Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3356 ggr
[Folee]
0

gelpadd

vad tycker ni om gelpaddar? använder för att fylla ut och för att sadeln inte ska glida fram. Provade med fårskinnspadd men det funkade inte. Tips på andra paddar än gelpaddar? dom är inte så populära va? ;)

ThunderClap
0

Varför glider sadeln fram? Låter som sadeln inte passar…

Vi har haft flera trådar om gel-paddar rättså nyligen, tror det är bra att inte tjata min åsikt igen, utan sök hellre :)

[Folee]
0

jaha, ska göra det. jo sadeln passar. (utprovad nyss) men han är liite överbyggd så det är nog därför.. :)

Taktur
0

Jag tycker Akton gelpadd är bäst fast DYR

ThunderClap
0

Fast en korrekt utpassad sadel bör inte åka fram, det är inte bra.

Sa sadelutprovaren något om detta? *r det mkt sadeln glider? Hur länge sedan är det sadel provades ut, har hästen hunnit ändra sig i hull eller muskler något sedan dess?

Bara för att hästen är överbygd så ska sadeln inte glida fram, då är den för rak om den överbygda ryggen skjuter sadeln framåt. Annan mkt vanligt anledning till att sadeln klättrar framåt är att den är för smal.

[Folee]
0

vi provade ut sadeln för någon månad sen. då satt den inte alls speciellt bra. på grund av det hade han lite lite muskler och sånt. Vi provade olika sadlar och vi tog sadlar som han kan växa i eftersom han håller på att muskla om sig. Jag rider mest barbacka men ibland vill man ju ha sadel.

vi har två sadlar, en hoppsadel som är lite för vid för att han somsagt ska kunna växa i den. Då ska vi ha en padd under och jag har hört att fårskinnspadden är bäst för det. Men jag tror det blir lite för tjockt och då gled sadeln fram.  (har bara provat en gång, ska prova igen. när jag tänker efter sa hon nog att man kunde ha fårskinnspad under den sadeln) Har jag en gelpad gör den inte det. men jag vet inte om gelpaden är så bra och undrade om det fans några andra alternativ.

Vi har en dressyrsadel som jag red i när provaren var där. Då gled den fram, men i övrigt satt den bra. hon sa att vi skulle ha svanskappa till den, och nu sitter den också bra.

Sadeln kommer förmodligen inet glida fram när han är tillräckligt musklad.

Sadeln är inte för rak eller för smal, men lite för vid.

[Folee]
0

Men jag tror också att den bara glider för att han inte har börjat jobba ordentligt med ryggen än i början av ridpasset. sen blir han rund som ett klot och en halvmeter kortare! ;)

ThunderClap
0

Är sadeln för vid så behöver du något som fyller ut mellanrummet, vilket fårskinnet är utmärkt för, helt rätt tänkt :)

Du ser lätt om det blir för smalt för hästen genom att känna, tränger sadeln hästen? Ligger den tätt? Det finns även tunnare paddar tuav samma form som fårskinnspadd att köpa istället (typ sådan här eller fårskinns-paddar som ej är utav fårskinn utan fluff, viktigt att titta efter paddar som har en kanal eller som man kan vika till en kanal på)

skulle jag behöva smalare padd än fårskinn skulle jag titta på något sådant här; wintec padd, smalare men ändå inlägg och med naturlig kanal för ryggraden.

[Folee]
0

åh, den ser bra ut! och inte jättedyr - en bonus. Jag har en sån här fast i fårskinn. men är det en sån som på länken du tänkte på som är "utan fluff"? det är ju rätt smart. Men om jag kan använda någon bättre pad än gelpadden och sadeln ändå åker fram lite, tycker du jag borde ha svanskappa då?

det jag inte gillar med gelpadden är att om man gör en kanal för ryggen glider den ner så fort man börjar rida. Och att det är av gel känns inte heller så bra.