Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1974 ggr
ettnamnbaraa
0

en massa frågor :)

behöver lite hjälp i utrustningsväg…
till en häst som har 0 utrustning.
1. vad för täcken behöver man?
har tänkt skaffa flugtäcke då han är känslig,
men sen undrar jag är fodrade vintertäcken vattentäta? men behöver jag endå ett tunnare regntäcke att ha när det är varmare?
och som allroundtäcke hade jag tänkt ulltäcke eller fleecetäcke. räcker det?
(och hästen ska inte vara klippt. )
2. benskydd har jag tänkt införskaffa till alla benen, oavsett om han behöver (förebyggande syfte)
benskydd skadar väl aldrig , eller?

3. han har aldrig varit skodd, gått barfota många år, har bra hovar men kan tänka mig att han ändå kmr ömma på grus? antar att det bara är att prova? om han skulle ömma kan det räcka med skor fram då?

4. justnu är han ganska osjälvständig och ohanterad, vad ska man göra för att få han mer självständig, och inte bry sig så mkt om andra hästar? antar att det lättare i en större flock,då blir dom inte lika fästa vid varann eller?

hmm, det var allt jag kom på justnu. 
tacksam för svar ! :)

imsuchadiva
0

Ang täcken är svårt att säga, beror helt på om hästen fryser lätt eller inte. En del hästar behöver inte täcken på vintern, medans andra behöver flera stycken.
Men det jag tycker är en bra grund är,:
ett ull/ylle täcke, håller hästen varm och torkar den fort
ett ofodrat regntäcke, bra att slänga på om det inte är så jätte kallt men lergit ute
fodrat regntäcke, bra för lite ruggigare dagar
vintertäcke, bra för kalla dagar

Ang benskydd i förebyggade syfte tycker jag är jätte bra.

Om han behöver skor eller ej är svårt att säga. Ömmar han så kanske det räcker med skor fram, kanske inte.. Som sagt, prova dig fram. Rider min unghäst oskodd på alla fyra, skritt trav & galopp på grusvägar han ömmar inte.

Hur menar du med oanstädning? Blir han upprörd när han står själv? I sånt fall är det bara att öva och åter öva. Låt han gå i egen hage ett tag om du har tillgång till det. Ta in honom i stallet själv, rykta, ge honom lite käk.
Är det hästen du ska hjälpa till att rida in som du undra om här?
I sånt fall så ska du alltid ha med dig någon när du ska hantera hästen, iaf vid ridning. Antingen någon som rider en annan häst eller någon som är med dig och går.

ettnamnbaraa
0

okej, tack för svaret! :)
jag kollade på hööks utetäcken, och på dom flesta stod det att dom var vattentäta. så dom fungerar också som regntäcke, eller? 
med oanständig menar jag att jag försökte gå en promenad med han själv en gång men det ville han verkligen inte, han blev bara orolig och ville tillbaks till stallet..kunde inget annat göra då D: tror han kan bli så i boxen också, vet inte. men justnu är han jättefäst vid den andra hästen..

imsuchadiva
0

När det är kallt på vintern och tjocka täcken behövs så brukar det inte regna. Och ett tjock vintertäcke som regntäcke skulle jag inte ha.

Värsta som finns är hästar som inte klarar av att vara själva. Har haft ett liknande problem, eller inte jag men en annan tjej i mitt stall. Vi kunde inte vara på samma tävlingar för då var hennes häst helt galen, var vi det så var vi tvugna att hålla ihop hela tiden förutom när hon hoppade bana. Hennes häst blev knas när min gick in på banan.

Men börja korta stunder, ta in honom i stallet, ge honom lite gott käk. Morötter, äppeln, kraftfoder. Det han är van att äta..
Låt han stå i egen hage ett tag.
Sen kanske ni kan vara två som går ut och går med honom?

Kommer säkert ta sin tid att få honom lugn, men bara att ha tåladmod.

ettnamnbaraa
0

sen undrar jag lite om hjälptyglar..det är väl inte nödvändigt för en unghäst? eller kan det vara till hjälp? D:
och brösta, har man det bara för att sadeln inte ska glida bak, eller? 
och sen bett, jag hade tänkt använda vanligt tredelat tränsbett, är det bättre med fasta bettringar?

ettnamnbaraa
0

#3 okej.. han ska flyttas till ett annat stall med nya hästkompisar, så det kanske blir bättre då.

Rita-S
0

jag tycker som så att du borde anskaffa det som behövs. Benskydd är inte fel, jag använder det när jag skal träna kavaletter och när jag kör en häst, så det tycker jag inte är fel att köpa.

Ang täcken så beror det helt på hur han är som #1 redan har nämt, men att anskaffa ett ylletäcke är suveränt, kan användas under regntäcke, vid transporter sen, om han är blöt eller svettig osv, ylle håller värmen även om det är blött i motsätning till fleece, men fleece på andra sidan drar åt sig fukt ruggigt snabbt och är skitfina som svettäcke eller tork-täcke. Så det med kan fungera bra, och dom brukar även vara billiga.

Regntäcke tycker jag man borde ha 2 tunna faktisk, då den tidperioden man använder dom även brukar vara den mäst smutsiga och täckerna kan behöva rengörning eller torka.

Tjockare regntäcke för senhöst/vinteranvändning är inte fel det heller, fast där kan man även kombinera dom vanliga regntäcken med fleece eller ylle under, så detta är enligt mig bara en ren lyx.

Vintertäcke.. det är nog inte så dumt att köpa ett vanlig vintertäcke så man har ut i fall hästen visar sig vara frusen, dom är gjärna vattentåliga till viss del men inte så vattentåliga som regntäcken, men när man använder dom brukar det oftast snöa och inte regna.

Ang skoningen tycker jag du ser hur hästen beter sig under ridning innan du beslutar vad du gör. Han kanske inte ömmar något alls.

När det kommer till hjälptyglar tycker jag det är onödigt att köpa förebyggande. En hjälptygel är för något spesifikt problem, och det är bara dumt att köpa tex martingal till en häst som aldrig sätter huvudet i vädret. Köp heller sådana saker om du ens skulle få användning för dom.

SJälvstendighetsfrågan hinner jag inte just nu men jag skal fundera och återkomma om det :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gronstedt
0

Jag har 1 ofodrat regntäcke, 1 fleecetäcke och 1 tjockt vintertäcke som är vattentätt. Det räcker bra, bara hästen är torr och vindskyddad under täcket klarar den ganska kallt väder. "Mellandagar" kan man ha fleecetäcket under regntäcket. Men olika hästar är olika frusna. Tänk på att vattentäta täcken måste impregneras efter varje tvätt.

Benskydd är en billig försäkring.

Angående skoning är det bara att prova, var uppmärksam på hur han rör sig och fråga hovslagaren vid varje verkning om du borde lägga på skor,

Osjälvständig och ohanterad kan du råda bot på med att hantera! Var tillsammans med hästen på alla vis, inte bara vid arbete. Träna den på att vara ensam med bara dig och helt ensam korta stunder i taget tills det fungerar bättre. Jag har samma problem med min (osjälvständig). Det tar tid men vi gör framsteg.

Angående brösta, hjälptyglar etc., så skaffa bara det allra mest grundläggande först (sadel, träns, benskydd, schabrak). Allt annat krafs är får man skaffa när man ser att det behövs.

Tredelat eller rakt bett kan vara bra att börja med, tills du ser vad hästen trivs med. Om du kan så låna gärna olika bettyper att prova med. De kostar ju en slant att köpa.