Flisade hovar
Var till min medryttarhäst idag, och hon hade nu två hovar som var flisade (igår var det bara en). Hon kändes varm i båda hovarna, och gick lite orent. Hon är barfota. Smsade ägaren om att hon bör ta ut hovslagare, men hon bryr sig inte så mycket, hon har i princip lagt över ansvaret på stallägaren :/
Kan man rida en sån här häst? Och finns det nåt man kan göra, typ smörja på nånting? Är inte så bra när det gäller hovvård.
Vi är två medryttare på den här hästen, har sagt till den andra att jag tkr att vi ska ta det lugnt och bara skritta och trava lite nu, men hon vill inte riktigt acceptera det…

Jag skulle inte rida en sådan häst alls förrens den har fått hovarna utredda. Hovarna är osäkert att känna värme på då de får olika temperaturer jämte mot kroppen. men går hon ojämnt och flisar hovarna så kan det vara något. Hur känns hoven i övrigt? Hur ser strålen ut? Luktar hovarna något?
Hovarna känns i övrigt som hovar brukar kännas, hård och torr. Strålen ser normal ut och dom luktar inget.

Brukar hon alltid gå barfota eller är det bara nu på sommaren`?
Jag vet faktiskt inte, har inte ridit henne så länge. Vet inte vad jag ska säga till den andra medryttaren heller, eftersom hon bara bli sur när jag säger att vi ska ta det lugnt, hon menar att det inte är så farligt och att hon ska kolla på hovarna själv… SUCK!
Är det bara mindre flisor så är det inga problem att rida, lixom om det bara är det som "sticker ut" från sulan som gått bort. Är det typ 1/3 av hoven så är det dock lätt för snedbelastning så då kanske det är lite dumt.
Men är flisan stor eller gått upp en bit på hoven (dvs högre upp än vad sulan börjar så man ser det inanför) så skulle jag inte välja att rida.
Är det nu en större flisa så kan hästen självklart vara öm av att gå på sulan/ojämnt. Sälv har jag dock aldrig haft någon som blivit halt av ens stora flisor. Så om hästen går orent så är det nog snarare från tillfället då hästen slog ur flisan (snubblan på en sten eller något). Då bör hästen nog ändå vara bra tills i morgon eller så.
Tänk på att undvik grusvägar och steniga skogsvägar om hästen har lätt för flisor (både för att hästen inte ska bli halt och för att förhinda den får fler).
Men går hästen fortfarande orent i morgon tycker jag absolut ni ska ta dit hovslagaren (om inte annat för att jämna till hovarna efter flisorna).
För att hålla hovarna i gott skick så kan du försöka tvätta dem med vatten (även undertill) varje dag när hästen gå in för kvällen (om den nu gör det).
Hakuna matata!
"Men är flisan stor eller gått upp en bit på hoven (dvs högre upp än vad sulan börjar så man ser det inanför)" Så är det, och det är flera st flisor. Hon har antagligen fått flisorna sedan vi började rida henne, hon stod ett tag innan. Så skor skulle hon behöva…
Jag har fått med mig den andra medryttaren på min sida nu, vi ska ta ut en hovslagare eftersom att ägaren inte bryr sig och knappast kommer göra det.
Eller jag vet inte hur du menar med att "se innanför", men om man tittar på hoven utifrån så ser den fransig ut. Flisorna är liksom utåt.
I denna värmen och torkan flisar sej hovarna jättelätt.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Rider inte hästen längre. Stallägaren har ställt till med en massa strul nu. Ska prova ägarens varmblod som står i ett annat stall… Hoppas för hästens skull att detta löser sig och att hon får hovarna fixade :/