Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4811 ggr
Zaphix
0

Försäkringsbolag

Är antagligen på väg att köpa min första egna häst, har koll på det mesta utom försäkring eftersom jag bara haft foderhäst innan.

Men hur väljer man försäkringsbolag? Finns ju hur många som helst!

Hur valde ni? Ringde ni runt till en massa och hörde er för?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
0

Jag ringde runt och kollade villkoren, priser osv. De flesta har ju även avtalen på nätet, men det är aldrig fel att ringa också, så man kan ställa mer "personliga" frågor.

Själv har jag Folksam, är kanonnöjd både prismässigt och bemötande (har använt försäkringen utan problem).

Agria skulle jag i nuläget inte rekommendera, då de sänkt hältersättningen till max 12'000 kr, vilket inte alltid räcker… Min hästs hältutredning gick på 25-30.

Sen kan jag även tillägga att man inte ska vara rädd för rörliga självrisker, de bolagen är enligt min erfarenhet de mest stabila (de får ju alltid in en viss procent av det de täcker upp) och premien blir ju betydligt lägre. Så sparar man bara lite pengar ska det inte vara några problem när det väl händer något. Med 10% rörlig skenar det inte iväg alls så mycket som många tycks tro…

Det är väl de råd jag kan ge spontant. Sen skiljer det sig ju en del mellan olika raser och så, så det är ju smart att kolla upp. Sen får man ju ofta rabatt om man samlar sina försäkringar, men gå först och främst på villkoren.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
0

#1: Tack för tipsen, jättebra. Känner mig rätt förvirrad ang. försäkring, är så mycket att hålla reda på.

Har hunden försäkrad i agria, men läst en del nu och som du skriver så är det kanske inte så bra att ha hästen där.

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Jag har haft alla mina hästar (har häst nr 3 nu och alla har spenderat rätt många omgångar på klinik och sjukhus och haft korta livslängder så jag har fått använda mina försäkringar rätt mkt) försäkrad i agria, då första hästen redan var det vid köp och det bara var lättast att ta över och sedan har det flytit på. Jag är INTE en särskilt nöjd kund med de kontrakt/regler agria har. Jag är nöjd med bemötande och utbetalande ifrån agrias sida, de har inte varit oshyssta någonsin, snarare tvärtom emot mig, men jag är inte nöjd med vad min försäkring kostar och som sagt vilkoren kring försäkringen.

När jag får ork så ska jag väll försöka hitta någon annan.

Har hund försäkrad hos agria med, sällskapshund för samma summa som tränande häst (utav högkostnadsras desutom) i kostnad på försäkringen :S Känns som något gått fel där.

CelsiusT
0

Jag kollade villkoren på nätet. Då är det lätt att ha uppe alla sidor samtidigt och jämföra. Man får bestämma sig för vad som är viktigt för sin egen del. Alla försäkringar har för och nackdelar. För min del var det viktigt med en fast självrisk eftersom veterinär kan bli riktigt dyrt.. Jag vill även ha med rehab och andra "runt-om-kostnader" så tillslut blev det IF 100 000.- VV (alltså den mest omfattande dom har) med fast självrisk på 2500:-/125 dagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Tack för tipsen, väldigt bra att läsa.

Har ringt runt lite idag, men ska hitta häst innan jag bestämmer mig. :)

Min och Dackes blogg

Alex
0

#5 Kan ju vara så att den häst du köper redan är försäkrad i ett vettigt bolag, då är ju det enklaste att bara ta över den försäkringen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zaphix
0

#6: Den häst jag är mest intresserad av och antagligen tar hem är försäkrad i agria just nu, så det blir nog byte isf.

Men annars har du rätt, smidigast att bara ta över.

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Jag tog över försäkringen från förra ägaren.  Jag tänkte byta men det blev billigt ändå (Agria).

Betalar 1400kr/år för 15000 liv och 60000 vetvård :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

Jag har mina försäkrade i Sveland vilket i.af för de raserna jag haft varit billigare månadspremie än de vanliga som if och Agriga för samma tjänster.

Har både fått hästar utdömda, intagna akut och opererade och har aldrig haft någon som helst problem med dem i.af.

Men annars så tänk vad du vill ha för försäkring. Vill du ha livförsäkring eller endast för skador? Noll % självrisk? Osv osv. Tänk på att man inte kan försäkra om allt för gamla hästar så börjar den bli till åren är det kanske bättre att sätta en lite högre om man kan och gå ner senare om man tycker det ä nödvändigt.

Sedan ska du tänka på vilka andra förmåner som ingår i priset. Medecinering? Ambulanstransport? Vissa har att det ingår i priset medan andra har det som tilläggstjänster. Sådana saker är dock bra att ha!

Hakuna matata!

Zaphix
0

#9: Sveland har jag funderat på..

Inte säker på om jag ska ha livförsäkring eller bara vetrinärvård. För medicin vill jag ha iaf, och ambulans är onödigt då det inte ens finns några såna här.

Är en kallblodstravare jag hade tänkt mig iaf (jag som aldrig skulle ha en kallblodstravare..), och då verkar man komma undan rätt billigt försäkringsmässigt iaf.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Det verkar som att det skiljer rätt mycket mellan olika försäkringsbolag ändå, trodde inte det skulle vara sån skillnad.

Sitter och läser en massa nu, sjukt tråkigt är det, men känns ju nödvändigt att ha koll.

Min och Dackes blogg

fridak
0

Jag har If och har som tur är inte varit i kontakt med dem sen jag tecknade försäkringen eller tog över den. Men min kusin har sin häst i If och har fått åka in till atgkliniken ett antal ggr och hon har bara gott att säga om If.

poppysmarsvin
0

Jag gjorde som så att jag mejlade till alla försäkringsbolag och bad om prisförslag utifrån samma försäkringsbelopp osv.

If är mycket dyrare än de övriga…

Att premier har gått upp skyhögt de senaste 10 åren är inte så konstigt egentligen då vi konsumerar betydligt mycket mer veterinärvård än tidigare. Det är helt enkelt möjligt att göra fler saker nu än tidigare.

Linnea
0

Jag har agria på mina, lite dyra förvisso och 20% rörlig självrisk tycker jag är mycket. Har länge funderat på att byta.

Hade stora hästen på djursjukhus i tre veckor, inga problem med ersättningen men min slutnota hamnade på 10.000..

Skynda långsamt så går det fortare.

Pelleplutt1
0

Jag har Sveland på nästan alla våra. Har haft billigast när jag jämfört. Har alla försäkrade till 100 000 i vet vård och har betalat bort den rörliga delen av försäkringen. Har nu en självrisk på 1900 kr och inte en krona till. Har fått erfara den här vintern att det kan bli jättedyrt med den rörliga delen av en försäkring :-( Hade ett dräktigt sto som måste opereras akut. Det kostade 11000 kr att lösa ut henne från kliniken trots försäkring. Hon var inlånad hos oss och försäkrad i If med rörlig självrisk…Tycker det är jättemkt värt att veta redan från början hur mkt självrisken är på. Jag har inte hittat något annat försäkringsbolag som har fast sjävlrisk.

Tänk också på vad hästen har för försäkring hos förra ägaren. Om du byter försäkringsbolag och hästen blir tex halt kan de hävda att skadan fanns redan när du försäkrade den, och då får du inte en svensk krona. Tar du däremot över en befintlig försäkring så blir det en annan sak..Gör du en omfattande klinikbesiktning med röntgen innan du köper hästen så är bolagen lite mer tillmötesgående.

Nästa sak man måste tänka på är hästens ålder. Över en viss ålder kan du inte byta försäkringsbolag eftersom de inte försäkrar in en äldre häst alls. Då måste du ta över befintlig försäkring om du vill ha en överhuvudtaget. Det går heller inte att utöka försäkringen om hästen är över en viss ålder.

Finns säkert fler saker att tänka på, men de här sakerna har jag fått lära mig den hårda vägen. Det är alltså inte alltid det billigaste alternativet som gäller….

Alex
0

#16 Fast grejen är ju att de tusenlapparna kan man ju spara in på premien om man har rörlig självrisk, eftersom premien stiger rätt rejält oftast om du ska ha fast.

Det beror väl lite på vad man är för person också, men jag är en sån som alltid vill ha en större summa pengar sparad, just om något skulle hända (det kan ju faktiskt hända saker som inte försäkringen täcker också, och de pengarna behöver ju inte bara innefatta hästen heller). Jag har pratat med andra som har andra bolag men fast självrisk, och jag har flera tusenlappar billigare premie om året än vad de har. Då handlar det ju självklart om samma ras och i stort sett samma försäkringssummor.

Att man behöver akutoperera hästen eller annat som drar iväg så extremt i kostnad är väl inget som direkt hör till vanligheterna, och skulle det hända mig så har jag inga som helst problem att slänga ut 10'000 kr på det, för de pengarna ser jag till att ha. Man kan ju faktiskt inte lita på en försäkring till 100% i alla lägen heller, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pelleplutt1
0

Hos Sveland kostar det 500 kr extra/år att köpa bort procenten. Alltså ingen förmögenhet. De var mer än 500 kr billigare/år totalt än de andra försäkringsbolagen när jag kollade. Så försäkringen blev totalt ändå billigare på Sveland än på någon av de andra! Sen är det sant att alla saker inte går på försäkringen..

Alex
0

#18 Då är det ju helt okej! Glad Sveland har jag dålig koll på, har bara hört att de ska vara bra. Det är If och Agria jag jämfört med tror jag, och de var betydligt dyrare i premie jämfört med Folksam.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zahara
0

Hr min på IF med en fast självrisk på 2400 men ska höja självrisken till 4000 så blir årspremien billigare. Har liv  på 30000 och maxad vet vård med tilläg för med och akutsjukvård, kostar en 370 kr i månaden nu. Har valt denna då det med rörlig självrisk kan bli mycket dyrt! Som min kompis som fick buköppna sin häst. 1800 i självrisk plus den rörliga så var hon oppe i nästan 20000 hon skulle betala! Med fast självrika hade det kostat henne 2400 kr. Själv har jag inte så jag hade klarat det och då känns det tryggare och veta att jag KAN ta en dyr operation med min försäkrin Om det skulle behövas…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lorita
0

För mig är en väldigt viktig sak att hästen är drulleförsäkrad så det utgår ersättning om hästen skadar någon.

Jag har en veterinärförsäkring och inget liv på mina jag har också den lägsta summan på veterinärförsäkring eftersom jag inte behövt akut veterinär på över 20 år så känns det lite som man betalar vad andra rider sönder Rynkar på näsan

Jag har Sveland och där får man sänkt premie om hästen håller sig frisk och det är ju bra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#21 Då ska du se att det snart är dags! Det är ju sällan de gör sig illa utan mer att det händer något på insidan så att säga.

Men drulleförsäkrad var bra att täka på! Har för mig att det ingår i agrias?

Och det med sänkt premie är bra det med! 5%/år tom 20% tror jag det är med sveland?

Hakuna matata!

Lorita
0

#22 jag tycker det kryllar av utslitna ben, insidan har jag inte hört så mycket om som skador. Dom skador jag hör mest om dom jag klassar oftast som hanteringsgrundande.

Men en dag får säkert jag också nytta av försäkringen, senast var när ett sto fick tvillingar och det måste ha varit 85-86 någon gång Obestämd och jag vänta gärna länge, helst vill jag slippa helt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning