Motionera unghäst
Jag har en unghäst (3år) som jag bara haft ca två månader (tror jag de är).. Jag har så smått börjat att sitta på henne osv, men innan jag gör så mkt mer så behöver hon ha muskler. Just nu ha rjag med henne ut när jag rider andra hästen, men är inte riktigt bekväm med det för det känns som om båda hästarna blir lidande av det + jag. Jag vill kunna jobba den andra hästen eftersom han inte är utbildad klar alls på långa vägar, jag vill inte sitta och "åka häst" vilket jag tycker det känns som eftersom jag inte kan jobba hnm när jag har henne på släp och självklart gör detta att hon (unghästen) blir lidande också.
Jag har jobbat lite med longering, men känns inte riktigt som ett bra sätt att börja sätta muskler, men självklart är det en del i träningen. Har tänkt börja tömköra henne, men hon kan inte tillräckligt än (bla kan hon inte ha bett i munnen än).
Så lite tips och idéer på sätt att motionera och bygga muskler på en unghäst mottages.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Promenader upp och ner för backar. Bra lekkamrater är också bra, Då håller dom sig i form.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vi har inga lekkamrater tyvärr =( Hon går med vår vbl-valack på 12 år och dom är kompisar men inga lekamrater tyvärr.. Skulle varit bra att haft en jämnårig kompis..
Något annat jag kom att tänka på är att löstrava henne över kavalettibommar, kanske med lite kort avstånd så hon får samla sig lite…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

en bra foderstat är ju första steget, där hästen får tillräckligt med protein och kan bygga muskler.
sedan tömkörning, backträning för hand m.m.
en kuperad hage och lång utevistelse, gör susen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ut och spring! Både du och hästen får kondis. :)
#3 Ja, det skulle man ju kunna göra.. Vore ju nyttig övning även för framtida händelser =) Dessutom lär dom ju sig att lyfta benen lite.
#4 Ja en bra foderstat har jag redan, men det hjälper inte när hon bara går och skrotar tyvärr. Hon verkar inte vara den typen som får muskler bara av att finnas till. Hon har relativt kuperad hage med lite berg och dalar osv, och hon är ute hela dygnet då hon står på lösdrift. Hon måste dessutom klättra upp för berget för att komma in till lösdriften.
#5 Men phu så jobbigt… Hehe…
Tömköra kan du göra en en tajtare grimma, eller en stadig kapson (inte de där skitsakerna i nylon utan de i läder eller de man bygger själv typ akademisk kapson) eller ett sidepull.
Annars så är der ju dags o lägga bett på henne. Min var bettvan som 1½ åring, sen hade han inte bett i princip förrän jag började rida in honom förra senhösten när han var 3½ år gammal.
Miljöträna, lek med presenningar mm. Jättenyttigt och bygger tillit och förtroende för människan samt att det inte är så farligt. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7 Ja det går nog att tömköra även i sidepull förståss.. Kan jag ju börja prova så smått… Hon kan knappt några kommandon än dock (i sidepullen alltså), men det kommer ju efterhand mer och mer..
Jag har börjat lägga på bett på henne, men det tar tid och jag skulle absolut inte få för mig att börja köra/rida henne på bett innan hon är van att ha det i munnen.
Arbetet med henne har jag inga problem med, den biten är jag van vid. Så utbildningen är inte det jag behöver tips på, det är motionen jag behöver fler tips och idéer på hur jag kan träna på olika sätt utan att just ha henne som handhäst när jag rider den andra pållen.
Jag har bara haft henne i ca 2 månader och innan dess hade dom inte gjort något med henne, mer än att hantera henne mellan hage/stall och i stallet. Så vi har inte kommit så långt än som man brukar ha gjort med sina unghästar vid 3 års ålder. Men jag har inge brått alls att rida in och träna henne utan det får gärna ta sin lilla tid =) Bättre att det går med framgång och på ett trevligt och positivt sätt (främst för hästen) än att det går fort.
Tökör i sidepull eller kapson, jättebra träing. Gå lite off road eller om du vill börja arbeta på lång tygel så ger det jättebramuskler, plus att det är en väldigt bra förarbete för kommande ridning.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 betträna gör du enklast i samband med daglig träning. dvs vid rykten och sådär… Jag tränsa harry när jag tog in honom i stallet, gav litet godis med bettet i munnen. tog av tränset gav mer godis.
Ökade successivt, vissa dagar tränsade jag en 3-4 gånger per rykttillfälle, andra gånger så rörde vi inte ens tränset. på en 3-4 gånger totalt så var han bettvan och jag kunde börja ta ledande tygeltag.
Det tar inte så lång tid, bara man är lyhörd för hästens reaktioner. :)
Jag är precis i samma sits som dig med en 3-åring utan muskler ;)
Vi har en jättebra backe i hagen där vi tränar att gå upp och ner vilket märks tydligt att han tycker är jobbigt.
Sen tömkör vi en massa också, det är både motion och hjärngympa. Där gör vi så att eftersom han inte är bettvan får han ha tränset på sig, men vi fäster tömmarna i en bra sittande grimma just när vi jobbar.
Du kan ju även gå ut och gå långa promenader med hästen, nyttigt både för dig och hästen.

man kan ju även ha bett i munnen när man arbetar hästen baar att man inet fäster någonting i bettet :)
#10 Jag har haft bettet i munnne på henne 5-6 gånger och hon är absolut inte bettvan än, har börjat så smått att ha det i munnen längre stunder och att göra övningar med henne när hon har bettet i munnen. Jag har absolut inte bråttom och vill inte skrämma henne för bettet så jag låter heldre det ta lite tid. Min erfarenhet är att det är bättre att låta en unghäst vara unghäst och låta det ta tid än att stressa på, stressar man blir det bara bakslag. Vi har ju ganska mycket att göra bara med att lära känna varandra och öva på allt annat man ska lära dom. Även om tidigare unghästar jag tränat har vant sig att ha bettet i munnen på kortare tid än min tjej så har jag inte börjat arbeta med bettet iaf så snart. Förstår inte varför det ska vara så brått med det?
#12 Ja självklart =) Det var inte så jag menade… Att ha bettet i munnen vid arbete (då utan att använda det) är ju ett av stegen i bett-tillvänjningen..
Släpp lös henne i paddock/ridhus och mana på henne att fnatta runt! När hon lugnat ned sig (om hon nu busar upp sig) kan du ju börja introducera lite röstkommandon och följa-övningar, så får du med de grunderna. Löshoppning över låga hinder är bra gymnastik, liksom cavaletti.
#13 säger som en väninna i stallet sa "men låt det inte ta så lång tid att hela livet hinner dig föbi." jag skyndar sällan med nya övningar och sådär r för försiktig, han är riden i snart ett år men ändå har vi inte börjat med sidvärtesrörelser, eller mer avancerade saker.
Men jag förstår vad du menar, men man ska inte ta det för lugnt heller ^^ sen är det ju hästens psyke som sätter gränserna.
#15 Visst ska man inte ta det för lugnt. Jag brukar följa 80% regeln. När något fungerar till 80% (alltså 4 av 5 försök) är det dags att gå vidare i träningen. Jag tycker det är väldigt tidigt att rida in en 3 åring och även om jag suttit på henne redan så kommer jag vänta med själva inridningen av henne tills hon är färdig för det. Kroppen är ju trots allt inte färdig på dom förren vid 5 års ålder tidigast.

#16 vad härligt att höra, jag älskar att folk ger sin häst tid och låter dom växa färdigt. Det är ju slutresultatet som räknas inte vem som var först 
Du har inte möjlighet att ha men unghästen som handhäst, det brukar dom lära sig mycket av.
#17 Ja jag tycker det är viktigare att hästen får bo hos mig i många härliga år och må bra hela sitt liv och dessutom klara av arbetet jag vill ha henne till, både mantalt och fysiskt. Så jag tar det heldre lite lugnt. Hon har ju heller inte fått göra någonting i sitt liv innan hon kom tillmig, så hon är inte direkt van eller igentligen på nivån att börja bli inriden.
Jo jag har ju med henne som handhäst kanske en gång per vecka, men som jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag det är tråkigt + att jag känner att hästen jag rider inte får ut något av ridturen = inte heller jag. Jag är ju sån där som älskar att rida på ridbana och utbilda hästen och även när jag rider i skogen så vill jag arbeta hästen, vilket jag tycker är jobbigt med handhäst. Annars fungerar hon ypperligt som handhäst, så det är igentligen inga problem så. Hästen jag rider är 12 årig valack som kommer direkt från travbanan och jag har haft honom i 3 veckor idag. Han fungerar jättebra att rida och ha henne på släp, men jag vill ju jobba honom och utbilda honom. Som det blir idag så blir det en ridtur/vecka som vi bara lufsar i skogen eftersom vi då har unghästen på släp och varken jag eller han gillar det direkt. Eftersom vi inte gillar det så kan det ju inte vara kul för henne heller att hänga med, om hon känner att vi har tråkigt.

Jag har en unghäst nu på 2½ år och henne jobbar jag mycket med miljöträning att träna henne att inte vara rädd för konstigeter, jag långerar henne också mycket korta stunder.
Nu har jag kommit längre med henne (eftersom hon är född här) så hon är bett van och jag har börjat tömköra henne i vinter kommer jag nog tvinga man eller barn att åka pulka efter henne om det nu kommer någon snö 
Att bygga en rund hage och jobba där är ju ett tips och få att gå över bommar så hästen börjar lyfta benen lite, är ju inte fel. Nu partar vi om 10-15 minuter åt gången det räcker gott.
Löshoppa, det är ju också något som dom brukar vara kul någon gång i veckan, ett par låga språng bara.

Tömkörning i skogen är bra. Men din var inte så tränsvan än va? Då kan du börja promenera med henne -med tränset på. Kan ha grimman över och tex kedja i grimman om hon är stark -då vänjer hon sig vid bettet men om hon blir rädd och slänger sig så händer inget med munnen så hon blir rädd för bettet.
När hon vant sig lite mer så kan du övergå till tömkörning -de första gångerna kan vara lämpligt på inhägnat område så hon inte blir totalt överrumplad ute i skogen (och gärna någon som går framme vid huvudet och hjälper til att visa vägen) ;) Sedan kan det vara lämpligt att passa på att lära henne gå ut själv i skogen -innan du sitter på, så slipper du ta det samtidigt som det är massa annat nytt med ryttare osv.
Min han fick bettet i munnen 2 ggr. sen slängde vi på tränset, med en grimma över, sen vart det bara ut o promenera! haha.
Men backar är ju grymt bra (för att inte tala om vilka benmuskler man själv får! SUPER-NAJS! )
Hoppas det går bra för er! :)
Att bettvänja hästen tycker jag att du skulle gjort redan från det att du fick henne.. Jag tycker att du tar ett bett som hon kan leka med, något med rullar på eller liknande så hon tycker aztt det är kul att få bettet i munnen. Sen tar du träns och har träns+ bett på henne sen trär du grimman över och tar en rask promenad i skog eller i backar =)
Jag förstår inte varför alla lägger sig i hur jag gör med bettet.. Det var inte alls det jag frågade över.
Jag har unghästvana och vet hur man brukar göra med bettillvänjning.. Jag vet vad jag gör och jag vet hur jag vill gå till väga och jag gör så som jag själv vill oavsett vad ni säger.
Du kommer nog få jobba bra på dina egna muskler och kondition om du vill få upp hennes. Promenader och springturer, i skog, backar och vägar för att stärka henne! Sen kan du ju försöka tänka att era turer med stoet som handhäst inte behöver vara tråkiga, utan en avslappning för den andra hästen också! Skogsturer som är helt slappa behövs ibland det med! Kan du trava och galoppera med henne som handhäst?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Hur har det gått med musklerna? Och även bettet? :P
#24 min andra häst är inte så väl utbildad att jag kan trava och galoppera med henne på släp, för hennes del går det nog, men inte för den äldre. Nu börjar det gå bättre igen att ha med henne. Hon har haft en hel del fix idéer när hon varit med på släp i det sista vilket gjort att jag hinner tappa humöret och/eller orken vilket gör att det inte blir några lugna och avslappnade turer för den äldre heller.
#25 Jag lyckades inte så som jag tänkt mig att få upp musklerna redan förra hösten. Men nu har hon massa fina muskler =) Hon är såklart inte färdigmusklad ridhäst (har ju inte mer än skrittat lite på henne, annars bara jobbat henne från marken än), men har massa mer muskler och orkar mer. Men det tog sin lilla tid innan musklerna började komma.
Bettet.. vet inte vad jag ska säga… Vad undrar du om?
Okej men att bygga muskler tar sin lilla tid. Bra att det gått bra med henne nu iaf :)
Tänkte på om hon är bettvan nu?
#27 Jo det gör det, men det var egentligen inte mkt muskler det var frågan om, hade hon rört sig mer och haft mer möjlighet att bygga muskler i höstas så hade hon nog sett ut som hon gör nu redan då..
Ja hon är bettvan.