Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8917 ggr
Animal-3
0

Liat blött gräs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är så att vi har två ston med föl som får gå in på natten, de brukar då få liat gräs att äta.
Igår kväll plockade jag ihop massor så det blev en heldel över (tillräcklig för att räcka till ikväll). Dock låg det i skottkärran ute i natt när det regnade. Jag tänkte inte på det utan tänkte lägga in det i boxarna (var ju bara blött gräs i mitt huvud) och inte mögligt eller så.
Men faster var lite orolig för att det skulle ha börjat jäsa eller nått för att det legat där över natten och blivit blött.
Jag har svårt att tänka mig det skulle vara något farligt efter som hästar äter höslillage (och i vissa fall ensilage) och botulism är det ju ingen fara med.
Men endå försäkerhets skull tänkt jag jag kunde skriva här och fråga om det är någon som är dukig på detta med jäsning och grejjer. Skulle det kunna vara farligt med handliat gräs som legat en natt i skottkärra när det regnat?

viktoria91
0

Har det bara legat en natt tror jag inte att det är någon fara, det är skillnad om det hade legat ute en vecka och det hade regnat på det. =)

Em--ma
0

blött gräs jäser i magen , eller ute om det legat och regnat på det. Men säkert ingen fara för hästar. Vet att det inte ör bra för kaniner.
MEn tror inte det är någon fara för hästar ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
0

Har mycket svårt att tro att det skulle vara farligt. Jäsa kan det inte göra då det är fri tillgång på syre. Ensilage är ju jäst gräs pga. utestängning av syret.

Slaget gräs som ligger för tork akn ju också få  lite regn på sig utan att det förstör höet sedan.
Jag kan nästan lova att det är helt riskfritt att ge höet som du beskrev.Glad

Animal-3
0

1# 2# 3# Tack för svar alla tre^^ ja jag har också svårt att tänka mig att det skulle vara någon fara:)

Elshira
0

Jag säger däremot motsatsen! Regnet har väll iofs kylt det en del, men en "vanlig" sommardag så hinner man känna att gräset blir varmt tills på kvällen om man slår det på förmiddagen.

Det är tyvärr "inte för inte" som man aldrig får ge hästar färskt gräsklipp (även om det ligger luftigt) då det börjar blidas toxiner så fort det slås av, och det är först när det är torrt som toxinerna börjar avstana.

Så jag skulle säga att antingen slår du lite i taget till hästarna vartefter de ska få äta (eller att du låter det ligga utstrött max ett par timmar) annars så låt det ligga och torka istället - det blir jätte fint och omtyckt hö när det är förskt (men helt torrt!!!).

Och jag säger detta med drygt 10 hästar som fått avlivats pga toxinförgiftning i "backfickan".

Hakuna matata!

Lorita
0

#5 dels är gräsklipp hackat och dels så är motorgräsklippar väldigt mycket avgaser.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#6 Ja absolut (gräsklipp är ju det värsta av allt på alla vis!) det var dock inte gräsklipp de blev förgiftade av om det var det du undrade.

Hakuna matata!

Tusen
0

#5 Hur tror du att hö behandlas då som legat och fått regn på sig. Inte kastas det direkt utan så fort det börjar torka upp lite så vänder man det. Och regnar det på natten så vänds det inte förrän tidigast på morgonen därpå.Glad

Elshira
0

#8 Ja men bara det får torka så går det bra - det är när det fortfarande är färskt som det är farligt själva regnet spelar ingen roll :)

Hakuna matata!

Animal-3
0

#9 Vi la ut det under dagen så det torkat till och varmt var det inte så det borde väll inte vara farligt?

Lägger till att det mesta av det inte var liat den dagen utan torkat i någon dag så innan det regnade på det var allt som låg underst nästan som hö.
Normalt tar vi bara vad vi behöver men vi tog för mkt.

Tusen
0

#9 Fast färskt gräs kan ju inte vara farligt.Skrattande Det äter väl de flesta hästarna som går på bete antar jag.Flört

hoppis86
0

#11 Ja men då är det ju inte avklippt och bildar inte toxiner.

Pelleplutt1
0

På vilket sätt skulle avklippt gräs bilda toxiner?! Det enda sättet som toxiner skulle kunna bildas på är väl isf via bakterier. Dessa växer till och kan bilda toxiner så småningom, men knappast över en natt. På natten är det ju dessutom svalare och bakterietillväxten långsammare. Då skulle det vara farligt att ge hästar av hö som ligger på åkern och inte har torkat riktigt ännu då? Det har jag mkt svårt att tänka mig!

Elshira
0

#11 Då är det inte avklippt förrän det hamnar i hästens mun.

#13 Det var på precis det viset vi fick avliva drygt 10 hästar. Hö som bara legat och blivit torrt på åkern fick vi hemkört direkt (vilket vi inte visste om då). Höet kändes torrt, men det hade alltså börja bildas toxiner som normalt sett förvinner när det får ligga på skullen ett par veckor till det är helt torrt ("åker torrt" är alltså långt ifrån tillräckligt för att det ska stanna upp när det börjar pressas ihop).

Höet börjar bilda toxiner och blir varmt så fort det är avslaget om det inte ligger helt utspritt.

Så ska man ge gräs som man slår - ge innom ett par timmar eller låt det ligga utspritt och inte i tjocka lager  (tjockare än ungefär 5 cm). Regn gör inget så länge det får torka till igen, det är alltså när det ligger ihop i "klumpar" som i en skottkärra på ett lass (eller i balar då) som det sätter igång.

Givetvis där inte hästarna av att få i sig det en gång, men man ska veta att toxiner bryter ner nerver. Våra hästar kunde inte stå på benen efter mindre än en vecka och fick till följd av det avlivas.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#14: Vad är det för toxiner? För det är väl inte botulinumtoxin du menar?

Elshira
0

#15 Vad det är för toxiner (namnet på dem) vet jag inte, men botulinumtoxin är väll det som uppstår då det kommer in jord och annat i rundbal?

Jag har i.af fått det förklarat för mig av divetse veterinärer och det blev en både lång och jobbig utredning, men jag fick i.af veta är det är väldigt farligt att ge dem gräs som börjat värma (som inte har fått torka absolut helt efter att det vämt då). Och slänger man upp gräset på en kärra så räcker det som sagt med en halv dag innan man kan stoppa in handen i mitten av högen och känna att det är betydligt varmare där (samt om man liat och lagt det i högar på åkern).

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#16: Synd, jag hade gärna velat lära mig mer. Botulinumtoxin kommer från en bakterie som förekommer i jord, men inte bara där.

Pelleplutt1
0

Botulinumtoxin kan det inte vara för den bakterien är anaerob och kan alltså inte leva där det finns syre. Att det är farligt att ge hö som blivit varmt är klart. Men blir det varmt när man pressat det är det inte torrt och borde inte ha pressats alls.

Elshira
0

#18 Lite värme kommer sannorlikt att uppstå oavsett hur torrt höet är (för det går inte att få det snustorrt från åker om man inte låter det ligga tills det är gulblekt i princip och lyckas undkomma allt regn). Det är därför skulltork är en så bra uppfinning - så fukten förvinner snabbare! :) Men självklart blir det inte lika varmt som om det är nyslaget gräs, men lite extra värme blir det.

Alla toxiner förvinner när höet sedan blir helt torrt igen, av den anledningen kan man ta in hö som bara legat en normalt sett väldigt kort tid på åkern (dock går det nästan enbart med tork), det enda man riskerar då är mögel.

Hakuna matata!

Pelleplutt1
0

Hävdar fortfarande att toxinerna inte kommer från gräset, utan från tillväxande mikroorganismer isf. Toxiner kan inte bara försvinna. De kan brytas ner av värme tex, men långt ifrån alla toxiner är så instabila så att solvärme skulle få dom att sönderfalla. Botulinumtoxin tex kokar man i 15 min för att det ska inaktiveras.

Vi tar in hö själva sedan flera år tillbaka, och har ingen skulltork. Vårat hö är väldigt grönt och fint, och har inte legat på åkern så länge att det blivit brunt och fult. Visst skulle en skulltork vara bra att ha, men det är långt ifrån alla som har det! SMHI och YR är våra bästa vänner i hötider, kollar flera gånger/dag. Har dock aldrig varit med om att det blivit värmeutveckling i det höet som vi tagit in. Om så vore skulle jag inte vilja använda det efter att det blivit torkat av en skulltork heller.

Tusen
0

#14 När skedde detta. Denna massavlivning alltså?

Elshira
0

#20 Hävda det du, men jag tror i.af att de har rätt inne på SLU (Ulltuna).

#21 För en 10-15 år sedan.

Hakuna matata!

AnnaFagerell
0

Skulle slaget gräs bilda en massa nervgift för att det fodras blött skulle vi inte kunna ge ensilage med en TS på lägre än 87%. Plasten på balarna gör inte att gräset är bättre

Vi slår hagarna här och hästarna går och äter av det slagna gräset, ingen av dom har blivit sjuka

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Gudris
0

#23 Tänk på att i ensilage tillsäts mjölksyra (tror jag det är, nån typ av syra är det iaf) för att få rätt bevaringsförhållanden och rätt miljö. Det är inte samma sak om vanligt blött gräs.

Elshira
0

#23 Men ensilagebalar "konsevreras" ju på ett helt annat sätt (går det hål på en bal så blir de ju dåliga direkt).

Och att de kan äta slaget gräs är väll inte så konstigt, jag antar att det ligger utspritt på åkern och torkar som allt annat gräs?

Hakuna matata!

AnnaFagerell
0

#24 Vi tillsätter inte nåt alls i vårt som plastas

#25 Gräset blir inte vänt så underst är det ju blött

Gudris
0

#26 När gräset ligger i den slutna miljön aktiverad mjölksyrabildande bakterier. Jag tror dig, var nog lite snabb där, men när man lägger ensilage på torn tillsätter man mjölksyra för att snabba på processen. Här är info från Hippocampus, slu.

AnnaFagerell
0

#27 Vi tillsätter ingenting!

Gudris
0

#28 Nej men som det står på Hippocampus så finns mjölksyrebakterien naturligt i gräset och när det konserveras som ensilage kommer den naturliga mjölksyrebildningen igång och skapar en sur miljö. Det är en metod som användes redan av romarna. De konserverade gräs genom att lägga det i tättslutna gropar i marken om jag inte minns fel och tillsatte inget. Men eftersom gräsets naturliga mjölksyrebakterier producerar mjölksyra bildas en sur miljö där fodret behåller kvalité och hålls ätligt. Detta eftersom jäst och mögel ej trivs i en sur miljö.

AnnaFagerell
0

#29 Ja då beror det ju på vilket PH man har i gräset/marken, om man behöver tillsätta något… men man tillsätter ju aldrig i balar som plastas…

Lorita
0

#24 i våra balar tillsätt ingen syra

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

halloonsodaa
0

Jag tror inte på att det bildas toxiner i gräset. Det låter ju jättekonstigt! Man ska ju absolut inte ge hästen gräs/hö om det har blivit varmt men det är ju inte gräset som gör det giftigt!

Förra året hade vi dåligt med hö så slog av gräs med en lie och gav det åt hästarna och dem blev inte sjuka när vi gav det efter ett dygn! För då säger jag som några andra, då skulle allt hö vara dåligt om man aldrig kan få det helt torrt? Då har jag en jäkla tur som inte har behövt avliva en enda häst på 5 år pga dåligt hö!

Min mamma jobbar på SVA som ligger i samma byggnad som Ultuna, hon jobbar på bakteriologen och håller alltså på med bakterier dagligen och hon säger att det inte kan stämma! För att vara ärlig så är det ju inte säkert att den här veterinären som du pratade med visste vad h*n pratade om. Det är många gånger som veterinärer har haft fel, jag har varit med om många såna gånger. Sen säger jag igen att gräset kan bli dåligt men det är inte gräset i sig som gör det dåligt. Om gräset inte är varmt så ska det inte vara någon fara att använda:)

Elshira
0

#32 Och åter igen - det är inte farligt att slå och ge dem direkt eller låta det bli halvtorrt. Det är när det hamnar i tjockare högar som det värms och toxiner kan bildas.

Hakuna matata!