Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5844 ggr
jackiejohn
0

Ormar runt stallet?

Usch!! Vi har snokar runt stallet dom verkar ha slagit sig till ro bak på gödselstaken…Skrikandes

För ca. 2-3 veckor sen tog min pojkvän dö på 2 enorma snokar där bak då min mamma höll på att starva av, hahah..

Trodde då att det inte fanns några mer för vi såg inga eller märkte av nåt. Så förra veckan låg det en huggorm precis utanför stallet jag höll på att trampa ihjäl en huggormbebis för 1½ vecka sen…

Snokar är väl bättre än huggormar tycker ju jag… Men fy skam vad jobbigt det är att behöva glänta på dörren till gödselstan innan man skyndar sig ut oh sen in fort som attan igen! För få in dom i stallet?? NEJ TACK! Tyst

Har ni ormar runt era stall? Vad gör ni med dom?

Lite konstig vi har aldrig haft problem med ormar här hemma förrän nu för några år sen.. Pappa grävde en stor fin damm framför huset men vi trodde inte de skulle komma ormar för våran gård är omringad av hagar som är fulla med djur och ormar gillar ju inte när det är ständig rörelse i marken har jag hört..? Förra året och året innan ess var det inga ormar är hemma som vi märkte av men nu i år är dom här igen Rynkar på näsan

Huggormarna gillar jag INTE!

Gronstedt
0

Slå inte ihjäl snokarna, de är utmärkta jägare och nyttodjur. Huggormar kan jag förstå att ni villl ha bort, men det är synd att döda dem - de tar också många otrevliga skadedjur som kan äta upp foder och seldon och skada byggnader.

Eftersom det inte synts till några på några år, så kommer de antagligen bara torra år, när dammen är det enda vattnet de kan hitta. Kanske kan ni fixa någon vattensamling länge bort, bortom hagarna, så de inte behöver ta sig fram till gården?

Snokar (och kanske också huggormar?) lägger gärna sina ägg i gödselstacken, det är lagom varmt för dem att kläckas där. Fråga på Natur.iFokus om det finns något snällt sätt att skrämma bort dem, med ljud eller liknande.

Lorita
0

Huggormar förstår jag att du inte vill ha men snok, den är ju totalt harmlös och döda dom inte dom behövs i naturen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tarragona
0

Det bästa är om man tömmer gödselhögen så ofta som möjligt.
Hade själv snok någon gång när vi hade gödselstack
men slipper det numera när vi tömmer vårt gödsel direkt på tippkärran.

jackiejohn
0

Snok kan jag fullständigt hålla med om att den inte borde dödas men min kära mor är totalt livrädd för ormar spelar ingen roll om hon så ser en på tv typ…

Huggormar är jag med min mamma om ärligt talat, kommer dom för nära så smäller det…

Det vi haft mest av är ju som sagt var snokar, jag har sagt till papap att gräva "ur" gödselstacken för då försvinner ju ormarna därifrån oxå antar jag?  Detta ska ha göra så fort all hököring är klar för traktorn är inte hemma nu..

Det jag tycker är konstig är ju att kossorna går alldelse vid bak vid gödselstacken? Det finss inget stacken så vill dom kan dom gå upp i den men de har dom aldig gjort men dom går ju runt? Kan det vara för att det är ju tjocka cenemt väggar på typ 1-1½m runt om med bara en öppning stor nog för en maskin som ormarna trivs där trotts att kossorna går runt om? Förvånad

Lorita
0

en snok är en ödla utan ben och lämna den i fred och din mor bör söka hjälp för sin fobi

jackiejohn
0

5# Okej, så egentligen kan jag bara se till att gödselstacken kommer bort (den ska ändå tömmas snart, väldigt full) och sen ignorera snokarna? Hur gör jag med huggormarna då? Går dom oxå att lura/skrämma iväg?

Lorita
0

#6 dom är väll också fridlysta men man kan ha otur med spaden och göra två av en Oskyldig

jackiejohn
0

7# Hehehhe, jo ibland kan man ha en himmla otur med spaden Flört

Tarragona
0

#5 Nej en snok är ingen ödla utan en orm.
Däremot är kopparorm är en ödla.

WhoCares-01
0

tycker faktiskt inte man ska döda varken huggormar eller snokar men jag kan förstå att vissa ändå gör det. så länge de håller sg på gödselstacken så är det ok för mig. kommer det en snok in i stallet så tar någon ut den. är det en huggis  stallet så ja då känns det ok att ta bort den på ett så skonsamt och snabbt sätt som möjligt, men det är det hästarna som brukar stå för. har flera gånger ittat ihjältrampade ormar inne hos min lilla Pajas xP

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
0

Tezzy
0

Jag har hört att man kan lägga ut lite snusprillor runt stallet så håller ormarna sig borta,man behöver tydligen bara lägga ute några stycken, kan vara värt att testa vi kommer iaf testa i år så får man se om det är sanning eller myt

Rita-S
0

Se till att igelkottar trivs nära dig :)
Igelkottar käkar ormar.
Pissmyrer håller ormen sig undan med pga doften sägs det, så skaffa pissmyrer nära gjösselstacken med :)

Libbsticka har även blivit nämt som ett bra anti-orm-medel, att plantera ut denna. Förmodligen har det med doften att göra.

Hur mycket av detta som faktisk hjälper vet jag dock inte, men om allt annat slår fel finns där huggorm-sanerings företak som kan hjälpa att få bort dom.

Alla sveriges ormar och ödlor är fridlysta och man får flytta dom dock inte döda dom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gronstedt
0

#13: Spännande, vad bra att det finns ett sådant företag! Jag gillar inte ormar och skulle antagligen dö av fasa om jag hittade en i boxen hos pålle, men jag tycker inte de ska dödas bara för att jag har fåniga fobier, så jag skulle förmodigen bita ihop och maka ut den med gödselgrepen. De är ju faktiskt nyttodjur.

#10: Blir inte hästarna bitna Förvånad? Är hästarna rädda för orm och dödar dem avsiktligt, eller råkar ormarna bara bli platta i misshugg?

Rita-S
0

ja, för min del gör det inte så mycket med snokarna runt stallet, dock hoppas jag att jag släpper leka flyttåkeri för huggormar :/  Jag är inte redd för ormar eller snokar, men jag har repekt för giftiga ormar även om giften inte är så farlig och stärk som andra giftiga orm-arter i andra land!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Peppe
0

vi hade snokar vid mitt gamla stall, och de tog sin in i boxarna. här åkte spaden fram direkt, vad än stallägaren sa om att de var "nyttodjur". bara för att han slipper ha dom runt fötterna inne i stallet Obestämd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jackiejohn
0

Så länge dom håller sig borta från stall och hästar gör dom mig inte så mycket, dom kan bita även om de inte är giftiga…

Elshira
0

Snoken får gärna vara här, huggormar är jag inte så förstust i men vi har väldigt få. De håller till i vedhögarna eller stenröserna ooch har aldrig sett dem i hagen. De gånger jag störr på dem så har de ringlat iväg :)

Hakuna matata!

ScarletMajesty
0

Fast man ska vara försiktig att döda dem då de faktiskt är fridlysta och att döda dem vore olagligt. Även hur mycket man ogillar dem.

jackiejohn
0

Fast jag tror inte de springer nån nisse ute i skogarna och räknar alla snokar/huggormar..

ScarletMajesty
0

så bara för att ingen räknar så är det helt plötsligt okej?

Så hade ingen räknat t.ex bergsuvarna eller andra stora utrotningshotade fåglar så är det alltså okej att ta ihjäl dem? Eller tigrar? det är precis samma sak. Bara för att någon inte räknar djuren gör det absolut inte okej att ta ihjäl dem bara för att man är rädd!

Bylund
0

Det är antagligen just den attityden som fått ormarna fridlysta. Att skopa upp ormen med grepen och peta ner den i diket, skogskanten eller liknande tar inte många minuter.

jackiejohn
0

Jag är inte rädd för ormar, vill bara inte ha dom runt och i stallet för jag är rädd om mina hästar!! Och det är inte bara snokar vi har utan de ligger en stor fet huggorm utanför stallet titt som tätt, de går inte att ha dörren öppen precis för risken att släppa in hästana och sen komma och hitta en som blivit biten av huggorm? Den risken tar då inte jag iaf!!

Vill man få bort ormarna får man antingen fånga dom och köra lång åt h*elvete eller ha ihjäl dom…för oramna söker sig tillbaka. Att putta ner dom i ett dike hjälper bara för stunden tyvärr. Jag dödar inga djur för skoj skull men jag vill inte ha mina hästar bita av huggorm inne i stallet tyvärr vi har testat massa olika saker för att skrämma iväg denna söta orm men tyvärr kommer hon tillbaka hela tiden och igår såg jag 2 huggormbebisar i trädgården, tyvärr det är inte okej för mig och går dom inte att skrämma iväg så jaa…vad gör ni då??

hoppis86
0

#23 Jag håller med dig.