Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2894 ggr
ella99bella
0

kotledsinflammation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej nån som vet nåt om kotledsinflammation?

ska kanse köpa en häst med det.Föresten här är en bild på henne:D

Mvh/Ellen<3Glad

JoyBysen
0

Min ponny har det just nu, först sa veterinären vila i sex veckor, och då skulle han få två spruter in i leden under de veckorna, sen kunde man börja sätta igån igen efter de sex veckorna!
Men nu har vi röntgat, och han har fått sprutor i båda frambenen, och det kanske kommer räcka med två veckors vila! Vi ska tillbaka den 15 Juli och röntga igen (:

Men jag rekommenderar dig inte att köpa en häst som har kotledsinflammation, i alla fall inte innan hon är behandlad.

För läkningstiden är helt olika beroende på hur "mycket" inflammation hästen har!

Tusen
0

Låt inflamationen läka ut innan du funderar på ett köp. Många hästar blir helt friska men har du otur så kan det hända att den får följdskador eller att inflamationen inte läker ut helt.

Ha tålamod och vänta. Sen kan du börja fundera. Annars finns det massor med andra hästar att köpa som är helt friska.

viktoria91
0

jag skulle också vänta tills hästen är frisk från dte, vissa får kronisk kotledsinflammation.

PaulineH
0

Kotleden är ju en relativt enkel led som ofta kallas "indikationsled", och just kotledinflammationer är därför lite luriga. Väldigt sällan sitter själva problemet i kotleden, utan en inflammation där visar mest på att hästen har problem någon annastans. Ofta sitter svårigheterna antingen i bogpartiet eller bak i korset, men det kan ju likväl vara resultat av felaktig ridning, dåligt underlag osv.

Jag har själv en häst med en historia av kotledinflammationer. Vi har brottats med det i över ett år, och letar fortfarande efter orsaken bakom problemen. Så det kan i värsta fall bli en lång process.

Så som de andra säger, vänta hellre tills hästen är färdigbehandlad och lite riden igen för att se hur det går. Jag personligen hade inte köpt en häst med kotledsinflammation, men det är ju bara min personliga åsikt efter den erfarenhet som jag har av det.

ella99bella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för svaren.vi har varit på sjukhuset två gån

ger nu.Antagligen över ansträngning.

men visst är hon söt;D

Mvh/Ellen<3Glad

viktoria91
0

#5 jag hade varit fundersam av att köpa hästen då den blivit överansträngd. Den kanske inte håller för så mkt ridning eller så den fler problem med det benet då många överansträngningar yttrar sig på ex båda bak, båda fram eller samma sidopar av benen och inte bara ett ben.