Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 2592 ggr
ettnamnbaraa
0

western eller engelskt?

ska kanske få ett varmblod som jag med hjälp ska rida in..
och funderar nu om han ska ridas in i western eller engelskt?
jag har ju alltid ridit engelskt, är ju jättevan med det.
har aldrig ridit western men tycker det verkar mer avslappnat och så..
men hur är det egentligen med western på heta hästar, som kan vara svåra att få stopp på, med tanke på dom långa tyglarna?  
är nog lite intresserad av dressyr och hoppning också, men det är ju ett senare problem..men då är det väl bara att sadla om till hoppsadel :P
i början hade jag mest tänkt uteritter och nåt pass på ridbanan.

tycker ni att jag ska fara och pröva på westernridning hos någon tränare först? att jag inte blir besviken sen :P

imsuchadiva
0

Jag tycker du ska rida in hästen på engelskt vis. Tycker inte det känns så smart att lära sig ett nytt ridsätt på en häst som ska lära sig bli riden.
Är ju inte så svårt att skola om hästen sen till western om du skulle vilja det.

Rynkel
0

Håller med #1 :)

Håll dig till det du verkligen kan i första hand, då du även skall lära hästen är det väl bättre att ha ett hum om hur du skall lära den göra som du vill och tycker du inte det är kul om några år eller vad det kan vara så kan du ju ta hjälp att rida western men då har ni en bra grund att börja på! :)

ettnamnbaraa
0

ah, ni har nog helt rätt :)
sticker in med en liten fråga till: tycker ni jag ska ha allroundsadel eller bomlös till honom?

imsuchadiva
0

Barbacka vid insittningen, sen är det upp till dig själv.

Rynkel
0

#3 helt upp till dig och vad du känner, har hört att bomlösa ska trycka eller något och därför  inte skall vara enda sadeln man använder men jag är inte säker..

ettnamnbaraa
0

ja, kanske bäst med bomsadel i början iaf.

Linnea
0

Är hästen omusklad så är en bomlös jättebra då den inte blir för vid eller för trång. När du väl ridit in den kan du ju gå lektioner och lära dig western. Finns många hästar som rids på båda sätten.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

sitt inte in hästen barbacka om du inte vill lära hästen att slänga av ryttaren förstås. När det gäller sadel så välj den som sitter bäst.

Sen så ska man när man rider in rida hästen i en låg form även i engelskt så någon skillnad är det inte förren du börja ställa krav och då väljer man ridstill efter hästen och hästar klarar att bli ridna i båda stilarna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Använd gärna bomlös om du har eller köper en som är bra.

Jag rekommenderar en med paneler under, inte soffkuddemodell.

Chezz iberica är billig (3 500-5 500kr), passar bra på de flesta hästar (har den till min travare) och - åtminstonde för mig - ger en väldigt bra, fri sits där du kommer åt att inverka på hästen. Tyvärr tar det någon timme eller två innan en ny chezz känns bra, min kändes åt h**** i början men efter en långtur är det numera den bekvämaste sadel jag vet.. så ge den en chans om du köper den.

Annars har star trekk bomlösa av engelsk och av western modell om du hellre vill ha det, men de kostar lite. (Chezzen är spansk modell).

Rid in hästen på det sätt du vill rida den. Mjuk i munnen, uppmärksam på sits och skänkel och i en bärande form. Sen spelar det mindre roll på övriga detaljer, det kan man ändra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.