Flugpannband när man rider?
Kan man ha Flugpannband när man rider?
hästen hade massa insekter runt huvudet igår och pga att vi skulle ta det lugnt pga att han vart halt blev det mest skritt, och fick bli en kort tur då insekterna gjorde honom nästan galen…
Vi hade flugmedel (Flugmedel Absorbine Ultrashield) på honom, men hjälpte tyvärr inte så jätte mycket…
Jag har samma fråga, men ser faktist inte någon anledning varför man inte skulle kunna ha det :) Men kanske inte ute i skogen eller när man hoppar, pga risken att fastna.
#1 Hur skulle pannbandet kunna fastna? Och skulle de lyckas fastna på något underligt vis så¨är de ju antingen gjorda i tyg ellerr gummi/plast vilket går sönder ganska så snart om någon drar i det.
Det är bara att slänga på ett flugpannband!
Men ang flugmedel så brukar de vara väldigt intensiva runt ögonen, så när jag sprayar på hästarna brukar jag alltid ta på lite i handen (så de inte får i ögonen) och kleta ut i pannan och på sidorna av huvudet (och i pannluggen om de har lite längre). Det brukar göra susen
Hakuna matata!
#2 Hmm iof, bara mitt överdrivna säkerhetstänkade..

Går bra att rida med flughuva för den delen med förutom flugpannband. Jag har stallkompis som har särskilt rid-flugtäcke för att hennes häst går galen, kan vara något att titta på om man har känslig häst?
Jag sprayar knappt flugmedel i ansiktet, de flesta flugmedel är rätt starka preparat och man ska vara försiktig kring ögonen, sår och annat. Bättre att köpa kräm och smörja på försiktigt så på de delarna för sig.

Jag brukar ha det och det funkar utmärkt! =)

Det fungerar bra att rida med det, som många andra säger.. Jag brukar ta sån där 4-ess salva (tjärsalva) och kladda på i ansiktet och det brukar fungera bra mot insekter..
skulle dom fastna med något på tränset i nånting skulle jag oroa mig mer för själva pannbandet än flugfransar faktisk, men använd en i gummi eller en med kardborreband så känns det nog lite säkrare.
Det är inget problem att rida med flugfransar, flughuva eller flugmask i övrigt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Med tanke på hur många flugluggar det måste ligga i sommarhagen vid det här laget så kan de knappast vara svåra att få loss …