Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4190 ggr
Linnea
0

Rolig rubrik..

…men tveksam annons..

Skynda långsamt så går det fortare.

Gudris
0

"framavlad från"

Det låter nästan som om de har klonat fram hästen eller nått i den stilen…

Linnea
0

Hästhane lät riktigt kul ju..=)

kaka1234567
0

haha rolig anons finns mäniskor som vill ha kul

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Google Translate har inte så stor vokabulär i sitt spansk-svenska Lexikon, tydligen.

elli-kleo
0

haha hästhane :P lätt rätt kul

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lorita
0

lät lite lurendreieri också när det står om frakt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ScarletMajesty
0

# 6 Hästen befinner sig i madrid så den måste ju fraktas för att komma till sverige.. antar att de använt sig av t.ex google translate.

Lorita
0

#7 just det, det känns inte som om det är nästgårds och naturligt och språket kan bli ett problem. Det bluffas lite väl mycket för att jag inte ska bli misstänksam.

CelsiusT
0

Så himla konstig annons var det väl inte? "Framavlad från" är väl kanske inte det vanligaste uttrycket vi använder oss av här i sverige, men absolut inte felaktigt. Det är väl inget konstigt att köpa häst utomlands ifrån?

Sett mkt konstigare annonser av SVENSKAR!!! där man verkligen blir skeptisk..

Men Hästhane låter roligt =) Men inte så konstigt för det heter caballo padre alt. padrillo på spanska och översätter man det i vanligt Lexikon står det "hingst, hane av hästdjur" och om man då använder hästhane (för att man inte vet vad det heter på svenska och ens Lexikon säger det) så är det inte alls konstigt enligt mig, det är ju absolut inte felaktigt, bara att vi inte vanilgtvis använder oss av det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

Men om man inte kan svenska, varför vill man då sälja en häst till Sverige? Håller med Lorita i det här fallet.

ScarletMajesty
0

# 10 kan mycket väl vara så att de lagt ut annonser över hela europa. Finns många som säljer hästar från spanien till sverige. tyvärr lika många som håller på med bedrägeri också..

lisette
0

men det är väl självklart att det är en fejkannons, likadan som de där de säljer billiga chihuahuor. man är bra dum om man går på en sådan annons.

CelsiusT
0

#10 skulle säga det #11 skrev, det är många osm lägger ut annonser i flera olika länder och sverige är verkligen inte ovanligt att sälja hästar till, vi har flera framstående ryttare och vi är förhållandesvis rika och köper dyra hätar från utlandet.

#12 Vad är det som gör det till en fejk-annons?

Lorita
0

#13 vi betalar inte mycket för hästar i landet då skulle Finland vara bättre att sälja till.

Sen om man kan språket så dåligt så ger man sig inte in i en affär utan använder en hästförmedlare, så som många polska hästar.

Denna annonsen är som gjord för att betala frakt för en vara som inte anländer till köparen. Bilderna var ju inte heller bilder som jag skulle lägga ut vid en försäljning utan då hade man om man var hästkunnig mer visat hästen. Jag tror inte det finns någon häst till salu.

CelsiusT
0

#14 Vi betalar mkt för hästar i jämförelse med många andra länder. I europa anses sverige vara ett rikt land. vem säger att dom inte annonserar i finland? Jag vet flera människor som säljer direkt till/från utlandet utan förmedlare. Bilderna håller jag därremot med om. Ja tycker inte man ka vara för snabb med att döma, därremot ska man vara kritisk innan man betalar någon något.

Lorita
0

#15 nu skulle jag inte bli intresserad av hästen med dom bilderna men var jag det skulle jag vara väldigt försiktig.

pplet
0

bara för att annonsen är utlänsk behöver det inte va en fejkannons. Säljaren lägger väl ut annonser i massa länder och hoppas på det bästa. Jag skulle inte köpa den hästen med så lite information.

och allvarligt, hur vanligt är det inte att man importerar hästar? :P

Ponnyfotografen
0

En till lurig sak är att i annonsen står det att den finns i madrid. Men där man fyller i vart man bor m,m så har han fyllt i att han bor i Lund. Knepigt tycker jag :s

Linnea
0

Telefonnummret är också svenskt vad jag såg.

Ponnyfotografen
0

Något lurt med den annonsen xD

pplet
0

nej

pplet
0

jag ska kanske köpa den ;)

Birke
0

#22 Haha berätta hur det gick.

Inser inte du att det är ngt skumt om hästen ska finnas utomlands, annonsen är skriven på mkt dålig svenska, men annonsen står på ngn i sverige, telefon nummret med?

ScarletMajesty
0

ser nu också att hästen på bilderna är förmodligen en åring och i annonsen står det att den ska vara 6 år..

Birke
0

#24 reagerade också på bilderna.

Elshira
0

#24 Araber kan ofta ha tunna svansar och så kanske man valt att klippa den lite istället :)

Men jag håller med i övrigt, den ser inte bärig ut precis. Så skulle säkert kunna vara en 2-åring i.af

Hakuna matata!

ScarletMajesty
0

#26, jag tittade faktiskt inte på svansen utan på hur kroppen är byggd och huvudet. Hästen jag sköter har i princip ingen svans alls och han är 13 år så. Svansen har för mig inte mycket betydelse på hur gammal hästen är. Men, den ser inte bärig ut och han ser liten ut. Inte alls som en 6 årig angloarab…

CelsiusT
0

#18-19 Säljaren har kanske bekanta/släkt i sverige och därför har lätt för att annonsera i sverige och då använder svenskt telenummer. Lätt att ringa å kolla.. Du kan väl inte på blocket lägga in att du bor utomlands.

Birke
0

#28 Men då är nog den bekanta i Sverige lite dutigare på svenska än vad som annonsen visar.

Nepp, allt som luktar skumt ska man hålla sig undan för sitt eget bästa.

CelsiusT
0

#29 Vi har massa folk på jobbet som bor i sverige, jobbar i sverige och har så gjort i flera år, men kan inte ens så bra svenska som det var i annonsen. Det är banne mig inte lätt att flytta till ett nytt land i vuxen ålder utan att ha studerat språket och landet/kulturen innan, endå har folk förväntningarna att personen i fråga ska klara språket galant. Jag har släktingar som flyttat till spanninen för 2 år sedan. Visst har dom lärt sig en hel del, men dom är inte på samma nivå som infödda spanjerorna är med språket, men skulle jag vilja sälja något i spanninen så nog sjutton hade jag bett dom om hjälp istället för att hanka sig fram själv.

Birke
0

#30 Ojoj, vad starkt du reagerar. Tro mig, många av mina vänner är från andra länder - jag vet. Men om du kollar på texten igen så är allt rättstavat och korrekt, förutom att orden inte passar in.

Elshira
0

#31 Rättstavar är ju enkelt att få, ordningsföljden är ju något helt annat.

Själv skulle jag nog använt mig av typ google translate vid en utländsk annons. Men efter som svenskan har en väldigt udda meningsuppbyggnad (till skillnad från då t.ex spanska som är betydligt simplare) så blir meningarna konstigt med google translate. Translate översätter ordagarnt om den inte har en inbyggd programering för det ordet sedan innan. Och jag vill lova att det blir många tokiga översättningar med liknande program i.af (om än rättstavade!).

Men i övrigt tyckern jag ändå att annonsen är lite misstänksam. Men å andra sidan kanske man inte har en kamera själv och har därför tagit de senast tagna fotona på hästen (som t.ex 2-åring) för att visa lite lättaare hur hästen ser ut helt enkelt.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#31 Nej jag reagerar inte starkare på det inlägget än på dom andra jag svarat på, du tolkar nog lite för mkt.. men jag försöker bara visa på att det inte alls är konstigt att en annons är lite annorlunda, kommer från ett annat land, inte är perfek osv, den kan vara av värde endå…

Jag är otroligt emot fördomar, själv har jag väldigt få sådana och jag förstår inte varför man skulle döma ut denna annonsen direkt bara för att den inte är perfekt. Men med det inte sagt att man ska vara blåögd, självklart ska man vara försiktig med annonser (det gäller även till synes "perfekta" annonser - dom är nästan ännu värre för man har ju fördommar om att det som ser perfekt ut säkert är det också likaväl som nästan alla här i tråden dömer ut denna annpnsen bara för att den inte är perfekt) och när man tar kontakt ska man vara kritisk (liksom med allt), men bara för att man ska vara försiktig måste man inte döma ut en annpns redan vid första anblicken.

Jag tycker folk ska försöka att hitta orsaker och möjliga förklaringar till tokigheter man upplever heldre än att såga direkt, så kan man heldre ha ögon och öron med sig och granska och se hur det verkligen ligger till och bestämma sig för vad man tycker utifrån det. Försöka att se saker och ting ur andras ögon så blir livet lite mer positivt för oss alla.