Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 497 ggr
LinneaG
0

När?

När blir hästen gammal?

Eftersom jag letar efter en lugn foderhäst/ponny, så är det
väl smartare och ta en lite äldre.
Men vad är gammalt och vad är för gammalt? För ungt?

Någon som har ett bra svar på det?
Vissa säger att 13 åriga hästar är gamla…

/Linnea

Linda
0

Ja du..Maraboy är ju 31 och han är pigg och glad och rids varje dag..

Det beror helt på vad det är för häst osv..

LinneaG
0

Jo,
hur märkar man om hästen är för gammal för att ridas?

Linda
0

Hälta, ovilja att röra sig osv en gammal häst behöver röra på sig.

änglaflickan
0

rider två "gammla" hästar nu. Den ena är född -86, blir alltså 20 i år. Han har varit skadad nu, men håller på att sättas igång. skadan berodde troligen på "slitage" under hans liv. Den andra är 87:a, pigg(!!) o fräsch. Oxå ridit en ponny född -82 som oxå var pigg o hade hur mkt ork som helst. Men det är nog individuellt hur mkt o länge dom orkar! Dom lite äldre har ju ofta mer erfarenhet, o kan vara bra "läromästare". Tror man känner och ser på hästen när det är dags att börja trappa ner på ridningen…

Svårt att sätta en gräns på vad som är gammalt och inte..! För mej är en "gammal" häst minst 16-17 år…Men det behöver ju inte alls betyda att dom är pensionsfärdiga för det ;o)

E_hjo
0

ofta blir dom ju stela när dom blir gamla! en häst som ät 13 är absolut inte gammal!

jo
0

Min älskling är 21år och pigg samt kärnfrisk ( nåja kanske inte riktigt om man räknar fång annlag ) rids 5/6 dagar i veckan och blir bara piggare köpte henne som 15 åring och ångrar mig inte en sekund, fd:ridskole häst med mycket erfarenhet och vilja lung och stabil ute både ensam och med andra.

gejsa
0

Min ena är ju 21 år och är som en unghäst. Ponnyer brukar ju bli äldre också. Tänker på att du letar ju efter fjording. Dom kan bli upp till 28 år. Ja, vissa ännu mer men ca.

Kiara
0

En gammal häst som inte är uppfostrad kan vara minst lika jobbig som en ung häst som är uppfostrad och lyhörd. Du ska nog söka efter hästen med stort H och inte fixera dig så mycket efter det ena eller andra, rätt häst dyker upp jag lovar dig.

Vid 13 det är då dom står på topp och där är dom fram till 18-20 så gammal börjar väll en fjording (som du söker) bli sådär vid 23+ men stirriga och tittiga och heta det kan dom vara hela livet det är mer kynne.

gejsa
0

Håller med dig Kiara. Har ju en 20 årig fjording inackorderad. Hon beter sig precis som min 12 åring. Hon slår bakut och springer fort. Kan bocka ibland också. Tror nästan att dom flesta gör så verkar det som. Men då är dom ju levnadsglada. Flört