passar saden hästen en ryttaren men enu bättre vore om den passa häst och ryttare för då blir de bra för båda.
jag skulle valt den bomlösa då man får en mycket bättre kontakt med hästen, man känner hästens rörelser på ett helt annat sätt en med bomsadel.

Hade valt Maxam sadlen, den såg ganska trevlig ut + att det är super att kunna ändra bomvidden.
Tycker personligen inte om den typen av bomlös sadel som du föreslog.
Vilken tror du att du kommer att välja?
kissmekate.blogg.se
#21, okej. men kan man byta bommen själv? D:
och är dom utbytbara bommarna lika stadiga som vanliga bommar?
på nåt sätt känns det som dom är ostabilare D:
och jag tror det blir den bomlösa, för att sedan köpa allroundsadel.