Skarpar bett hjälp?
Min kompis lärde sig rida på sin släktings arab, sen fick araben stå i 2 år och ni har min kompis börjat träna honom och bygga muskler på honom, men i samband med det har han blivit pigg, het, bråkig och envis och ibland vill han inte lyssna på bettet, å vägrar svänga eller bromsa.
Idag gick det så illa att han skenade iväg med henne, snubbla, hon ramla av och slog sig rejält, tack och lov för väst och hjälm, ingen av dem skadade sig allvarligt men hon fick jätte ont i ryggen. Detta börjar bli farligt och hon vill ha ett skarpare bett för att få kontroll och kunna rida honom säkert.
Några tips på bra bett?
Hon kan endast rida ut(har ingen ridbana) och hjälp från instruktör skulle nog inte hjälpa då han oftast är som en ängel men "vips" bestämmer sig för att strunta i henne. Just nu rider hon på 2-delat bett. Jag funderar på om hon inte ska prova ett pelhambett….
Dock e jag inte super kunnig i denna bett djungel.

På en het arab som jag rider ( hon tränas och tävlar i galopp) så har jag ett stångbett på henne. Fungear utmärkt och jag känner aldrig att jag tappar kontrollen även fast hon kan bli VÄLDIGT het under galopper.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
men de gäller att fortsäta träna på att vå häästen lugn even om de blir svårt moste man träna träna och behålla sit lugn och om han bygger muskler han man börja i en inhägnad med litte bommar på marken och tömhörning även i skogen och rida i en in hägnad i början. jag annrar att den tycker de är kul och är glad över att få komma igång igen
#1 okey, ska tipsa henne om det, men det är ett bett man kan rida och ha en mjuk kontackt med hela tiden? Eller blir det skarpt så fort man tar i det?
#2 Den är glad och tävlings inriktad, hon har själv ingen egen kunskap om att rida till en häst, hon kan grunderna osv, men inte direkt vidare utbildad om du fattar vad jag menar? hon kan hur man rider, men hon kan inte lära hästen och ägaren har tyvärr ingen intresse eller tid att själv lära hästen. Men jag tror detta kan var en fas, när han normal musklad och rids regelbundet kommer han lugna sig å hon kommer kunna byta ner till 2-delat igen.
Hon är ganska orädd, hon har vart nära att ramla av honom några gånger pga hans betende men ger sig fan på att han ska sluta med dem, men nu gick det tyvärr illa…
Hon ahr ingen padock eller liknanade och hagarna är dåliga att rida i för där skenar han på en gång+dem är ojämna.
#3. Förstår men kan inte ägaren hitta någon som vill tävla och rida hästen gratis ?? Så bir den väl utbildad mm och kan din kompis också rida honomm. han ni inte tömköra långera på en jämn äng och tömköra i skogen. Sen brukar man lonfera hästen inna ridning om den är het. de är et bra tips.
och låta honnom springa av sig. och sedan rida iväg om ni inte har tilgång till de få honnom att kuta i hagen inna rit. och tömkörning är gätte bra om man vill bygga muskler ut i skogen mm.

Hur gammal är hästen då? Om jag vore i hennes sits skulle jag läsa på lite på internet eller fråga en kunnig person eller något om hur jag ska börja träna hästen. Och jag är heller ingen expert på det här med bett och sånt! :)
Att byta bett till ett starkare tycker jag är en kortsiktig lösning faktiskt.. Visst kan ett annat bett vara bra om den tycker ett tvådelat är obehagligt eller liknande, men att byta bett bara för att kunna svänga ordentligt och sånt tycker inte jag är så bra. Då får hon lära sig att hantera hästen bättre och inte bara "genom munnen". Tex lite markarbeten i olika former så att hästen får respekt för henne? Hon behöver ju inte sitta upp och tok galoppera första gången hon sitter upp. Det tar lång tid att bygga upp såpass mycket muskler att en häst orkar galoppera en lite längre sträcka.
Men alltså sticker den när hon galopperar eller trav eller bara helt plötsligt från ingenstans? Är den rent "elak" eller vill den kasnke springa ifrån arbetet?
Det är vad jag skulle gjort iallafall…:)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Skarpa bett är ingen lösning bara en tilfälighet vill din kompis kunna rida hästen kan hon bli medlem här och fråga masser och Pm mig kanmycket om bett. men rekomenderar att betsla upp i görsta hand
Och Håller med #5. varför bettsla upp för att kuna styra häste. Många tror att man styr med bettet och sågar man lite går den i gorm. men de är mycket skänlel röst och kropp. Som får hästen ska styras igenom. NH kan åckså va ba för att hästen ska räspektera henne. mm ta hjälp av en kunig och utt och läs och ta in kunskap.
#4 hästen får inte ridas hårt eller tävlas, triangel märkt, så den är mest sällskaps häst å skogsmulle, å min kompis vill bara skogsrida därför passar hon och hästen så bra ihop ;) Hon lärde sig rida på honom och vill inte heller sluta med det. Ingen annan jag känner har kunskap, modet eller intresset för att ride en sån häst. Jag ahr provat honom för att känna på problemet själv, men kunde inte ge några direkta tips till henne.
Vi har provat longer men hästen vill inte springa då, Dem har ingen tömkörningsgjord eller liknanade.
#5 inte säker, mellan 16-18 år är den iaf :)
Hon har bett mig om tips å jag har gett dem jag kan eller ser hon behöver, jag har själv ridit till å fått mitt vbl ridbart (innan stack han varje ridtur), dock kan jag inte hjälpa henne då hennes häst är så oförutsägbar och okänslig på bettet när han vill det.
Bett bytet är en idee på lösning just nu så hon ska kunna rida + känna sig säker igen, när han blir väl musklad och rids regelbundet tycker jag han ska lugna ner sig, dock har han byggt mycket muskler redan men har ännu en bit kvar ;)
I början kunde hon bara skritta, han kasta av henne varenda ridtur, men hon jobba, å jobba och jobba och fick kontroll och han blev lugn å snäll. Skulle hon komma till min travbana å rida skulle hon kunna rida markarbete och ha kontroll och allt skulle gå så lungt å fint, samma på en äng, men när han väljer att inte lyssna så går det inte att göra nåt.
Han sticker sällan i skritt, annars är det bara hux flux. Det är mest bus å kul från hans sida tror jag, men farligt för andra å inte kul för henne.
#6 jag har själv en vbl som stack förr, tränade mycket med honom och nu är han en dröm, men jag förstår mig inte på hennes häst, lägger han den sidan till kan jag göra allt, skänklar, sätte, bett, röst vad som helst, han lyssnar noll, som sken fast valfritt (dock har han aldrig skenat med mig, men jag har fått bockturer där han gör allt för att kasta av mig, han har aldrig fått av mig och ajg har försökt sägga till åt honom å få kontroll, men 5 meter senare börjar han igen)
Men jag tycker de värkar som att du rider honnom bätre och han bara bockar alltså rider du med mer krav. och har mer respekt och känner att du är tryggare. de låtter så i alla fal. Du kanske känns säkrare och och har mjuckare hand mm
#8 jag har mer ridkunskap och erfarenhet än min kompis ja, han bockade massor med henne förr, jag trodde det var nåt hon gjorde fel, så provade med och utan sadel, men han bockade och krånglade och vägrade sluta med dumheterna oavsett vad jag gjorde, han kunde sluta typ 5 meter å gå bra, sen började han igen.
Samma när jag provade skritta honom förut efter han stuckigt, han vägrar ge sig, man bromsar å bromsar, och försöker lugna ner honom, prova även jobba honom för att få honom focuserad men då hög han tag i bettet å tog ett skutt fram å gick sen som innan :/
Jag får känslan av att han väljer att sticka som han gör för att det är kul, han är inte elak på nåt vissa och verkar inte glöra det vi nå speciella tillfällen, att byta bett är ju tanken att han ska lugna sig när han får muskler å rids regelbundet, men jag kanske har fel i det tanke sättet?
Fick tips av en kompis om 2-delat travbett(travbett), vad tror du om det? hon tänkte att fasta ringar gav en viss mer skarphet å skänklarna gav min kompis kontroll att styra lite mer.
Det handlar inte om att din kompis ska ha ett skarpare bett utan det den här hästen verkar behöva är dressyrarbete. Inte att man ska sitta och harva runt i samma tempo osv utan att det ska hända saker hela tiden så att den inte har chansen att ta bettet och sticka, bocka osv. Hålla hästen sysselsatt alltså.
Du skriver också att din kompis inte har så mkt riderfarenhet vilket gör att jag även tycker att hon bör ta hjälp av en tränare.
Att skaffa ett inhängnat område att rida på låter också som en bra ide. Det räcker gott och väl att sätta upp staket i ett jämnt parti i en hage eller liknande.

Håller med #10 plus att jag undrar om ni kollat igenom hästen? Rygg, kotor mm. Kan vara så att den bråkade för att den var pigg och sen fick ont för att ansträngningen var för stor och nu bockar pga det. Hur har han varit att rida innan, vet ni det? Innan han vilade två år alltså.
Skynda långsamt så går det fortare.
#11 innan han vilade: har gått som ridskole häst, tävlat i dressyr och hoppning, sen triangel märkt och reds då som NH häst med bara halsring, sen skogsmulle, vila, och nu är vi här.
Det var i höstas han bockade, han har slutat med det nu.
Låt en kunnig kolla igenom hästen helst en vätrinär. Hästen kan ju ha ont?
Träna mkt vid hand och i skritt till att börja med.
Håll hästen sysselsatt under ridning. Låt den inte "slippa undan". Skänkelvikning och mycket tempoväxlingar kanske?
Är personligen inte förtjust i starka bett men om hon vill ha pellham tycker jag hon ska använda ett rakt smalt gummipellham på två tyglar.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Vill man verkligen ha ett bett som är lite skarpare än ett vanligt kan man skaffa sig ett Kimblewick (Jaktkandar) som man kan rida med på en tygel och inte är riktigt lika skarpt som pelhamet.
Men i det här fallet är det som sagt mer dressyrridning som gäller, samt hålla hästen sysselsatt under ridning
Okey, tack för alla tips, nästa gång hästen sticker och orsakare en olycka ska jag säga till dem inblandade "nej dem på ridsport.ifokus sa att vi skulle fortsätta träna och inte betsla upp, men vi ahr ju ingen ridbana men fick ändå inte betsla upp så då händer såna här saker men det verkar ju tydligen varav okey, eftersom vi tränar på problemet" hm, kanske ska skriva det i ett brev som man kan ha med och bara ge till dem inblandade personerna, jätte smart idee, tack för alla era tips :D

# 17 Naturligtvis ska din vän byta bett om h*n känner att det är enda möjligheten att behålla/återta kontrollen. När h*n sedan känner sig säkrare kommer ju h*n att kunna fokusera bättre på övrig träning av hästen. Ibland finns trots allt inga andra vägar att gå.
Men, har ni helt enkelt provat att sätta på en lekkedja? Det kan räcka långt när det gäller att få hästen mer fokuserad på bettet.
Annars som #15 föreslår så kan det väl vara idé att prova med ett Kimblewick.
#17. Asså vad är problem. Är man tilräkligt duktig betslar man inte upp har man okunig het endast. Varsegod betsla upp. Man kan träna utomhus. De är som att nu vore dressyr ryttarna(jagvet fördomsfult gäller inte alla) som saknar dressyr bana och ridhus. Och så vågar man inte träna för hästen sticker. Om den gör de måste man ju va ganska smart och lösa de innan den gör de. Aja är de så himla svåprt att ta hjälp av en tränare eller kunig perron kan man fortsäta lossas träna hästen med sin okunighet.
Man kan ju skriva om de i ett brev om vilka som va med och förstörde den fina hästen. tack för mit ord alihoppa :D
#19: Det måste vara skönt att vara så perfekt att man kan fördöma och håna utan att behöva sätta sig in i någonting och utan att någonsin behöva tänka att man kanske själv har något kvar att lära! Vi andra stackare, som inte vet allt och kan allt och har råd med allt, utan måste använda oss av de hjälpmedel vi kan för att klara oss - vad dåliga vi är! Skäms på oss! *OBS! Ironi!*
TS, du har fått ett en del tips om hjälpmedel du kan använda och dessutom vad ni kan jobba med för att komma till rätta med problemet på längre sikt. Visst kan det hända att man måste ta till hjälpmedel och det är INTE att förstöra hästen om ni skulle använda kimblewick. till exempel. Men som många skrivit, så ska man förstås ta till så lite som möjligt. Lycka till, och bry dig inte om "baksätesryttarna".
Tycker ni ska träna "One rein stop" ifall den springer iväg igen är det en stor säkerhet.. Något jag ska göra när jag får hem min ponny.
#19 En fråga, har du alltid ridit perfekta välskolade hästar som lyssnar på skänklarna, bettet och sätte eller har du någonsin provat en häst som endast lyssnar på bett, är stum och hård i munen och inte förstår skänkel och sätte?
#20.jag sa inte att jag är perfekt och kan allt men jag är medveten om att. Om man har ensådan häst ska man ta hjälp.
#22.Jag har i prensip nästan aldrig ridigt välskonade hästar. Har fott hjälpa kompisar med deras travare galoppöre mm massor jag har gott om erfarenhet och vet att man måste ta hjälp. Men inte är jag full lärd de är jag inte inärheten av. De vet jag många år fram över som de flästa har. Sen så har jag också ridigt på ridskola undertiden¨jag hjälpt mm fot rida in hästar skona om. men haft instruktör och jag vet att de kräver enu kunigare mäniskor för dess jobb.
Prfekt nej medveten om vad som behöfs och krävs ja
Sen så på ridskolan har jag ridigt de olydigaste svår ridna ponnyer och hästar vilket är gätte bra. De händer inte ofta att des är säskilt välskonade. Men de de jag kan nu är kompisarnas hästars förtjänst
#22 Snälla tipsa din kompis om "One rein stop", det kan bidra till att hon kan stoppa den nästa gång, även om inte det är lösningen på problemet så kan det bidra till att hon inte skadar sig!
#23 då har du ju förståelsen hur svåra dessa hästar är att rida, hur lång tid det tar att lära dem, ser du då inte faran med att rida dem ute i skogen när dem kan få sina ideer? Är du då inte van vid att man kanske inte alltid har mjölgheten att en intruktör kommer och hjälper en? Speciellt inom trav och galopp, där lägger man ju inte speciellt mycket tid på att rida dressyr, finns massa med skarpa bett för dessa hästar som dem rider på + dessa häster verkar ju inte dö pga dem skarpa betten heller, tror det e vanligare att dem betslar upp än att dem hyr in en instruktör ;)
#24 jag kan tips henne om det :D
#25. ALLA jag känner som har dess hästar(glopp ochh travare och även anndra) har aldri velat betsla upp och vet att jag är ganska bra på dressyr och ber mig. och hurde in instruktör också de är bra att rida dessa hästar i dressyr de blir mer lyhörda och bygger enu mer muskler. och när jag red ut i skogen så sprang ju galoppören iväg och den stack inte äns gissa va stark den va tills jag. Börja dressyr rida den då blev den ju trevligare och myckare i kroppen. och lydigare och inte licka stark.
Då får man hitta en mäniska som hjälper gratis eller än vänn som är mycket mycket kunig. Ägeren kan förköka hitta en kunig vuxen som kan rida den. De vins många duktiga som gärna rider gratis
#26 nej, men om du kollar på trav och galopp tävlingar finns det enhel del olika bett, och endel väldigt skarpa. Och dessa hästar verkar ju inte direkt må sämre pga bettet.
Och alla du känner verkar ju haft någonstans att träna på där det är säkert tills hästen lyssnar + möjlighet att någon kan komma och kolla och hjälpa dem när dem rider på den där träningstället.
Och som du beskriver en stark häst som springer iväg med en, den hästen kan ju fortfarande välja om den vill springa eller lyda. Vad gör man om den börjar välja att springa liksom, du klarade ju uppenbarligen inte av att hålla den riktigt.
Och #1 är ju den som har precis som min kompis, en het arab, hon kör stångbet och jag är säker att hennes häst inte mår dåligt av det.
Ägaren är inte ibntresserad av att utbilda hästen, och den kunniga får ju inte rida för hårt helle, hästen får ju inte ridas hårt, och därför passar den ju bra som skogsmulle.
Men men får se hur det går nu, om hästen kanske får stå och skrota resten av livet i hagen ändå…

#27 Lite OT men vilka bett tycker du är skarpa inom galoppen?
#27.Tja men dessa som äger travare och galoppörer med skarpa bett är inte de de handlar om. Och den hästen ni har hand om är inte galoppör eller travare. Jag Vet vad man gör när hästen sticker av erfarenhet och hjälp och tips.
Sen har inte alla haft möjligheter att skafa instruktör men då har ju jag fott klara mig själv och ta hjälp . Av de jag fot lära mig av anndra galoppörer ocg ridtaravare.
Sen så de vännerna som inte haft tillräkligt med kunig het och råd har solt hästen för de vill inte förstöra hästen genom att ridaden felaktigt.
Så om man inte har råd att fida för instruktör eller har erfarenheten. varför endast frästas av att få rida gratis. Då gan ju hästen gå sönder enu mer en att bara gå i hagen
#28 stångbett är väl skarpare än 2-delat?
#29 på vilket sätt rider min kompis sönder hästen? Och rida gratis, rent skitsnack, hon skulle betala om det behövdes för hon vill verkligen rida just den där hästen.

#31 Stångbett? Mycket ovanligt inom galoppen och jag skulle säga att jag har hellre ett stångbett (rakt alltså) än ett tvådelat oavsett häst.
#31. Lite skarpare men endå inte har en annan invärkan som gör att hästen inte hägres sig och trycker inte på lanerna
Tja varför inte ta hjälp av instruktör. för de behöfs =)
Sen så mena jag inte så när jag sa gratis utan många kan bli frästade av att kuna rida gratis så ofta.
Och om man inte arbetar hästenpå rätt och drar för ex stana den . Och så kanske de häner ofta. Och man rider bara med som en nubörjare. Då menar jag inte gätte njubörjare utan att man kanske skritar trevar galopperar kan hoppa och lite övningar utan formen Så är de gätte slitigt. För dressyr används inom alla grenar. Dressyr kan användas i skogen med. Och ibland kan man lulla runt men annard är de viktigt med formen
#32 så om min kompis vill prova stångbett på sin arab anser du att det bettet till och med är bättre än det 2-delade hon har nu?
#33 vad är det du inte förstår med att hon inte har någonstans att träna, ska instruktören springa med bredvid i skogen då eller?
Vad är det för dressyr övningar du tycker hon ska göra? jag tror vi missuppfattar varandra

#34 Japp det gör jag, sålänge man kan hantera bettets hävstångsverkan. Annars är det bättre med ett rakt tränsbett men behöver man lite mer "styrka" så är det bättre med ex kimbelwick. De raka betten är snällare mot munnen, ligger bättre och kan inte slå upp i gommen.
#35 hur fungerar ett kimbelwick?
Grejen är att de bara hita ett ställe som är plant som ex en äng och tränna dressyr på vadå fungerar inte en äng eller måste man ha en pock eller ridhus ??
Tja de gäller attbehärska formen. men mycket lösgörade övninga som får hästen att mjuckna och slapna av.de vore bra om ni kunde låta honnom springa av sig i hagen inan övning . Och sen lösgörande övningar ta och läta ta och läta när han blir stark. Och känner hon att han springer iväg i trav eller galoppen så gör halt stå i 30 sekunder för att lugna sig och henne. Och börja om och klätra be hästen att te med sig back delen och ryggen upp för backen. och slappna av i nerförs backen på lång tygel.
Ocn när han är avslapnan och gjort rätt skritt med de samma så att man vissar hästen. Är man lugn och lydigg får man en skritt pause
#37 på äng är det skritt eller galopp som gäller för den hästen, och ibland är det knappt han kan tänka sig skritta.
Hon brukar nästan få jaga honom i hagen ibland för han vägrar komma in, dock vägrar han longeras.
Problemet är ju att vill han iväg i galopp kan hon inte göra halt, om hon mot förmodan lyckas står han och trampar på stället eller går i sidled, kan även bocka. Han har ganska starka åsikter kan man säga…
Hm en skritt paus som belöning? om hästen vill trava eller galoppera är ju skritten en träning i sig, ingen belöning.
Det jag själv tänker hon ska träna på är på vanlig grusväg, halt ,framåt, halt, backa, halt, framåt osv, sen skänkelviknignar, gå på böjtspår, lägga in lite halter och halvhalter då och då, för att få honom att lyssna mer, men det tror jag inte hjälper om han vill sticka, ska även prata med henne om att prova 2-delat travar bett, för det hjälper vid styrning så om hästen drar kanske hon iaf kan volta honom. Men jag vet inte, hästar är ju olika…
Men skritt är endå den gångarten som man minst anstränger sig i och blir lugnare vilket brukar fungera som belöning på heta hästar av min erfarenhet- och de gör hästen mer avslapnad. men när hon ska trava och galoppera på ängen kan ni inte ha en longerings lina fast på honnoim om han hade för sig att sticka.Och så ta tag i honnom innan hetsigheten hiner komma. förkök tänka och va före hästen flera steg. När hon märker att han han ska börja hätsa sakta av halt och och så har du longer linan och ber han stå still. Lugna övningar som får han lugn en dag kan ni ju få honnom att springa av sig i hagen. vanligt vis longerar man pigga hästar i 5-10 min. Och så kan ni göra i hagen om inte 15. Och bara skrit rida i skogen träna på formen och öva på de ni tänkt

Det funkar ungefär som ett pelham fast du har bara en tygel och du kan inte välja mellan att ha hävstång eller ingen hästång. Vill man kunna välja är det pelham som gäller men då får man rida med två tyglar.
ja vi får se hur det blir med ridningen över huve tagen av den´här hästen…
Nu har jag läst igenom hela tråden. och som jag förstod det så var det inte frågan om att hästen inte var utbildad eller att hon skulle rida till den. utan rent nöje.
känner hon sig säker med ett skarpare bett, så är det bara att betsla upp. de kommer inte göra några framsteg om hon inte känner sig säker på hästen.
sen för att låta hästen tänka kan det räcka med att svänga 90 grader rakt in i skogen och snirkla runt träd och gå över stock och sten. dressyr är inte nödvändigt. han kommer ändå inte orka innan han har kondis eller muskler. men gå i skogen kommer hjälpa honom en bra bit. hon kan ju även snirkla fram längst vägen och lägga volter på vägen.
Vad jag har förstått från varenda tråd jag läst där "kaka1234567" har svarat så tycker hon det är djurplågeri med bett, så att försöka diskutera med henne om att betsla upp är ingen idé.
Om din kompis känner sig osäker skulle jag använda ett rakt pelham, och då med två tyglar! Då kan hon rida lika milt som på ett vanligt tränsbett, men också ha stången som nödbroms när det behövs. Är hon inte van att rida på två tyglar kan hon träna på att ha två tyglar i tränsbettet så hon vänjer sig vilken hon kan inverka med.
Precis som du föreslog är det bra att träna på övergångar! variera mellan halt, skritt och ryggning, kanske lägg in 2-3 travsteg. Om du har möjlighet, cykla med din kompis ut och ge henne tips under tiden när ni rider ute!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Varför är hästen triangelmärkt?? Kan problemet sitta där?
Araber är smarta - men ingen häst är "uträknande", utan reagerar på det som sker i stunden baserat på de erfarenheter den har; Ont - rädd - förstår inte - är i princip det man har att välja mellan när man "felsöker".
Att "betsla upp" om nu hästen faktiskt protesterar för att den har ont löser inga problem alls. Inte att rida med halsrem heller… Koppla in en kunnig person som på plats och ställe kan bedöma hästen.
Araber är i grunden galoppörer! De allra flesta ÄLSKAR att springa fort, och missar ogärna om tillfällen erbjuds. Kombinationen galoppglad + smärta kan bli farligt faktiskt om man är osäker på vad man gör. Jag kan mycket väl tänka mig att denna häst inte bryr sig ett vitten om att den är triangelmärkt, utan vill egentligen kunna använda sin kropp "som vanligt". Mer muskler - piggare häst! Min erfarenhet är dessutom av araber (ÄLSKAR denna ras!!!) att de lägger in två växlar till när de blir trötta… På gott och ont!
Hoppas att din kompis kommer fram till en bra och ofarlig lösning :-)!