Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5517 ggr
Hermelina
0

Myt?

En i mitt stall sa idag att hennes häst hade ändrat sida på manen eftersom den hade fått mer muskler på den ena sidan efter ett tag. Stämmer det, att manen ändrar sida ju mer muskler de har osv på en sida? Isådantfall borde ju alla hästar (som är rätt musklade och så) ha lika mycket man på båda sidor!

Så svamlar hon bara? Tungan ute

ThunderClap
0

myt, finns inget som stödjer det alls mer än önsketänkande.

Lorita
0

vad set gäller manen så säger man att det beror på hur hästen ligger böjd i mammas mage ligger dom snurrade medsols så ligger manen på högersida.

Denna hästen kan ju varit väldigt sned (fel mot den naturliga sidan) och musklat sig rätt och bytt mansida, men lika väl kan den blivit riden sne och fått manen på fel sida

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ettnamnbaraa
0

MYT… varför skulle musklerna ha nåt med manen att göra ?

NettanLindholm
0

tror inte att det är myt !

köpte min galopphäst i vintras och hon hade manen på vänster sida och gick knappt att få över på höger. Låg alltså helt på vänster sida !
Nu är hon på gång att bli omskolad till vanlig ridhäst och har numera manen på båda sidor. Ligger lite som det själv vill åt båda hållen nu.

Som galopphäst reds hon väldigt mycket åt ett och samma håll, eftersom de tävlas åt ett håll musklades hon mer åt ena hållet. Var också mycket stelare åt ena håller än andra. Nu är hon jämnt musklad och rids lika mycket åt båda håll och är mjuk och fin i båda sidorna , och manen har ändrats.

Har hört många fler som sagt samma sak, så tror inte det är myt :)

ettnamnbaraa
0

jah, där ser man.. :P

NettanLindholm
0

#5 japp :) men tror inte direkt det är så för alla hästar, för som sagt, många hästar är jämnt musklade men har det åt ena hållet, så det kan jag inte svara på.. Kanske är det mer de hästarna som har "busig" man som man kan se sådan skillnad på ? ;)

CelsiusT
0

Jag tror inte det är myt. Har tränat flera nästar som gått från att ha varit starkar ei ena sidan (inte direkt ojämnt musklade men endå lite starkare i ena sidan) och då haft manen åt enbart ena hållet men med tiden så blev hästen jämnare och då även manen "busigare" och ligge rpå båda sidor..

#3 Därför att musklerna bestämmer hur kroppen hålls uppe, och manen följer tyngdlagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

De är vanligt att hästar har manen åt den sida som är "svagast", vilket ofta är högersidan. Precis som de flesta människor är högerhänta och vänsterbenta är många hästar "vänsterhovade", det vill säga att diagonalen vänster fram/höger bak är starkast. Det måste man ta hänsyn till i arbetet med rakriktningen.

Därmed inte sagt att jag tror att perfekt liksidigt tränade hästar får ståndman …

Elshira
0

Jag kan nog kanske tänka mig att både det lorita säger och det med muskler passar in i ett fåtal fall.

Men det mesta tror jag är slumpen helt enklelt.

Jag håller på med utställning och då "måste" manen ligga på höger sida. 3 hästar jag haft har jag då lagt över manen till höger sida på. Inte tvingat ner med flätning utan endast att blötkamma den åt höger ett par gånger (dagarna innan utställning) en. Ingen av dem har numera manen på vänster sidan utan den ligger på höger (utan eftervarande ansträngningar).

Efter som dessa tre hästar alla varit vuxna individer som gjort samma sort arbete (eller inget alls) så tror jag det beror på slumpen helt enkelt :)

Och är det så att det ibland är svårt att få över manen till en sida så hänvisar jag till oss mäniskor. Ni som alltid har benan på ena sidan vet hur svårt det kan vara att få över den på andra sidan. Men efter en blötkamning och en dag med hårspray så är det fixat och den ligger kvar även efter en dusch nästa gång. :)

Hakuna matata!

NettanLindholm
0

#9 så tror jag definitivt det kan vara hos många hästar !
Dock har jag försökt med min, men det fungerar hela enkelt inte. När jag badat henne har jag kammat ner allt till vänster och har även testat att vara flätat ett par dagar. När man tar ut det ligger det kvar i 1-2 dagar, sedan är det mer och mer som går över till höger sidan igen tills det är ungefär hälften, hälften  :) Så på henne fungerar det inte, tyvärr !

CelsiusT
0

#9 Men det är ju skillnad när man går in och modulerar med manen..  Tyngdlagen gäller ju fortfarande liksom..

Elshira
0

#11 Ja men om hästen rullar sig en gång eller ruskar på huvudet så hade den ju kunnat gå tillbaka om den hade velat det utan problem, eller hur? ;)

En anledning till att ibland halva manen ligger på ena sidan och andra halvan på andra sidan (alltså ingen mittbena utan att det delas upp i den övre och den nedre halvan) kan ju också vara virvlar i manen. Då är det ju svårt att lägga det till rätta, och de är ju också födda med det då :)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#12 Ja jag vet inte… Men just dom hästarna kanske är så pass jämnt musklade att manen kan ligga på vilken sida som helst.. Då har den ju ingenting som gör att den tvingas tillbaka.. Det är ju få hästar som är helt jämnt musklade som har manen delad till båda sidor utan det vanliga är ju att den endå ligger på ena sidan.

[Folee]
0

har inte läst hela tråden.

jag tror att en häst som är jämt musklad alltid har manen på båda sidor. Men då ska den ju inte ha några virvlar, eller att hårrötterna pekar åt ett speciellt håll utan bara uppåt.

Och jag tror också att om en häst har mer muskler på ena sidan också har manen åt andra hållet om hårrötterna inte vill peka åt ett annat  håll tex stubbman. men om kraften från hårrötterna försvinner så faller nog manen åt hållet hästen har mindre muskler på.

sen om den musklar om sig så är väl hårrötterna fortfarande riktade åt det andra hållet så att manen fortfaranade är på samma ställe.

men det är väl ungefär som att byta bena på sig själv? :)

Lorita
0

pälsen bildas när dom ligger i magen då skapas också riktingen på manen, hästar är också oftast lättare att ställa år man sidan då det är åt det hållet dom legat i mammas mage.

[Folee]
0

#15: men kan man inte få manen att byta riktning?

Lorita
0

#16 man kan tvinga den men det är som oss vi har en naturlig bena.

[Folee]
0

okej! men då var  det ungefär som jag skrev i #14? om man förstår

CelsiusT
0

Jag har ridit hästar som själva bytt sida på manen allteftersom dom musklas.

Tusen
0

#15 Hästar som har lika mycket man på båda sidorna? Har de legat platt i stoets mage då? GladFlörtObestämd

Em--ma
0

jag har hört av en equeterapeut (?) och hon sa att manen lägger sig åt den sidan halsen som hästen är svagast i = alltså andra sidan har mer muskler ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lorita
0

#20 självklart alla mina låg rakt Oskyldig skämt o sidor mina har så mycket man att endel faller åt andra hållet Flört