Gag bett?
Jag har fattat att gag bett är dåliga, men varför?
och vilka bett räknas som gagbett? och varför räknas dem som gag bett?

Det finns ett vanligt gag som ser ut som ett tränsbett fast med läderremmar genom bettringarna, sen finns det amerikanskt gag och pessoa. Finns säkert fler. Varför dom inte är bra? Du kan dra hur mycket som helst i hästens mun och du känner det knappt. För att ge eftergift måste du länga tygeln såpass att den inte är sträckt längre och hur ofta gör man det i engelsk ridning? Snarare western då liksom. De ger tryck i nacken(neråt) och tryck i munnen (uppåt) samtidigt, speciellt om de är tvådelade.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det enklaste sättet att känna igen ett gagbett är väl att det har extraringar och bettet inte sitter fast i bettringen. Därav att du kan vrida runt rejält och får ett tryck i nacken som säger åt hästen att sänka huvudet samtidigt som trycket i munnen säger åt hästen att höja huvudet ungefär. På ett stångbett sitter alltid bettet fast i bettringarna och därmed får du mer av en hävstångseffekt, samt med kindkedja kan du inte vrida runt bettet det minsta, utan bara ta lättare tygeltag, som du känner av väl.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Bilder på tre vanligt förekommande bett i gag-familjen som alla i stort ger samma inverkan.
Engelskt gag/ klassiskt gag / gag bett
Det sista används ju inom westernridningen, men då har man ju lösa tyglar och curpstrap. Används det inom engelsk ridning blir det samma effekt ja. :/

Amerikanskt gag kallas i en online ridsportbutik för "gå-på-tygeln-bett". Fruktansvärt.
Det måste inte vara så!! om man är mjuk i handen och Hästen gillar det bettet så tycker jag att det inte är så farligt!!
Min kompis har en häst som hon ska köpa som hon har på lån, och den hästen Gillar sitt bett! med pessoa, vanliga tvådelade, tredelade osv. drar hon in i mitten och ställer sig där och stegrar och skakar på huvudet osv, men med gag går hon hur fitn som helst och min kompis som har henne sitter inte och drar i tyglarna! hon älskar Bella och Bella älskar henne!!!!!!

Du menar ett vanligt gag med remmar igenom bettringarna? Inverkan blir inte alls så kraftig på ett sånt bet som på ex pessoa.
http://joellemyslek.blogg.se/images/2010/rolled_gag_83191853.gif
ett sånt här använder hon å Bella:)
för på andra bett går hon inte lodrät med nosryggen i formen for hon gick med mulen för nära bogen för hon tyckte inte om dom andra betten hon har provat, Sen provade hon Gags och då gick hon jättefint
Tja, betten borde ju inte blivit så populära om det inte fanns något bra med dem? 

#9 Det populära är nog hur hästen reagerar på betten.

#4 Du vet att curbstrap/chain är en kindkedja ;) Så länge bettet har en kindkedja och inte är delat mitt på så har du ett vanligt stång bett, inte ett gag…
#6 Du kan aldrig rida en häst enligt den tyska skolan på ett gag korrekt, eftersom du inte kan rida hästen fram till handen på ett schysst sett och ha den eftergiven vid bettet på det bettet, bettet kommer alltid inverka fel vid kontakt och motverka korrekt arbete om du rider hästen enligt den tyska skolan.
#9 Det finns ju massor med saker som är populärt utan att det faktiskt är bra på något vis. Godis till exempel är inte direkt bra för något, men alla barn älskar det ;)

#11 Ot, men är den "tyska skolan" lik den engelska som man vanligtvis rider här i sverige?

#12 I sverige rider vi normalt sett efter den tyska skolan ;)
Man pratar normalt sett inom engelsk ridning den tyska eller franska skolan, sedan finns det ju mindre avarter inom engelskt. Annars pratar man väll western, AR/barock eller annat utanför den engelska.

#13 Aha där ser man :P
#8 Jag har ett sånt till min arab. Använde det förut vid hoppträning och uteritter med högt tempo. Han verkade trivas kanon bra med det.
Men nu går han inte så hårt längre så använder det inte..
#10 förstår inte riktigt.. hur kan hästarnas reaktioner bli populära..? Vet inte hur jag skall formulera mig, men du menar att man vill att de ska krulla ihop sig eller? Ja jag förstår helt enkelt inte riktigt vad du menar :)
#11 mycket bra liknelse! ;)

316 Ja, vrf skulle folket annars använda gagbett om dom inte gillade när höstana krullade ihop sig? Ser hur som helst inget positivt med betten.
Min häst krullade inte ihop sig på bettet som visas i #8. Men därimot på pessoat gjorde han det, var dessutom väldigt "trög" att rida trotts att han var lite het. Vet inte hur jag ska förklara.. Men engerin kom inte bakifrån upp till handen, utan bakifrån och till andra sidan av ridhuset. Typ.
om man har en häst som biter fast i bettet när man rider ut med andra, vilket bett rekomenderas?

Om den verkligen biter tag kan man ha ett bett med rullar så blir det lite svårare att bita fast. Annars är det ju som vanligt dressyr som gäller men jag vet att det kan vara svårt på hästar som är hur snälla som helst inne men blir minimonster när man kommer ut..

Raka bett ska vara svårare att bita fast i eftersom de inte kommer så nära tänderna.
okej! Han släpper efter ett tag, men bara om man travar och gör massa övningar i en halvtimme och det är nog inte så kul att rida med mig då ;) men jag ska läsa lite om betten. tack!