Skada på hingstbetet
Har en åring som är på hingstbete och fick under gårdagen SMS om att han var svullen i ena framkotan men ej halt. Så idag åkte vi dit för att kolla honom och mkt riktigt så är han svullen i höger framkota, ej halt. Såg i övrigt ut att må bra, verkade inte alls hängig eller så. Svullnaden gick från kotan och lite uppåt på baksidan av kotan.
Vad kan de vara? Tänker mig stukning eller sträckning eller spark från någon annan eller något sådant, men borde han inte vara halt då? Överansträning?
Vad bör man göra? Avvakta och se vad som händer eller ta hem honom en vecka och se om det blir bättre då? Vill ju inte ta hem honom i onödan.
Kände dock inte jättemkt på honom, då det inte var så lockande att stå nerböjd bland alla unghingstarna men på Onsdag ska hovslagaren komma dit så då tänkte vi ta ut honom och göra en noggrannare undersökning om vi inte tagit hem honom innan dess.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Han behöver inte vara halt även om han är skadad, han kan mkt väl vara skadad utan hälta. Är han inte halt och han mår bra och är pigg i övrigt hade jag väntat till onsdag och se därifrpn vad som behövs göras.
Jag hade låtit honom gå kvar. Håll koll på svullnaden så det inte blir mer av det, smörj ev med liniment.
Hon som ser till dem på betet smsade nu under kvällen och sa att svullnaden hade gått ner avsevärt sedan igår så tror inte de var något allvarligt, men måste ju ändå hålla koll på det så det inte händer igen..
På hingstbeten går det ofta vilt till. Man får nästan räkna med lite småskador här och där under en betessäsong. Ofta är det bara småskador som uppkommer då småhingstarna leker. Unga djur har bra läkkött och jag antar att de är oskodda och då brukar inte ens sparkar vara så farlliga. Det skall till mycket otur ifall en unghingst skull få in en sån träff att den andra skulle skadas för en längre tid. Det är ju hingstar och precis som småpojkar (fördomsfullt, ja) gillar de att busa och lekslåss.
Man ska alltid hålla koll på hästar som går på bete men betet har en viktig social fostran så det vore tragiskt om de inte fick komma dit pga att man är rädd för att hästen ska skada sig.
De är fullt notmalt med småskador. De läker som sagt fort.
Bra människor din häst står hos som ringer och berättar hur det står till med din unghingst. Det är det inte alla som gör.
Håller helt med Tusen! Små skador får man räkna med, inget att hetsa upp sig för =)
Bra gjort av dig att lämna han på hingstbete, dom har så roligt och växer psykiskt av det.
#3 Vad skönt att svullnaden gått ner, då var de kanske inte så farligt i alla fall även om man blir orolig när det händer något med hästarna.
Det går vilt till i en hingsthage. Har 2 egna hingstar + en som går på bete och de har himla kul.
#4 Jo, småskador får man ju räkna med - absolut! Var bara orolig för att han var så enormt svullen.. Men nu har allt lagt sig och hovis var här idag och då såg allt normalt ut också.
Jo, det är ett himla bra bete! Han får ordentligt tillsyn och som sagt, hon hör av sig.. Ska definitivt dit igen nästa år med den nyfödda krabaten hemma :)
#5 haha.. Ja, det är klart han ska vara iväg och leka av sig, det behöver de.. psykiskt, fysiskt.. Han har blivit helt enorm på bara en månad.. Vuxit på höjden och bredden och man och svans har blivit längre..
#6 Jo, det blir roligare för Sparven, som föddes i år, eftersom han får sällskap av 1-åringen nu.. kan tänka mig att de kan ha riktigt skoj..