Ersättning för arbete?
Nu är jag rätt f-bannad och vill höra om ni tänker som jag eller har jag helt fel.
I våras kontaktade en hästägare oss som bad oss ta deras sto, som var dräktigt, bara de fick fölet då det var avvant. Vi sa ja och vi fick henne omgående eftersom de ville bli av med henne då hon inte var snäll mot de andra stona och de var rädda att hon skulle ta deras föl eftersom hon skulle föla senast av alla fölston. 3 veckor innan hon fölade kom hon (bara det är dumt). Efter 10 dagar visade det sig att hon inte hade nästan någon mjölk alls i juvret och fölet var så svältfött att han var på gränsen till att dö. Veterinären kom ut och gav honom dropp akut. Dagen efter fick han blodplasma som dropp dessutom. Han var verkligen illa ute. Vi köpte mjölkersättning och matade honom 2-3 timme dygnet runt. I början var han så svag att han inte kunde svälja själv utan vi fick lov att pressa ner mjölken (med nappflaska) och massera matstrupen samtidigt för att få honom att svälja. I början orkade han inte ära mer än 20 ml och det tog två veckor innan han kunde svälja helt själv. Därefter fick han mat var 4 timme dygnet runt och den senaste veckan har han fått mjölkpellets blandat med mjölkersättning i bunke var 4 timme dygnet runt. Han är nu 6 veckor gammal och egentligen helt avvand då stoet saknar mjölk. Vi har varit tre som turats om att mata vilket gjort att det har gått men det har varit väldigt slitigt och hade vi inte haft semester och jobbat olika under den här tiden så hade vi aldrig klarat av att rädda hans liv. Men både jobb och framförallt semestern har blivit helt förstörda för att vi alltid har haft dessa mattider att passa. Nu ville vi ha ersättning för det arbete vi lagt ner på ägarens föl och som svar fick vi att han onye var beredd på att betala då han tycker att eftersom vi fick stoet så är det vår uppgift attsköta fölet också. I kontraktet står endast att stoet bortskänkes till ossoch att fölet är hans samt att fölet ska få gå kvar tills det är avvant.
Jag tycker det är oförskämt att inte betala för vårt arbete. Hade stoet inte sinat hade han ju fått mat av henne och vi hade då inte behövt se till honom något mer än de andra hästarna. Vattning och normal tillsyn då hästarna går på bete är ju normalt arbete oavsett om man har föl i hagen eller inte. Jag anser att han gör helt fel och funderar på att gå vidare till någon jurist eller så. Till saken hör att han gav oss fria händer då det gällde veterinärvård upp till 20 000 kr. Skulle det kosta mer så skulle vi höra av oss. Men eftersom vi tog på oss att vårda fölet själva så gick inte veterinärkostnaderna på mer än 6000 kr.
VAd tycker du? Är det oskäligt att begära ersättning? Ska vi gå vidare och prata med jurist eller ska vi acceptera att vi fått stoet och att detta med fölet bara var otur ochinget som fölets ägare ska behöva ersätta?
Vad sa fölets ägare efter fölningen då ni berättade vilket arbete ni skulle behöva lägga ned för att fölet skulle klara sig?
#1 "Tack för hjälpen." Inget annat.
#2: Okej.
Egentligen så borde ni ju talat om det innan att ni ville ha ersättning för det jobb ni utförde för fölet så han hade haft möjligheten att välja.
Men som det är nu känner jag i alla fall att ni inte kan kräva han på pengar, eftersom han inte bett er göra vad ni gjorde antar jag?
Rent moraliskt ser jag det som fel att kräva pengar, men vad en jusrist säger vet jag inte..

Ni kan kräva ersättning för det extra arbetet, men eftersom att det inte var avtalat att ni skulle få betalt för arbetet som fölet krävde så är det vell inget måste att betala? Även om jag tkr att han borde det..
Men ni kan kräva att han betalar de utgifter som tillkom (vet, mjölkersättning+allt annat) vilket han måste betala (är det så?).
Lycka till iaf.
Känner till ett fall med nästan likvärdig utgång. Processa kostar mer än dessa 6000. De förlora. Spara den kostnadern och se det som en läropeng.
Jaa! Det kommer väl bli så att vi blir utan ersättning men det är klart att han bett oss göra jobbet. Annars hade ju fölet dött. De exrta kostnaderna för fölets foder och resor till och från Strömsholm har vi fått ersättning för, så det kan jag inte klaga på. Det är bara det att om vi lämnat kvar fölet på Strömshoöm hade det kostat honom 12 000 kr om dagen och då ville han att vi skulle utföra det jobbet i stället. Själv hade han inga möjligheter att göra det. Borde vi ha låtit fölet svälta ihjäl istället?
Nu i efterhand är det ju lätt att se att ni borde lämnat den på strömsholm, annars skulle ni ju där och då avtala med ägaren om ersättning. Har inte stoet du fått något värde? kanske du får se det som plåster på såren.
Egentligen är jag inte ute efter att få någon timlön för allt arbete. Jag är mer ute efter en själig ersättning som tack. I detta fall handlar det om en mindre gåva i form av en kördress.
#5 6000 kr är vad veterinärvården kostat och den är betald av honom så det har vi inget med att göra. Jag menade bara att eftersom han var beredd på att lägg 20 000 på veterinärvård och det bara gick på 6 000 kr kunde man väl fått lite i ersättning som tack. Hade vi lämnat lkvar fölet på Strömsholm hade ett dygn där spräckt hans budget. De tär mest så jag tänker. Han ville ju dock att vi skule hjälpa honom med fölet.
Och jag inser att jag borde ha varit mer tydlig då jag sa att jag ville ha ersättning. Han tolkade då det som att det bara gällde fölets mat och resorna i gjort. Han har ändå varit min dotters arbetsgivare en gång i tiden och jag trodde nog alltför gott om honom.

jag säger som #5 frivilligt arbete kan man inte ta betalt för i efterhand, ni kommer aldrig vinna en process
#10 Detta var inget frivilligt arbete. Han bad ju oss göra detta. Så du tycker att vi skulle ha sagt nej och låtit fölet dött om vi inte kommit överens om ersättning?
Och som sagt det är inte pengaersättning jag är ute efter utan bara en vänlig gåva för allt jobb vi lagt ner. Tycker det hör till god ton att göra om man vet att folk inte får varken sova eller ha semester pga att de tar hand om det djur man äger.
Skulle någon vara hundvakt eller barnvakt så ger man väl dem nå´nting som tack. T.o.m. min mamma fick en liten gåva av oss då hon satt barnvakt åt sina barnbarn. Inget man kräver men som sagt tycker det hör till god ton bara.
Men det har jag lärt mig att man kan inte ens lita på vänner.
Vi skickar nog iväg honom till ägaren eftger helgen i vilket fall.

#11 jag tycker inte jag bara redogör för vad en juridisk process skulle komma fram till, eftersom ni inte kommit överens innan så att få kompensation är nästan obefintlig.
Jag hade också gjort vad ni gjorde men medveten om att jag inte ens skulle få ett tack men ett liv är ett liv.
Juridiskt har ni ingen rätt moraliskt så är ni värda guld
Nä, juridiskt ligger vi kanske risigt till men JAG har aldrig tidigare haft så otacksamma vänner. Så denna vänskap är nu förverkad.
Har ägaren verkligen förstått vilket jobb det inneburit?

#15 det visste h?n säkert innan bekymret skickades över till någon annan.
#14 helt rätt en fd är det men så ser inte juridiken på det hela, gå vidare och var stolt att ni räddade ett liv
#15 Nej! det har han verkligen INTE gjort. Han äger bara hästen och låter alltid andra sköta hans hästar. Detta är nämligen en travhäst och då är det vanligt att de lejer ut allt arbete och bara får in pengar genom försäljning av gästar eller det hästarna springer in på travlöp.
Han är ingen hästmänniska alls utan han gillar travsporten som åskådare. Han varken träna, tävlar ,sköter eller kör in sina hästar. Det får andra göra. Men de är anställda.
Ni kanske inte ha begära tillbaka allt men kanske hälften?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#18 Hälften av vadå? Har föreslagit en travdress som inte kostar honom mer än 2000:- eftersom han kan dra av momsen och dessutom sätta reklam på vilket gör att han även kan dra av för sponsring på sin firma.
Jag tänker som #3, om ni alla anade vilket jobb som var påväg skulle ni skrivit kontrakt på vad som gäller. Hade ni inget kontrakt på att ni fick stoet och att fölet skulle vara med till det är avvant? Tänkte mest på om något händer fölet skulle jag vilja ha kontrakt på det. I efterhand skulle jag inte kunna med att kräva några pengar, även om jag också kan tycka att ägaren självmant kunde ge något som tack. Jag skulle dock se stoet som en stor gåva, även om händelserna med fölet kom i efterhand.
#11 Men valet stod väl mellan att ni tog hand om fölet eller att det blev kvar på Strömsholm? Det skulle alltså inte behövt dö?
#12 Men ännu är han väl inte avvand? Ska han redan skiljas från stoet?
Jag tycker ni ska vara glada över allt arbete ni har gjort och gett fölet en bra start i livet. Jättebra jobbat! :)
#20 Vi anade vilken jobb som skulle behöva läggas ner på fölet men inte ägaren. Han trodde och tror fortfarande, att detta tillhör vanlig skötsel. Han kan absolut ingenting om hästar.
Svar på fräga 11: Valet fanns inte då han bad oss ta hand om fölet. Han ville bara att vi skulle åka till Strömsholm om det absolut var nödvändigt. Nu lyckades vår veterinär ge honom dropp och blodplasma i stallet, men det hade ju inte räckt för att hålla honom vid liv. Han behövde ju matas också. Han kunde inte ens svälja själv i början.
Svar på fråga 12: Jo, han är avvand eftersom stoet inte har någon mjölk alls så matas han, som jag skrev tidigare, med mjölkersättning och mjölkpellets var 6 h dygnet runt.
Då det gällder stoet så är det nog ingen direkt stor gåva eftersom ägarna mest ville bli av med henne då hon var mest besvärlig mot de andra travhästarna.
Bilden. Så här såg han ut efter den första veckan vi hade lyckats få honom att överleva. Den mest akuta krisen var precis över.
#17 Travhäst, är det kallblods travare?
#22 Japp!

tråkig situation! tycker gott ni kunde fått någon summa för arbetet. kan ni, så kräv att ni ska få stå som uppfödare till fölet. det kan ni ju få in pengar på senare om han blir framgångsrik! det är det minsta han kan göra för er.
#24 håller med :D Det var smart!
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#21 Okej, jag anser inte att ett föl kan vara avvant vid 6 veckors ålder bara för att stoet saknar mjölk och skulle verkligen inte komma på tanken att låta de skiljas åt redan!
#26 Avvant är det ju, men jag kan hålla med om att stoet har en annan uppgift också förutom at ge mat, och det är fostran. Men eftersom hela vår semester går åt till att mata ett föl som inte är vårt och han har två anställda, så anser inte jag att det är vår plikt att ta hand om fölet längre. De har långt större möjligheter att ta hand om fölet än vi. Dessutom börjar vi jobba igen snart och då är det ingen som hinner mata honom på dagtid. Och vem skulle orka jióbba när man dessutom måste upp mitt i natten ocjh mata honom. Av två onda ting får man välja det ena. Man kan ju betrakta honom som moderslös. De överlever ju också trots att de saknar mamma.
Har inte läst vad andra svarat med fick en del tankar när jag läste första inlägget.
Kontaktade ni ägaren till fölet direkt och rådgjorde med honom hur han ville att ni skulle göra?
Ni fick välja att använda veterinärvård upp till 20 000:- men använde bara 6 000:-, var det enbart erat eget beslut och vad hade det blivit för skillnad för er om ni använt mer veterinärpengar? Hade arbetet blivit mindre för er?
Hade ni skrivit något i kontraktet om vad som skulle hända vid komplikationer?
Jag tycker att i första hand så skulle ni kontakta ägaren och fråga hur h*n ville att ni skulle göra (kanske ni gjorde?) och då såklart följa det som den betämmer. Om ni inte fått ut något svar från ägaren hur h*n ville göra så skulle iaf jag i första hand ha använt veterinärpengarna ni hade möjlighet att använda, att inte använda dessa är enligt mig att ta på sig ansvaret själv (att själv betämma att man vill lägga tiden och arbetet och ägaren har då ingen skyldighet att betala er) - om nu veterinärkostnaderna kunde ha minskat arbetet/tiden för er. Sedan tycker jag faktiskt att om man tar på sig att ta hand om ett föl så får man vara medveten om att det kan bli komplikationer, antingen så tar man på sig det ansvaret eller så skriver man noggrant kontrakt hur det hela ska gå till eller så tar man inte mot det stoet. Oavsett vad ägaren till stoet sa så är det ni/du som väljer att ta på er/dig ansvaret.
Jag tycker inte ägaren till fölet har någon som helst skyldighet att ersätta er (lite beroende på hur förfarandet egentligen gick till och när denne blev informerad och egentligen skulle man kommit överrens om detta innan), men det hade såklart inte varit konstigt om h*n gjort det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nu har jag lät igenom tråden.
SUmma summarum så tycker jag att man kan inte begära något i efterhand. Det jag hade gjort om jag var ni hade varit att förhandla ordentligt när man står i situationen att fölet är sjukt. Man ringer ägaren och talar om situationen (efterosm han inte vet vad det innebär så förklarar man tydligt). Här får ägaren avgöra om han vill att ni gör vad som står i er makt för att rädda fölet och då få ersätta er (precis som om ni vore några av hans anställda) eller om ni skulle välja att ta bort fölet. Det är ju inte erat föl så ni förlorar ju inget på det. Mamman vänjer sig snart (i naturen blir dom ofta av med föl så dom är gjorda för det), det är inte farligt för ett föl att tas bort, hade det varit naturen så hade det dött. Här har ni ert förhandlingsläge, inte i efterhand.
Det är rätt kul att höra hur ni ridmänniskor resonerar. Inom travbranchen betalar man alltid för utfört arbete. Det är kutymt.
Vem av er skulle betala för att någon rider ett pass med er häst? (alltså inte utbildar den utan bara rider) Vem skulle betala för att få hästen tävlad (och då menar jag inte bara startavgifter utan själva uppsittningen)? Travbranchen och ridsporten är vitt skilda på den fronten. Har ställt samma fråga som ovan till en hel hög med tränare och stallpersonal samt hästägare och samtliga tycker det är oförskämt att inte betala för utfört jobb. Han bad oss uttryckligen om hjälp och eftersom man inom travbranschen alltid betalar för utfört jobb så är detta fallet mycket ovanligt.
Hur som helst. Just nu försöker vi få tag i ägaren, som åkt utomlands på semester i två veckor, för att berätta att vi inte tänker ta hand om fölet längre. Stallpersonalen är underrättade och införstådda i problemet. Så därmed är det slut på den här tråkiga historien för vår del.

Det är säkert generella skillnader, vilket jag tror beror delvis på att man inom ridsporten bygger större delen av sin verksamhet på ideella krafter - byte av tjänster osv, men inom travet är det företagsverksamhet. Ingen uppfödare av tex ridponnyer har hört talas om att få premier när ponnyn börjar tävla "bara" för att man är uppfödare tex. Så visst är det säkerligen skillnad i hur man resonerar!
Själv tycker jag att det skulle vara tråkigt om det gick åt det hållet att man ska ha betalt så fort man gör något "på sin fritid" (och nu syftar jag över huvud taget inte på Tusens exempel med fölet!!). Då skulle ridskoleverksamheten kollapsa totalt liksom dressyr och hopptävlingarna också! Folk ställer upp gratis med sin tid och engagemang och får förhoppningsvis maten gratis under dagen som tack för hjälpen - och det tycker man är helt ok! Domare får ett klent arvode och bensinpengar - men absolut inte motsvarande lön för den tid de spenderar.
Själv kommer jag tillbringa onsdag kväll - söndag kväll denna veckan med att sköta sekretariatet på Arab-EM, vilket kommer innebära mycket tidiga mornar och väldigt sena kvällar. Jag bor dessutom ca 4 timmars enkel resa bort, så man kan ju säga att hela dygn tillägnas denna tävling eftersom jag naturligtvis inte kommer kunna åka hem på kvällarna. För mig är det självklart att göra det ideelt, mot mat och husrum. Den tid jag hittills lagt ner på att organisera tävlingen i databasen tänker jag inte ens försöka gissa mig till… Vissa domare kommer få ett arvode baserat på hur mycket de "jobbar". Men utställningsdomare tex brukar generellt sett ENBART ta reseersättning (Arabiska fullblod fortfarande..) trots att minst en heldag går åt.
Detta är inte alls ett försök till att klappa mig själv på bröstet, men jag tror nog att ridfolket tar för givet att man engagerar sig på sin fritid och med egna resurser. Det är oerhört sällan det finns avlönad personal som på arbetstid tex planerar och genomför tävlingar. Man hjälper varandra med tanken om att någon annan gång är det jag som behöver hjälp. Och NEJ jag skulle INTE betala någon för att rida min häst!!! "Betalningen" är ju att få rida! Jag skulle se det som "tjänster-gentjänster". Någon utan häst får möjlighet att rida - gratis.

#30 Hur ni ridmänniskor..?? Du bad om komentarer, då kan du inte bli irriterad över vad folk säger.
Jag är ingen "ridmänniska", har sj tävlat i ca 5år när jag var yngre. Jag anser att fölägaren inte är TVUNGEN att betala er ngt förutom de summor ni lagt ut, eftersom ni inte hade ngn överens kommelse i förväg. Man brukar ge en mindre gåva dock som TACK, vilket inte är ett måste. Det är upp till honom ifall han vill ta god hjälp för givet, men ni vet nu också att ni inte hjälper honom igen.
Ridmänniskor? Ställ frågan då på något travforum istället
om nu möjligheten till "rätt" svar är större där.
Tycker faktiskt det är oförskämt att begära betalt
du har fått stoet och skulle ta hand om sto + föl
då får man väl räkna med att alla fölningar inte är helt utan komplikation.
#32 #33 Jag är inte ett dugg irriterad på ER i ridsport.ifokus.
Jag tycker det bara är spännande att se hur olika folk resonerar. Synd bara att ni tar illa upp, Det är verkligen inte meningen. Jag vet vad jag tycker och jag vet vad som brukas inom travsporten så i ett sådant forum känns det helt onödigt att diskutera detta.
Jag är bara nyfiken hur ni resonerar och tycker det bara är oerhört tragiskt, som #31 skriver, att man inom ridsporten alltid utgår ifrån att allt arbete skall göras ideellt. Tänk om inte alla dessa ideella krafter fanns. Jag hoppas ni är tacksamma för den hjälp ni får, att ni själva ställer upp och jobbar samt inte gnäller på alla dessa ideella personer som jobbar häcken av sig rent ut sagt för att andra ska kunna få tävla, rida osv… Ni som jobbar är helt fantastiska och beundrar alla som orkar hålla på. Trots att ni får ta en hel del skit från andra otacksamma människor.
#33 Instämmer helt med denna "talare"… detta är ett forum för ridsport och här finns alla typer av människor och dessa talar om sin åsikt i frågan.
Jag tycker det är oförskämt att begära betalt i efterhand. Därremot tycker jag inte det är konstigt att begära betalt i förväg, innan man påbörjar arbetet, då han fortfarande har chans att välja att ta sto och/eller föl därrifrån om han anser att han inte vill betala er för det. Det kan visst vara så att det är skillnad på folk som tjänar pengar på sina hästar och dom som betalar för att ha hästen som en hobby, men fortfarande, oavsett om det handlar om hästar eller andra tjänster tycker jag det är sjukt att begära betalt i efterhand.
När folk kommer till mig och frågar om jag kan passa deras hund under en tid så tar jag alltid upp då (innan jag säger ja) vilken typ av ersättning jag ska ha för det. Om jag tackar ja utan att ha pratat ersättning först så får jag skylla mig själv, då har jag inte rätt till ersättning (även om ägaren ibland kan ge en slant eller gåva för besväret vilket inte är självklart, men absolut inte ersättning för min tid och jag kan absolut inte begära/be om det i efterhand).
För mig spelar deti nte någon roll vad det är för häst, eller om det är en helt annan tjänst. Jag tycker inte att det hör till god ton att begära ut ersättning i efterhand.
#33 Jag tror inte du riktigt förstått hur det gick till när vi fick stoet. Vi blev ombedda att ta henne för de ville inte ha henne kvar. De ville helst slakta henne men eftersom hon var dräktig ville de ha fölet. Då de bad oss om att ta hand om stoet tills fölet var avvant utgick vi naturligtvis alla ifrån att fölet skulle få mat från sin mor. Detta var alltså en tjänst vi gjorde åt ägaren. Han ville inte ens ha kvar stoet tills hon fölade. Hon var bara till besvär för honom.
Visst kan man tycka att det är snällt att skänka bort en häst men då dessa hästägare inte ser hästarna på samma sätt som vi vanliga, dödliga,
, så såg han henne enbart som en kostnad som han ville bli av med. Bara att stå i ett travstall kostar massor. Slaktkostnaden är ju dessutom på 3-4000 kr, så bara där besparade vi honom en massa pengar. Han har fått sitt föl och dessutom sluppit ta hand om stoet och även sluppit slaktkostnaderna. Jag vet att det låter konstigt i de flestas öron men så fungerar travvärlden. Kan hästen inte springa in pengar så slaktas den. Hårt men så är det.
OBS! OBS! Jag är absolut inte ute efter att svartmåla varken er "ridmänniskor" eller "travmänniskor". Jag bara berättar hur det är. Dömmer ingen.

Skit är aldrig lätt att ta - även om man får betalt ;-)..! Jag tog inte alls illa upp, utan spann nog mera vidare på din reflexion över att det är olika.
Vad gjorde idrotten över huvud taget utan ideella krafter? Men som Tusen så korrekt funderar så blir det allt svårare att få folk att "ställa upp". För ridsportens del i Sverige som den traditionellt har sett ut under väldigt lång tid nu, så skulle det innebära rena rama dråpslaget om man gick ifrån principen om ideellt arbete… Att så många ändå har möjlighet att ägna sig åt ridning/tävling beror ju faktiskt på att det finns folk som engagerar sig utan betalning.
Jag är tacksam över det arbete som läggs ner, även om man emellanåt har stött på ett och annat "stolpskott" på tävlingar… Då får man bita sig lite i kinden och tänka "de gör ett viktigt jobb - men är för den skull inte självklart de mest lämpliga.."
Jag kan ju ärligt säga att jag personligen inte genast skulle ha tyckt det vara självklart att få betalt i Tusens situation förrutom för direkta utlägg jag skulle haft. Men jag hade nog också fört ansvarsfrågan på tal redan från början och talat om hur långt jag var beredd att engagera mig. "I min värld" när man frågar om någon kan hjälpa till och man får ett jakande svar så tolkas det som att man "ställer upp". Men det är också underförstått att man har en tjänst "innestående".
#37 Ja, visst är det helt olika världar. Och samtidigt handlar det om hästar i båda.

#30 jag tar betalt, jag betalar och jag byter tjänster och tillhör gruppen ridfolk.
Jag gör alltid upp innan om villkoren så man är överens om arvodet för eventuellt extra arbete eller stoppar och diskuterar med uppdragsgivaren om det hela tar en oväntad vändning.
#36 Sparade in 3000-4000 kr åt honom i slaktkostnad,
jag tror de flesta med pengar i fokus väljer att skicka till slakt
och då istället få någon 1000 lapp betalt.
#40: Det är inte så många utdömda hästar, speciellt inte travare tänker jag, som duger till köttdjur. De brukar bli behandlade på olika sätt innan de kommer så långt.
#36 Han ser inte hästar som oss vanliga dödliga. Ok.
Men kan inte du se stoet som något värdefullt för dig?
#41 Precis men hört många som ändå skickar på slakt
tyvärr kollar inte slakterierna passen knappt.
Hoppas på en förändring.

Allt är inte skrivet i passet heller för den delen 
Nä tyvärr finns det ju folk till allt.
Jag har varit både på Ulltuna samt behandling med t.ex fenylbutazon här hemma och gjort ånga andra saker där ingen (av tre) någonsin frågat efter pass. Inte ens på Ulltuna veterinärklinik har jag behövt visa det.
Så att de inte kollar i passen vid slakt förvånar mig inte ett dugg… Men tja, ingen har dött av hästkött förr innan det blev lag på att skriva upp det.
Hakuna matata!
Lite ny information om detta.
Och nu har vi verkligen att val att göra.
Vi har tänkt att skicka iväg fölet till ägaren för vi orkar inte längre. Vi är totalt körda i botten och orken finns inte längre. Men ägaren har åkt på semester i två veckor och vägrar ta emot fölet, trots att han har anställda på gården. Vi kommer inte ens vara hemma i helgen och den tredje personen som hjälper till med fölet skall jobba hela helgen.
Vad gör vi nu tycker ni? Jag vet inget annat råd än att låta honom vara utan mat. Hur skulle ni ha gjort. Något mer gratisarbete tänker vi inte lägga ner på deta föl.
Jag kan väl tycka det är dårlig stil av honom att inte betala mer än dom fysiska utlägg, en kördräss var inte mycket begjärt heller anser jag, men fakta är att innom arbetsvärlden kan man inte först göra något arbete efter att ha gjort en överenskommelse om "ersätning för utgifter" och sen kräva betalat för ett jobb. Allt måste avtalast i förhand av både ersätning för jobbet och utgifter då, så det är nog inte mycket ni kan göra med att han tvärrvägrar betala för mer än dom faktiska utlägg ni har då det var ända överenskommelsen ni hadde är jag redd. Tyvärr är det nog så.. Men jag kan ändå tycka det är lite dårlig stil…
Det är nog inte alls nåt lönsamt att dra detta innföre en arbetsrätt eller annan domstol, det är så himla svårt att bevisa, och blir förmodligen även en långdragen och dyr process att vara med om dessutom.
Himla tråkigt att det blev så för er oavsett hur man tänker och tycker. Jag med tycker att det är en självklarhet att man ger lite extra om det blir oförutsedda grejer som detta tex, en gåva, en rejäl blombukett eller dyl skulle jag nog själv bjudit på om det vore mitt sto, men han verkar ju inte alls tänka på samma sett…
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#47: Har han anställda på gården är det väl bara att åka dit och ställa dit fölet?
Överväger du alternativet att sluta ge det mat så är väl det en betydligt värre sak att göra än att inte ge någon pengar för ett arbete?
Även om det inte är erat ansvar, så kan du ha på samvetet att fölet svälte ihjäl för att ni inte gav det mat? Kan du det är det bara att sluta, men annars ser jag bara två alternativ, mata djuret eller åk iväg till ägaren och släpp av det.
#49 Låter enkelt men då ägaren har sagt till de anställda att inte ta emot fölet och de av någon anledning inte vågar gå emot honom så sitter vi i en riktigt obehaglig sits just nu.
Ersättning för tidigare arbete inser vi att vi inte kan få men nu skulle vi ju kunna begära det men han vägrar. Kräver att fölet ska vara kvar till s han kommer hem om två veckor.
Och det är våra samveten han spelar på. Men i detta fall KAN vi verkligen inte ta hand om honom över helgen. Har ingenan annan lösning än att låta honom svälta. Kan vi anmäla honom eller vad ska vad göra?

#50 Vänta, vänta, vänta? Vrf vill han inte ta emot sitt eget föl? Har ni sagt att ni inte tänker/orkar vårda fölet dygnet runt längre?

Ni försöker få det skriftlig eller inför trovärdiga vittnen, att låta fölet svälta det är djurplågeri så det kan ni inte göra men ni kan anmäla honom får att han inte tar hand om sitt föl.
Fast där kan finnast en lösning på utfodringsproblemet nu som han är över den värsta krisen.
En kalvbar kan vara till hjälp för er exempelvis, om det nu är så att ni blir fast med fölet. Dom lär sig nog bra snabbt att dricka av denna presis som kalvar gör.
Kräver han att fölet skal vara kvar så kan ni säga att ja, enbart om han betalar för arbetet från nu tex. Om ni vill sätta hårt mot hårt.
Anmäla vågar jag dock inte svara på om ni kan, men du kan ju oavsett ringa och rådfråga djurskyddsinspektörer om hur dom tycker om sådana fall som detta iaf, det är det faktisk inget fel i att göra.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#50: Låter ni fölet svälta är det snarare ni som kan anmälas, inte han. Ni räknas väl ändå som ansvariga för vanvård i så fall, i lagens mening då, som jag förstår det.
Däremot kan ni ju ringa och berätta att om han inte kommer och hämtar hans föl nu så kommer ni ta ut stallhyra och pengar för arbetskraft från och med nu. Än hellre skriva ett brev med i och spara kopia. Då har ni kanske nåt att komma med vid ev. anmälning. Eller gå till kronofogden med för inkrävning kanske.
Och bara för att de anställda inte ska ta emot fölet så kan ni ju ändå åka dit och ställa fölet i en hage och åka om det är så. Kan inte tänka mig att de fysikt skulle stoppa er?

att bara dumpa fölet går inte och att låta bli att ta hand om fölet det är också straffbart + moraliskt fel
Däremot kan man driva fram att han försummar sin plikt att ta hand om fölet om han inte vill ta emot det och ni på talar att ni inte kan ta handom det, då är det avlivning som gäller MEN då får man se till att ha ordentligt med vittnen på att ägaren inte tar sitt ansvar.
#51 till #55 Något skrivet nu är omöjligt eftersom han är bortrest utomlands i två veckor. Han vill att vi ska ha kvar fölet hos oss tills han kommer hem. Han tänker inte betala något.
En kalvbar kan vi ju inte köpa då det är hans föl som behöver det. Vi skulle aldrig få ersättning för det.
Sätta hårt mot hårt är ju svårt när han väggrar ta emot fölet. Han vet att vi är helt slutkörda men bryr sig tydligen inte om det. Han vägrar svara i telefonen när vi rinnger utan skickar bara SMS till oss.
Jag vet inte hur vi ska kunna kräva pengar i eftersott för det här heller. Det var precis så här han höll på redan då fölet blev sjukt.

#56 utsätta fölet för svält kan ni inte göra, ni skulle kunna köra fölet till en klinik och låta honom lösa ut fölet senare men då får fölet vara i så dåligt skick att det behövs annars är det bara att kämpa vidare.

Säg till honom att ni kommer att avliva fölet om han inte tar emot det. Sen får ni se hur mycket han egentligen bryr sig om att få hem det.
Skynda långsamt så går det fortare.

# 56
Jag vet inte om du/ni redan gjort det, men det känns som om det är dags att ta ett samtal till Göran Wahlman och kolla vad som är rätt och riktigt i er situation att göra.
Vad finns skrivet, om något? Om stoet är skrivet på er är fölet juridiskt sett ert, om inte annat är skrivet. Dessutom är det ni som vårdar fölet och ansvarar för det, vilket juridiskt borde betyda att ni också har äganderätten till det. Fortsätt ta hand om fölet - det är ni skyldiga till, eftersom ni har påtagit er ansvaret - och meddela den så kallade ägaren att han varken har föl eller sto, utan att båda är era.
Var i landet finns ni? Kanske någon här kan hjälpa er med arbetet?
Exakt så här står det i avtalet: (Stoets namn) skänkes till (nya ägarna). Fölet är (ägarens namn) och får stå kvar tills det är avvant (vid ungefär 6 mån).
Vi bad honom skriva till att om det uppstod komplikationer i samband med dräktigheten, fölning eller fölet så skulle han stå för kostnaderna. Det behövs inte, fick vi till svar, naturligtvis betalar jag i så fall.
En liten förtydligan. Jag personligen äger inte stoet alls utan det är min vuxna dotter och hennes kompis. Jag har själv hjälp till med fölet för att de jobbar och jag har semester. Själv vill jag inte ha någon ersättning utan gör detta för tjejernas skull.
Idag kommer vi försöka kontakta ägaren igen. För precis som ni skriver så kan man ju inte låta fölet svälta ihjäl. Men vi sitter i en riktigt tuff sits och hur vi än har försökt så har allt blivit fel.
Vi har nu äntligen fått tag på ägaren i telefonen.
Han är mer tillmötesgående nu efter att vi pratat med honom och verkligen fått honom att förstå hur allt ligger till.
Vi kommer att försöka mata fölet tills han kommer hem och vi har fått hjälp av snälla vänner som tänker ställa upp och hjälpa oss då vi är bortresta.
När ägaren kommer hem tar han hand om fölet själv säger han.
Nu hoppas vi på att allt blir på det viset.

det där skulle ni egentligen fått nerskrivet och signerat.
#63 Som sagt svårt då han är utomlands på semester.
Så går det när man inte ordnar allt innan!
Dem flestra har redan skrivit allt jag hade tänkt säga, tex att ni skulle gjort upp allt innan. Men som sagt kan ni inte kräva ersättning nu och enligt avtalet har ni ansvaret för fölet tills det är avvant.
Och ang att han inte kan nåt om hästar, klart han inte kan nåt om hästar, han är bara ägaren, dem som äger travare kan sällan nåt, det är upp till skötarna och tränarna, det är därför dem har dem inhyrda. Att sköta och träna hästarna är ett jobb, det ni gjorde var ett val. Och stallägaren/travtränaren får inge extra betalt för att behöva gå ut 1 gång/h i 5h och kolla till en sjuk häst, det ingår i jobbet.
Och ni fick en häst, hade han velat haft pengar hade han nog valt slakten, då det kommer kosta mycket innan fölet börjar dra in nå pengar, om det ens gör det.
# 65 "Och stallägaren/travtränaren får inge extra betalt för att behöva gå ut 1 gång/h i 5h och kolla till en sjuk häst, det ingår i jobbet."
Helt riktigt. Det är därför vi ville att han skulle ta tillbaka fölet nu. Sen vet jag att ägare till travhästar inte vet så mycket om hästar, men då det var en här som frågade så ville jag svar hur det ligger till.
Helt klart skulle vi ha diskuterat detta innan men då fölet bara var någon timme ifrån att dö så var det inte direkt det första vi tänkte på. Vi stod med ett svältande föl och han bad oss ta hand om det. Så dumma som vi var så tänkte vi på fölet i första hand. Men man lär sig.
Skulle det ske igen (vilket det inte kommer att göra) så ska vi tänka på att diskutera ersättning först och kommer vi inte överens så får man väll kallt låta fölet dö. Eller vad det nu handlar om.
#66 Ja, det e lite otroligt hur dem som jobbar med hästar jobbar igentligen… nog många som jobbar båda övertid och för dålig lön…
Hade ni sagt "nej vi tänker inte mata den" och han hade vägrat ta fölet hade jag begärt att han ringde till veterinären och bad fölet avlivas annars skulle ni själva se till att få fölet avlivat och "snällt" anmäla honom till jbv, ni var inte tvugna att föda upp fölet, ni kunde ha låtigt den somna in, men förstår er, för en människa med känslor för djuren är det nästan omöjligt att säga nej och låta ett djur dö pga en sån sak när man faktist kan rädde den.
Så det ni gjorde var otroligt starkt jobbat, tro mig jag vet och bra kämap, synd bara att det blev problem nu i slutet :(