Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1387 ggr
Peppe
0

B-vitamin

Vad är era åsikter om det rent allmänt?

Var på en föreläsning av vet. Sara Nyman för nån vecka sen och hon säger att b-vitamin har en lite knark-liknande effekt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scandi
0

vad menas med "knark-likande effekt"  då ?

Peppe
0

hästarna får en kick av det

CBA
0

Det är klart att kroppen får en liten kick av något när man tillför kroppen extra av det :o)

Att det skulle vara en kick att klassa som "knark liknande effekt" har jag svårt att köpa…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Ja, inte har jag märkt någon skillnad när mina fått b-vitamin.

Scandi
0

det jag menad var vad hon menar varför d skulle vara som knark…?d fttar inte jag.. knark gör ju inget bra mer än att d förstör. :S Vitaminer är ju bra! :D D tycker iaf jag. Jag har för några veckor sedan börjat äta vitaminer för att jag kännt mig så nere o sen för att jag blir sjuk ofta, jag har också börjat med silica. Men sen så ska man ju inte överdosera heller! :P

Alex
0

I så fall skulle väl det mesta vi ger hästarna ha knarkliknande effekter.. I alla fall betfor och havre, för det är ju lite samma.. Så nej, det köper jag inte. Vitaminer behövs ju. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MiaMaria
0

B-vitamin kan ofta ge en effekt på hästar så dom blir piggare (eller vad man ska kalla de) om man ger en b-vitamin spruta. Har aldrig själv varit med om att dom blir piggare med tex sky feeder eller andra b-vitamin preparat

Snuttan2
0

Hon borde mena att börjar man hålla på med att ge b-vitamin så kommer hästen behöva det i framtiden med… För det har jag iallafall läst på flera ställen och hört…

Men om hästen behöver b-vitamin tillsatt så behöver den, och då får man väll stå ut med att lägga ut lite slantar på att ge det till och från…

jen
0

en "kick" får ju även vi människor av vitaminer.

själv hade jag b12 brist förut, men med medicin( b12 tillsats) blev jag ju piggare igen

jen
0

b vitamin är vattenlöslig. dvs det går ej att överdosera den.  överskottet kissas ut

Loa-bg
0

Jag brukar låta hästarna få b-vit från hösten till våren, på sommaren får de inget. Behövs det då med? Det var för länge sedan nån sa till mig att det inte behövdes på sommaren… Så därför har jag inte gett dom det då, utan jag har gett det när de börjat fälla.

Peppe
0

vad jag har hört behövs det normalt inte extra b-vitamin. det klarar hästarna själva men man ger det för att det har en uppiggande effekt. men eftersom det är vattenlösligt så gör de inget om man ger för mycket…förutom onödiga pengar.

Luthien89
0

Oftast är det att kasta pengar i sjön att ge B-vitaminer.. Hästarna kan själv tillverka tillräligt med B-vitaminer om dem får rätt foderstat. Jag ger inte B-vitaminer..