Klädsel i stallet?
Visst är vi noga med vad våra hästar har på sig?
Som rubriken lyder, vad har du för klädsel i stallet. Är det viktigt att ha bra och fina kläder i stallet? Eller kan man ha vad som helst på sig? Ska det bara vara funktionellt eller ska det vara snyggt också.. Är polo och piké viktigt att ha i stallet.
*Vad har ni för erfarenheter av olika stall?
*Säg vad du tycker om olika "klädstilar" i stallet.
*Visa GÄRNA bilder på dina favorit kläder och "ihopsättningar".
Jag har alltid mjukisbyxor och en tjocktröja på mig när jag är hos min häst. Men så rids han ju inte ännu. En promenad blir det oftast och jag hade nog haft motsvarande om jag promenerat utan häst…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
På skolan är reglerna att man ska ha ridbyxor, tröja med ärm och stålhätteskor.
Hemma blir det ridbyxor om jag ska rida, stålhätteskor när jag hanterar häst och rider (+ shortshaps), och foppatofflor när jag springer runt och mockar, fixar foder osv.
Funktionellt kör jag på!
Just nu i värmen springer jag runt i linne och korta shorts + foppatofflor när jag inte rider, inte direkt säkert ;)
Mina ridkläder i hemmastallet: ridbyxor, t-shirt, jodphurs och shortshaps (+ hjälm & väst).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag anser att stallet är min plats där jag utövar min hobby och jag skiter fullkomligt i vad andra anser jag borde ha på mig eller inte.
Så vissa dagar kommer jag i trasiga och skitiga mjukiskläder och vissa dagar så klär vi upp oss till tusan i bara märkeskläder fastän vi bara ska ut på en tur i skogen.
Visst har jag fördomar om att man i små stall, stora stall, dressyrstall osv är på vissa vis, men det betyder ju inget.
Jag är en sån människa som inte skulle kunna rida med en röd t-shirt, gröna ridbyxor och rosa schabrak etc. Det måste se okej ut och gärna matcha lite, vissa dagar bryr jag mig mer än andra :) Beror vilket humör jag är på och vad jag ska göra. Men jag älskar att matcha utrustning, så mycket jag kan när jag har lust!
Vid ridning har jag: tröja över axlarna, stövlar (om jag inte bara skrittar), hjälm, handskar, ridbyxor.
Vid hantering av häst: stålhätteskor, hjälm, handskar om jag leder och oftast ridkläder.
Vid stallgöra: bekväma kläder & skor.
På skolan: måste ha stålhätta, tröja/jacka utan luva och vi får inte rida med linne utan minst t-shirt för att täcka så mycket som möjligt. Stallkläder ska det ju vara, så skulle nog inte vara så uppskattat att komma i t.ex shorts..
I stallet hemma: vad som helst efter väder ! jeans, mjukisbyxor, shorts, linne, tjock tröja, jacka, tygskor, gummistövlar, ja you name it! vad jag känner för helt enkelt.
På jobbet: Här får jag ha vad jag vill i princip, men eftersom det är ett tävlingsstall så oftast jeans/ridbyxor och piké. Är det kallare så en snyggare jacka över. Här klär jag mig "stilrent" och snyggt för att jag helt enkelt inte vill se ut som "hej kom och hjälp" när jag jobbar där ;) men förra sommaren så var det shorts och linne med tygskor som gällde, så man kan säga att jag inte är direkt noga säkerhetsmässigt här, utan snyggt men ändå stallklätt oftast.
Åker jag iväg till andra stall så jeans och en tröja eller snyggare jacka brukar vara standard. Om jag inte vet att jag ska rida, då är det självklart ridbyxor.
Tänker inte på vad jag har på mig i stallet, oftast ridbyxor när jag ska rida annars jeans. Jacka eller nån tröja, ylletröjan på vintern..
Försöker dock att alltid ha stålhätta på jodphursen. onödigt att få blå tår om olyckan är framme. Men nu kan jag bara ha gymnastikskor eller mina converse pga. fotledsstöden.
Ingen i stallet bryr sig speciellt om klädseln, bekämt och lagomt varmt är väl det viktiga.
Jag har det som passar för dagen. Självklart är det alltid lika roligt att vara fullmunderad cowgirl i stallet, men funktion framför allt - vilket iof ofta cowgirl-kläder är det som slår allt, men såklart olika beroende på vad jag ska göra.
Bara hälsa på hästarna/vattna, fodra m.m. enkla grejjer - det jag står och går i. Rida ut så brukar det bli jeans, nåt jag råkar ha på mig upptill, skorna jag har på mig eller bootsen om jag orkar. Rider vi ut på långritt med andra så är det funktion: jeans, ev chaps, hatt, boots, bekväm t-shirt/tröja (gärna skjorta), skarf, ev oljerocken med bak på sadeln.
Hatten är nästan alltid på i stallet, förutom den tiden som det är mössa som gäller. Iof är ju hatten på nästan alltid för min del, oavsett om jag är i stallet eller ej =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7 Du rider alltså inte med hjälm?
#8 Olika beroende på vilken häst jag rider och vad jag rider. Men det är nog oftast utan.
Som det är nu jobbar jag bara som stalltjänst, rider inte eller så, och eftersom jag oftast är helt ensam i stallet vid jobb så skiter jag fullständigt i vad jag har på mig.
Nu på sommaren är det shorts och t-shirt som gäller, med ett par stallkängor eller gympaskor. Höst och vår är det jeans, stallkängor och tröja/tunn jacka som gäller och på vintern bryr jag mig minst eftersom jag tar vad som är varmt nog. Jag tar helt enkelt det som inte gör något om det blir skitigt.
Jag kan tycka att det spelar ingen roll hur man klär sig, bara det är bekvämt och funktionellt. Det behöver inte vara uppklätt och genomtänkt att matcha eller så, bara det funkar till just det man ska göra, rida, mocka eller liknande.
Sen förstår jag om stora porffesionella stall kanske vill att de som jobbar/har häst där klär sig någerlunda ordentligt och inte går i mjukisbyxor och luvtröja, eftersom det ger ett mer ordentligt intryck vid tex försäljningar och liknande.
nu när det är sommar så blir det linne, shorts och foppa tofflor… oavsett om jag ska träna eller inte…

håller med #3 helt. vissa dagar kommer jag i mjukisbyxor och andra dagar i märkesridkläder. jag står i ett ganska stort dressyrstall med en del meriterade ryttare men också rena skogsmulleryttare, alla accepteras som dom är. stallet är min fristad och när jag ska dit tänker jag inte behöva klä upp mig.
men när tidningen ridsport skulle komma och göra ett reportage bad stallägaren att vi åtminstone inte skulle rida i mjukisbyxor, haha! 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Samtidigt som jag kan komma i ridbyxor, jeans, shorts eller mjukisar så blir det mest antingen uppvikta jeans, ridbyxor eller shorts just nu. Sedan har jag tygskor tills det att jag skall sitta upp på hästen
Men kör mer och mer på ridbyxor och en snygg piké då jag gillar när det är stilrent en kan samtidigt bara dra på mig en vanlig eller mer/mindre slafsig t-shirt om jag känner för det liksom. Man kan ju försöka att inte missmatcha för mycket med schabkrak och tröja/ridbyxor men det bryr jag mig inte så mycket om! (;

jag har oftast på mig ett par helskodda ridbyxor; de är slitstarka, man kan gå ihögt gräs i dem utan att riskera djur och man kan inte bli biten igenom dem. Samtidigt så kan man enkelt rida i dem. Dessutom är de bekväma. Ska jag bara till stallet för mocka, fodra och släppa ut så har jag på mig vad jag tog på mig på morgonen,
upptill varierar jag efter väder och har inga speciella stalltröjjor utan kan gå i allt möjligt slitet och fint…. På fötterna har jag stålhätta jorphur och chaps för att skydda benen.
Bryr mig inte ett dugg om att matcha mina kläder såvida jag inte ska tävla.
Utvecklaqr mitt svar lite.. Som t ex nu de senaste tre dagarna har jag varit hos en vän som har eget stall och sysslar med travhästar. Hade med min egna ponny som ju är ridhäst och hade ridit en annan på morgonen så jag hade på mig mina vanliga helskodda ridbyxor, KL-strumpor och en hela vanlig piké som jag numera brukar ha. Kändes såå fel! Blev dessutom kallad ridfjolla.. haha. Blev att vid första bästa tillfälle åtminstone byta tröja till vanligt linne! ;)
Åker jag till ponnyns uppfödare klär jag upp mig med nypolerade ridskor/stövlar och ser till att inte smutsa ner mig - åtminstone inte innan jag anlänt och hälsat - för att jag inte vill se ut som "hej´-kom-och-hjälp-mig" ;) Beror helt enkelt även på vart jag skall, vilka jag skall visa mig för osv
oj.. jag skiter nästan totalt vad jag har på mig i stallet. Jag rider i jeansleggings och brukar ha tshirt, linne eller vilken tröja som helst. Jag ORKAR inte göra något speciellt. rider oftast bara i ridskor utan chaps elr nåt.
På ridskolan hade jag ridbyxor, skor och chaps + tröja eller skjorta beroende på vädret. Och hjälm och väst till det :)
På medryttarhästen jag haft har det oftast varit ridbyxor, tröja/t-shirt, skor och hjälm. Senast jag red henne var det sommar: barfota, barbacka, linne, shorts och hjälm. 
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag är mäst upptagen av funktionalitet men det skadar inte om det ser sisådär hyfsat ut. Snyggt är för mig enbart ett måste vid tävling/utställning, men det kan ju va hyfsat oskadade kläder och några gonger rent i vardagen med.
Jag går som regel i ridbyxa, men även mjukisbyxa, knästrumper, Stövlar på den årstiden, joggingskor eller jodphurs och en t-shirt. Kyligt så även en fleecejacka jag fick på jobbet.
Har vinterridbyxer och tillhörande jacka för vinterbruk.
När jag rider har jag gjärna korta chaps och hanskar samt hjälm, och numera på sistonen även väst.
Jag är inte så himla upptagen av mode. Jag tycker viktigaste är att kläderna inte är hutlöst dyra, iaf litegrann slitstärka, lätt att tvätta och funksjonable, men som sagt skadar det inte om det ser hyfsat ut!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#18 Håller med dig!! Samma tankesätt här…

I skolstallet på gymnasiet var det stålhätta som gällde vid all hantering och hälst handskar när vi skulle leda och så. Och hjälm vid ridning såklart. Faktum är att jag blev ganska övertygad under den tiden om att man SKA ha stålhätta när man hanterar häst. Min sköthäst tappade balansen och kunde ha trampat av mig tårna en gång när jag hunnit byta till ridstövlar. Hade jag haft stålhättan på hade tårna varit helt oskadda, nu hade brodde gått ner mellan två tår och skrapat bort hud…
Min andra sköthäst klev mig iofs ovanför stålhättan så där hjälpte det inte mycket. :P

Jag brukar gå ut i det jag har på mig :) Mor är rasande (a) kan erkänna att jag inte är så försiktig utan på kalas och sånt går jag ut i finkläder och släpper in hästarna om så behövs…
Mn ska jag rida så har jag ridbyxor och stålhätta sen på överkroppn beror helt på väder och vind :)
#23 inte bara jag som gör det då(A)

24# Hahaha nej, jag har stallet 30m från huset och är ofta där inne och rör kan ju inte gå in och ta på mig speciella hästkläder när jag springer in och ut där hela tiden 
Tar det som är bekvämt och inte alltför "fint". Nu på sommaren blir det oftast jeans eller shorts, t-shirt/linne och gympaskor. Om jag ska träna/rida "seriöst" blir det ridbyxor, short chaps, mina "ridskor" (vandringskängor, bekväma & slitstarka) och en sval tröja/t-shirt beroende på väder.
På vintern har jag oftast ridbyxor, yllesockor, en varm bekväm tröja, fleecejacka, handskar samt de ovannämnda kängorna.
Hjälm på vid all ridning såklart, säkerhetsväst vid hoppning.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)