Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1640 ggr
Linnea
0

OT - Räknehjälp

Jag behöver lite hjälp att räkna. Om en häst springer 1730 meter på 51 sekunder hur räknar man om det till km/h?

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Dividera sträckan med antal sekunder och multiplicera resultatet med 3,6.

1730/51 = 33,922 m/s = 122 km/h.

Det var mig en snabber häst …

Linnea
0

Haha missade en siffra.. 1 minut 51 sekunder ska det vara

Gronstedt
0

Det blir 56,11 km/h - inte så illa pinkat det heller!

Linnea
0

galopphästar vet du.. Tack för hjälpen!

Linnea
0

Hur räknar du om meter/sekund till km/h? Känner mig lite dum här..

Gronstedt
0

Dividera sträckan med antal sekunder och multiplicera resultatet med 3,6.

1 m/s = 3,6 km/h

Tusen
0

Hi-hi! Vi satt just och räknade på hur fort vårat russ har galopperat. Hon sprang 1 km på 1min 9 sek. Det blir 52 km/h.Förvånad Det låter OTROLIGT snabbt för ett russ men hon är svensk mästare i russgalopp och var helt överlägsen de gånger hon ställt upp i russlöp. Dessutom sprang hon på en travbana vilket gör att det går lite snabbare än på en riktig galoppbana. Men i alla fall!Skrattande

Linnea
0

#7 Låter otroligt fort för ett russ!

Unghästarna som går kval ligger på 1 minut upp mot 1 minut och 5 sekunder ungefär.

Tusen
0

#8 Jag vet,Glad fast de går ju aldrig lika långt då de tävlar. De brukar ju inte springa längre än 7-800 m, så de hinner väl inte få någon mjölksyra. Men hon sprang t,o.m ännu fortare har jag nu fått reda på. Hon sprang på en tid på 1 min och 7 sek/ km. Men detta russ är extremt ovanligt snabb. Det finns inget russ hittills i Sverige som har slagit henne i galopp. Hittar vi en ny ryttare kommer vi nog att atrta henne igen men då får hon nog möta whelshar och arabkorsningar. De brukar ju vara lite snabbare men hon har startat mot dem tidigare och hävdat sig bra i dessa klasser också.

FAST!!! På Täby har hon alltid fått tävla på sandbana och den är ju mycket tyngre att springa på än på en travbanan där hon sprang på en kilometertid på 1.07.

Hittar naturligtvis ingen bild på detta nu. Typiskt.Skrikandes