sko fråga!! måste veta
e de farligt attt rida om hästen har en tappsko ja bara undrar blir hästen halt av det eller??
Hästar kan skada sig riktigt illa då, ja. Vi har en enkel "regel" tappad sko = ingen ridning före hovis har varit här. Ett utav mina favorit talesätt är:
"Ingen hov, ingen häst"

min mamma har fått en ``gummihovsform``som ska skydda hela hoven om det blir en tappsko. lite dåligt förklarat hoppas ni förstår.

haha skoj tale sätt

tack för svaren

beror ju helt på var man rider, att rida ut är ju ingen höjdare direkt. men i ett ridhus och om man rider någorlunda försiktigt tycker jag inte själv det har ngn betydelse.
Det beror ju på om hästen har ont av det eller inte… Om det dröjer innan hovslagaren kan komma, dra av den andra skon också.

Jag har skrittat många gånger om de tappat en sko, men skulle aldrig få för mig att rida hårdare..

Jag rider aldrig vid en tappsko. Ringer hovis direkt och han kommer senaste dagen därpå (när jag hade Musse). Nu har vi hovslagare på gården så det brukar ordna sig fort.

#5 ja, jag håller med. På mjukt underlag kan det funka, men det beror lite på vad det är för häst också. Nån av mina hästar har vatt jättekänslig och då har jag inte gjort ngt, men vissa hästar klarar ju sig.

#5 ja, jag håller med. På mjukt underlag kan det funka, men det beror lite på vad det är för häst också. Nån av mina hästar har vatt jättekänslig och då har jag inte gjort ngt, men vissa hästar klarar ju sig.
Rider aldrig eftersom pållen blir närmaste blockhalt av en tappsko. Han får gå i Lillhagen med en känga på den hoven tills hovis kan komma.

Min hovis är oftast fullbokad och oftast är det väntetid 1½-2 v från det att man ringer. Reddie har starka hovar och är oöm. Jag skrittar om jag rider ut på vägen, travar och galopperar på lägdor.

#12 oj! Vad lång tid! Måste vara jobbigt! Så var det med min förra hovis, men sen bytte vi när vi fick ny granne som var hovis :) Så han kan komma på en gång.
Ägaren till min medryttarhäst har gått någon slags tappskokurs. Så hon fixar det mesta om det händer något. :)