Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1948 ggr
emsems
0

uppvärmning - ridning

hur värmer ni upp när ni rider? träningar för vissa stoora namn inom hoppningen ser lite olika ut..

-först värmer man upp hästen genom att låta den rulla på medan man står upp. trav eller galopp spelar ingen roll. inget krav på from och dyl. sedan rider man mycket bommar, små hinder och sånt och jobbar med kontroll osv. sist hoppar man lite på tävlingshöjd. mycket kontrollövningar och sådana banor (erik berggren)

-den andra tyckte att man skulle galoppera igång hästen ca7 minuter, så dom blev lite matta och man skulle slippa tjafs därmed. sedan rider man övergångar typ galopp, 2skritt steg, galopp osv. sedan hoppar man igenom några hinder på lite lägre än tävlingshöjd, sedan tränar man på tävlingshöjd. verkar vara mycket inne på att stärka hästen genom studs å serier(peter markne)

vad gör du?

Snuttan
0

Nu pratar vi bara hoppning väll?

Eftersom jag rider olika hästar så anpassar jag det efter vad det är för häst, är det en häst med mindre framåtdrivning eller som är ovan att hoppa brukar jag kocentrera mig mest på att lätta av med formen (samling) och rida mera framåt för att bara jobba egenom kroppen och få hästen att lossa framåt och få lite mer eget tryck.

På piggare hästar som är mer vana att hoppa brukar jag, det känns som om jag slarvar mera här, vilket självklart inte är rätt, jobba mer på att få egenom tempoväxlingar och koncentrera mig på bra form i syfte framåt-nedåt och inte samling. Att få hästen att vänta in mig liksom, eftersom piggare hästar på hinder gärna inte vill göra det för det mesta.

Brukar oavsett hästtyp börja med att checka av i skritt att grunderna fungerar innan jag rider i trav eller galopp.

Tycker Marknes metod låter som en riktig slarvig en, att matta ut hästen tills den inte längre orkar tjaffsa??? Öhhh vad hände med att hästen inte tjaffsar när man gör rätt? Jag vet ju vad jag tycker om Markne Oskyldig och vem han rider för som inte rider med halvhalter alls Oskyldig

reddie
0

det där med att de ska bli matt för att slippa tjafs låter ju inte klokt. Nu tränar jag inte för någon tränare… men skrittar fram med lång/halvlång tygel i minst 10 min. Sedan trav utan krav, jobbar med halter och lösgörande för att sedan försöka få han att gå i någorlunda form  i skritt. Travar i lugnt tempo en stund för att sedan skritta av i minst 10 min (galopperar inte så mycket)

Tillägg: Jag hoppar inte

Sussi
0

Jag skrittar endast i 15-20 min på lång tygel. Om tillfället ges gör jag lite volter och går över trädgrenar osv. Tycker bäst om att värma upp i skogen.

Wanilj
0

har man möjlighet att värma i skogen en liten stund är ju det toppen då de automatiskt får lyfta på hovarna samt mkt framåtbjudning gratis!

Men det varierar från häst till häst!

Att galoppera så lång stund på en ngt seg häst är ju ingen höjdare, anser jag, då förlorar man ju det lilla som finns!

Samt drar du på lite mjölksyra innan intervallträningen i form av studsarbete eller dyl….Förvånad

Loa-bg
0

Jag skrittar alltid fram ordentligt, hästen får sedan gå i lite lös form, cirkulerar runt hinderna, gör tempoväxlingar etc.

Sedan brukar jag hoppa små hinder med kontrollövingar ocg studs, och sedan bana. Skrattande

Håller med Snuttan om att den andre tränaren du nämnde verkar slarvig…

NinaToy
0

På hoppträningarna på Flyinge så skrittar vi, travar fram de och galopperar lite innan vi börjar, sedan börjar vi med gymnastik, cavaletti, jättesmå studds, sidvärtsrörelser, tempoväxlingar, halter. Hur länge beror på hur mycket vi ska hoppa under dagen, sedan får hästarna pusta ut medans han berättar vad vi ska göra. Sen blir det olika form av hoppning tex relaterade avstånd, banhoppning, linjer osv… Ibland har vi bara markarbete och när man tävlar rätt så intensivt så får vi bara träna på markarbete.

Thorsson
0

Jag låter skritta fram tio miinuter i skritt, långa tyglar men så pass krta att jag kan styra. Jag gör då volter, serpentiner och skänkelvikningar. Även ryggningar i skritten. Sen tar jag tyglarna och kommer fram i kort trav. Gör samma övningar där. Jag lägger till tempoväxlingarna till traven. Kämpar att han ska trampa under sig bra. Ökar sedan traven och håller samma tempo. De trampar ju under sig bättre i arbetstrav. Sedan gör jag samma sak i galopp. Galoperar, travar, skrittar, gör volter m.m i ca 40 min innan jag börjar hoppa. Efter ca 30 min. Så tar jag cavaletti och småkryss. tränar också på snäva svängar när det inte är så höga hinder. Sen efter ca 40min så börjar jag hoppa på riktigt :P