Ge mig kritik!!!
jag har ingen som kan ge mig kritik när jag rider, min mamma försöker men hon tycker bara det ser bra ut hela tiden :) rider såklart regelbundet för instruktör men nu är det ett tag sen. vad ska jag tänka på? man blir ju lite "hemmablind" :S jag vet mina svagheter men det vore kul och se vad ni här säger :)
här rider jag min frieser:
http://www.youtube.com/watch?v=J88JZZ8fSx0
mina föräldrars halvblod:
http://www.youtube.com/watch?v=-nWmrfGqcVo
Jag tycker att der ser ut som om du tittar neråt? Nu är jag inte säker för filmernas kvalitet var inte perfekt. Kanske att du tippar lite framåt också?
Nej, jag överlåter kritiken till någon som ser bättre vad du gör rätt/fel. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag tittar nog lite neråt det har du rätt i, blir lite blyg när det står folk och kollar på som det gör varje gång jag är till ridhuset :S jag försöker stå i en lätt sits och jag tappar balansen lite ibland, fösöker att inte tippa framåt men med den sadeln jag rider i så har jag absolut inget stöd för benen så det är lite tufft :)
Försök att inte tänka på att det är folk som kollar på… Vet om att du är bäst istället, och att dom tittar på dej för att du är så duktig ;) Jag tycker det såg fint ut, såg visserligen inte hela. Förutom att du kollar neråt :p Hur gammal är hästen?
Jag är då minsann inte rätt person att tycka till då jag inte är tillräckligt duktig men försöker mig på det ändå.. ;) Ridningen ser lugn och trevlig ut. På film nr två med halvblodet skulle det kanske vara bra om du rätade upp dig lite, satt lite tyngre ner i sadeln utan för den saken skull tappa följsamhet i sätet. Skulle önska lite mer framåtbjudning hos hästen. och upp med blicken förstås! =) Men detta är vad en hobbyryttare vågar sig på att tycka. - Tycker ni ser trevliga ut.
Oj vilken fin friser du har, vilka steg - är han lika trevlig som han är fin? =)
försök o hålla jämn kontakt me hästens mun hela tiden så inte tygeln glappar och d kommer automatiskt genom att du rätar upp dig och sjunker ner lite mer i sadeln och blicken mer framåt så du ser vart du rider! =)
Svårt o ge kritik genom en video men ja tycker d ser bra ut…! =)

#3 ska försöka vara lite mer självsäker :) tack för det tipset. vet inte vilken häst du menar men friesern är 6 år och halvblodet är 12 år nu. oj vad tiden går snabbt, har haft honom i 10 år nu. :o sjukt..
#4 jag sitter inte ner i traven utan jag står upp lite lätt (försöker :p) för att hästen ska få full frihet i ryggen och svinga in bakbenen. men jag förstår vad du menar :) min frieser är mycket trevlig, han är tom trevligare än han är fin så då förstår du ju :)
#5 det var ett bra tips! jag glömmer ofta av att hålla kontakten i munnen för jag vill vara så lätt som möjligt i handen men man måste ju ha lite kontakt som sagt.
jag gillar din frieser skarpt :)

#7 jag med ;) men visst är väl halvblodet väldigt fint också? :) jag gillar hans exteriör, han har SÅ lätt för sig om man jämför med friesern.

Kritiska jag.
Håller med föregående att du ofta glappar på tygeln, gärna den yttre. Försök räta upp ditt överliv så du kommer ner mer på rumpan så du kan påverka bättre med dina vikthjälper. Rätar du upp dig själv tror jag att din yttertygel kommer med automatiskt.
Skänkelläget ser gott ut, dock skulle jag önska mer aktivitet från din sida. Du ser passiv ut i din ridning. Dessutom skulle jag önska mer framåtbjudning från hästarna, framför allt av frieser som tyvärr tappar takten i skritten. Dessutom slarvar du med diagonaliteten i dina förflyttningar.
Noga med halvhalterna när du gör framdelsvändning, du vill ju ha kvar framåtbjudningen men med en framdel som trampar nästan på stället medan bakbenen rör sig runt..
Hoppas att jag var konstruktiv i kritiken.
jag vet inte riktigt om du satt ner i traven, men om det var det du gjorde så vill jag att du rätar mer på dej, luta dej gärna bakåt, du var lite väl skumpig. Sänk och håll ihop dina händer mer. Blicken skall riktas frammåt, och in med tårna.
Annars jätte bra ^^

#9 oj, det var mycket kritik på en och samma gång. tar självklart åt mig av den men måste bara få lite förklarat.. hur menar du att jag ska räta upp mig? i skritten eller i traven? i traven så står jag ju upp och jag vet att jag lutar mig lite framåt men annars kan jag ju inte lätta mig ur sitsen :S eftersom vi fortfarande är på väg upp för utbildningstrappan så har jag inte satt mig än och börjat med vikthjälperna än i trav.
hur menar du att jag ser passiv ut? ser jag passiv ut på båda hästarna? halvblodet är så superkänslig så där försöker jag faktiskt vara mer passiv än aktiv eller hur man nu säger. jag vet så väl och min tränare är jäömt på mig att jag m,åste få fram mer energi i skritten på friesern men det är inte så lätt när man har 100 andra olika saker att hålla reda på :p men det kommer nog…
artt du uppfattar det som att jag slarvar i dagonalitet är nog för att jag inte tänkte diagonalt utan mer som början till skrittpiruetter. håller mig på stora diagonalen annars och försöker inte slarva :)
jag tycker du var väldigt konstruktiv och rättvis med din kritik, den tackar vi för :)
#10 jag försöker tänka på allt men det finns begränsningar för hur mycket min hjärna klarar av att tänka på samtidigt :) tack för kritiken :)

Minna_A, Öumm… Jag skulle inte ha nåååågot emot att få din frieser på posten alltså… Bara så du vet… 

#12 hahahahaha lite stort paket det skulle bli då 

Jamen de göööör inget, lovar! =P ;)

#14 hahaha du är knäpp du :)

Tsssss! =D
helt sant minna, jag gillar halvblod, han var också fin :)
åååh jag önskar jag hade ett ridhus….
du sitter i framvikt vilket gör att hela din sits och balans blir påverkad.. sedan småstår du lit ei stigbyglarna som också påverkar balansen. på frisern vet jag itne vad du gjorde för övningar/rörelser.. såg ut som misslyckade skolor eller felaktiga skänkelvikningar… lite dålig kvalla tyvärr…

Del två av tråkiga jag.
Jag vill att du rätar upp dig i både skritt och trav, då du får en vridning på ditt lodplan (axel, höft, häl), vilket är det du upplever att du tappar balansen framåt (mest i traven), Förslagsvis så skulle jag nog rida lätt i traven, är man i början av utbildningstrappan är det lättare att ge hästen en takt att följa än att låta den tappa den. Dessutom när du tappar balansen så lägger du mer vikt på hästens framdel, vilket man aldrig vill oavsett utbildningsstadium.
Med passiviteten med skänklarna menar jag att dom inte utför något arbete alls. Dom ligger inte intill ordentligt utan "flaxar" något, bättre att hålla om med hela skänkel även på känsliga hästar så dom känner det stöd som faktiskt skänkel utgör.
Skulle rekomendera att vänta med skrittpirueterna tills du fått in energin i skritten då kvaliten på piruetterna blir så låg att det blir till mer besvär än nytta då han lär sig att det är ok att inte förflytta mer än ca 5 % av sin vikt bakåt, eftersom han inte har den grundenergi som krävs för påbörjan av samling.
Du vill ju att han ska sätta in bakbenen under sig och utan energin ja då räcker inte bakbenen till *flummigt uttryckt*
Nu blev det så där långt igen..

#18 sitter jag i framvikt tycker du, det måste jag ju kolla upp. angående "misslyckade skolor" så håller jag inte med dig alls, vi håller ju på och utbildar oss och då är det lite knaggligt ibland men jag skulle absolut inte säga att vi "misslyckas". hur menar du?

#19 aha, då förstår jag vad du menar. ska verkligen tänka på det när jag rider, du har helt rätt. tack :)

Öva en månad och låt någon sedan filma samma arbete igen så kommer du enkelt att se skillnaden =)
Nogrannhet är nyckeln till en hållbar och lycklig häst.

#22 det ska jag göra, anledingen till att jag startade den här tråden var för att frieserhästar är av ganska dålig kvalite och jag vill rida honom så hållbar som möjligt. sen är det ju bara bra att ha bättre kontroll på sin kropp i all ridning men speciellt om hästens förutsättningar inte är dom bästa. tycker att fler ryttare borde kolla & granska sig själva när dom rider för många sitter nog väldigt väldigt tokigt men tänker aldrig på det.
tack iallafall för kritiken, nu är jag laddad inför nästa träningspass :)

Hade jag stått och intruerat dig hade jag velat att du sätter dig tillbaka, får ihop skulderbladen och sänker din hand och att du får en stabilare hand. Dom rörelser du gör med frisern vill jag inte säga ngt om efter de du skrivit här uppe, är inte insatt i AR. På halvblodet syns det tydligt att handen är för hög, när du sänker den så blir hela hästen en "annan" häst. Varför står du upp i sadeln? Ingen av hästarna har någon speciell takt och du skulle hjälpa dom med den om du red lätt på ett lugnt och rymtiskt sätt. I sista filmen på halvblodet glimmar den till fram och tillbaka, men ännu bättre skulle de bli om den fick gå frammåt. Men som sagt, jag vet inte vad du strävar efter då jag inte är insatt i AR. Hoppas det inte blev för mkt negativt… :-S

#24 jag står upp för att ge hästen full rörlighet i sin rygg och för att dom ska lära sig skillnad på mina sitshjälper. jag står upp i traven och sen sätter jag mig ner ibland, vinklar bak höften och "plockar" bakbenen. skulle kunna rida lätt men som sagt så vill jag inte störa ryggfriheten som är väldigt viktig. jag gör inga speciella övningar utan "kontrollerar" bakbenen bara, jobbar & värmer upp dom helt enkelt. håller med dig om min hand, hästarna hamnar gärna bakom lod så jag får "lyfta" dom lite och sen blir min hand kvar där.