Bygga uteboxar?
Någon som byggt uteboxar?
Jag skulle vilja ha ritningar och gärna tips och råd på hur man kan göra. Och vad det kan kosta, både om man bygger själv och om man beställer färdigt.
Har nu ett stall med fyra boxar, men har två hästar som vill flytta in efter sommaren. Så kan bygga på det befintliga stallet och bygga fristående. (Ladan till höger är stallet.)
Tacksam för svar!

jag tror nog ni kommer billigast undan om ni bygger själv. det är ju egentligen inte allt för svårt att bygga dem. se bara till att ni har rätt höjd och boxmått, gärna lite extra tak utanför boxarna så man lätt kan stå där och sadla osv.
kostnader är ju nästan helt omöjligt, om man inte byggt själv vill säga.

#2 - Jag tror också att det bör vara billigare att bygga själv. Jobbar på en bygghandel så får allt till väldigt bra priser :)
I nuläget kommer det vara en b-ponny och en d-ponny som kommer stå där. Men det borde vara smartare att göra två hästboxar väl?

gör de så stora du har plats till och inte 9 kvm som är minsta till storhäst.
det borde vara billigast att ha enbart singel (paddad sådan) som underlag och inte gjuta en platta.

#4 - Min sambos bror är 'betongare', alltså jobbar med att gjuta plattor så kan förhoppningsvis få det billigare också. Bor även inom inre vattenskyddsområde, så måste kanske tom ha platta.
Nej, större än 9kvm borde vara smart att bygga! Har någorlunda med plats så borde inte vara några problem. Men är det samma regler för uteboxar som stall och inneboxar?

ja är det så så borde du nog ringa och kolla med miljö och hälsa innan du gör något. bättre att fråga en gång för mycket!
det borde ju vara samma regler, box som box. det är skillnad på om du har lösdrift. =)
Efter som uteboxar oftast brukar vara "extraboxar" så tycker jag det är fiffigt om man kan ändra dem lite efter behag.
Gör två stycken väl tilltagna hästboxar (lite beroende på vad man väljer av följande alternativ).
Gör dem så stora att man kan dela dem till 3 (eller ev 4) boxar (då blir de lagom till ponny istället t.ex), man vet aldrig vad det kommer att komma för hästar i framtiden!^^
Gör då också lika många ingångar som man kan göra boxar då givetvis, men gör dörrar som är lite tjockare och går att stänga och bli helt som en vägg (snyggast är ju om man gör alla likadana). Och ha de extra stängda om ni bara har två hästar där inne.
På insidan kan ni göra skenor där ni sedan staplar virket på varandra, och ev sätta in ett galler om det skulle behövas som även det blir löstagbart då. Har man flyttbara väggar så är det inte så svårt att ändra om ifall att man en dag får två ponnyer och en häst, eller kanske en fölbox + en ponny?
Gör man på detta viset kostar det inte mycket mer - men kommer bli betydligt mer användbart även för framtida bruk!
Hakuna matata!
har hört att utebox.se är billigast.
men billigast undan kmr man nog med att bygga själv.
men köpta uteboxar ser kanske snyggare ut 

Billigast borde vara att bygga lösdrift och ha alla hästar där och stallet som sjukstall/reservboxar.
Gör man bra möjligheter att binda upp hästarna så är det sällan man behöver box. Mina har vunnit så mycket framförallt temperamentet sen jag satte dom på lösdrift 

om man ska ha 5 boxar eller mer måste du ha något speciellt lov typ som bygglov fast för hästhållning. har inte den blekaste aning om vad det heter just nu men :D