Bra hjälmar!
Jag ska köpa en ny ridhjälm. Vill ha tips.
Back on track har ju nån specialhjälm. Är den bra?hörde att den var väldigt varm :)
Du kommer med största sannolikhet ha lika svårt (eller lätt) att hitta en hjälm som sitter bra oavsett som den ligger i 300 eller 3000 kr klassen. Och det är givetvis det viktigaste - att den sitter som en smäck!
Tänk också på att köpa en hjälm i en lagom prisklass så du har råd att köpa en ny om du tappar den/ramlar av eller om 2-3 år (då man ska byta ut dem). Så köp ingen flashig hjälm bara för att du tänker det är en långvarig investering, de bör bytas ut ganska så ofta.
Och i ärlighetens namn så är det mest märket och formen man betalar för när de är dyrare, mer än 500 kr behöver du inte betala för en hjälm som skyddar ordentligt :) Själv kollar jag oftast på de "enkla" hjälmarna då jag tycker det är snyggast när de är stilrena och enkla i designen.
Hakuna matata!
Prova ut massa hjälmar, ta hjälp av någon i affären, och ta den som passar dig bäst. Priset är bara en siffra, utan att den sitter bra minskar skydde snabbt. Men man ska inte lägga ner på tok för mycket på en hjälm, runt tusenlappen tycker jag är okej.
Säger som ovan. Men här på ridsport hade vi en tråd om hjälmar och de va många som gillade den här. Jag älskar den sitter så bra ocm många här gillade den. Siterbra är skön och stör inte bara bäst någonsin. och är prisvärd absolut. kan inte länka de är knas med datorn gör de sen
#3 Hon kanske har helt annorlunda huvud form än dig..
tack för svaren!
Tänke på typ funktionen på hjälmarna ni har! Så tips på hjälmar är jättebra. Men sen om jag provar den så ska den ju först sitta perfekt ;)
Älskar lättviktshjälmar (hjälmar ska vara så lätta som möjligt) som man kan reglera där bak, så dem sitter 'fast', ventelationen kollar jag noggrant på.
Ska antagligen beställa hem en Lamicell hjälm, har hört bara gott om det märket, den är lätt, har bra ventelation och reglerbar i nacken (PRISVÄRD): http://www.royalhorseoutlet.com/mod-catalogue/view_product.asp?ref=626038&site_id=32473&lang_id=3
Åkte iväg för att köpa en lamicell lättviktshjälm, men den passade inte min huvudform, så kom hem med denna istället.
Känns inte att man har den på huvudet, väldigt lätt och luftig. Jag brukar bli ordentligt svettig i hjälmar, men inte i den. Man kan dessutom ta ut och tvätta fodret om det behövs.
Enda felet är väl att den inte är så fin, lamicells tycker jag är finare, den bruna är så snygg. :)
Jag har en Lamicell Air System Master, är jättenöjd med den!! :D
hur säker är lättviktshjälmar, om man säger så?
#1: Det jag tänkte med back on track hjälmen var att den är (det står iaf) bättre om man skulle slå huvudet riktigt hårt, och om man slår i huvudet från sidan. Men den är ju ruskigt dyr. För först tänkte jag att priset inte spelade nån roll, bara den var bra, men tror du att man betalar endel bara för ryktet och märket också på den?
#2: Okej! jo, inte för mycket.. men tänkte att den hjälmen var så bra, men man betalar nog en hel del för massa annat också. Ska nog satsa på en så bra mjälm som möjligt, men bara betala för funktionen. hehehe!