Avtal
det finns fodervärdsavtal att köpa i ridsportaffärerna
värt att köpas

Okie, tack!

Vet du på vilka affärer det finns?

Det finns i dom flesta hästaffärer. Men ska du inte vara säker först på att du får din häst först?
Har dom kommit och provridit din i helgen? Var ska den stå?

Min medryttare ska ta mitt sto på foder, så hon ska stå kvar i stallet.

Oki! Det är ju kanonbra. Då vet du ju att hon har det bra och så. Slipper flytta också. Det är det värsta med allt tycker jag. Att så många flyttar med sina hästar hit och dit. Det är ju deras hem. Där dom ska känna sig trygga. Har ni plats med en häst till sedan då när du får hem en annan?
När skulle du får veta om du fick låna hästen på foder då? Sa hon något datum? Var inte hennes föräldrar med någon av dom när du provred?

jo, det är skönt att kunna träffa henne.
Nej, hon sa att 2 el 3 till skulle provrida och att hon bara hade tid på helgerna, så de skulle bli en per helg. Så det lär väl ta en månad, men ja hoppas att hon hör av sig om hon inte tyckte att ja va rätt för hennes häst.
Jo, Sandys box är så pass stor så vi ska ta en liten del av hennes box och sedan min 'sadelkammare' och bygga en box där som blir en godkänd ponny box. Annars har vi ett stall till med 2 boxar som vi kan använda.
Har för mig att de har fodervärdsavtal på Granngården
Fodervärlds avtal finns att köpa i dom flesta ridsport butiker ca;pris 50:-/st , var också noga med att fylla i extra klausuler som ex: vem som skall stå för vad , hur ofta hästen skall skos , vad den skall ha för foder , vad hon får och inte får göra med din häst , vilka skyldigheter hon har gentemot dig under avtalstiden och tvärt om, flyttning mm mm , lämnade själv ut min häst på foder för ett årsedan och tackar gud för att jag skrev in en massa extra saker i kontraktet som inte står förtryckt, var nämligen tvungen att bryta kontraktet efter bara 11 veckor, ( skulle varat i 1år annars ) då det visade sig att hästen var så sönder riden att man knappt kunde lägga på ett tunt täcke utan att hon helt säckade ihop, dom var också påväg att byta stall utan att fråga mig först och också till en annan kommun , plus en del andra små saker, tack ò lov att jag skrivit som jag gjort och en uppmärksam stallägare där min fodervärd stod.så hur mycket du än känner eller litar på din medryttare idagsläget så ta inget fögivet, det kan gå väldigt fort som man kan bli osams, Lycka till

För mig känns det ganska tryggt att lämna bort henne,
känner fodervärden, hon har vart medryttare på mitt sto
i kanske 5 mån eller så. Och så kommer de stå kvar i
vårat stall, så jag kan hälsa på henne när som helst.
Är det något speciellt man ska ta upp.
Är lite osäker ang. veterinär och så, eftersom
hästen är oförsäkrad.

65:-

Oj! Ja, det är klart att du måste ta upp det. Att fodervärden står för alla kostnader ifall hästen blir sjuk. Men tror nog inte att hon får bli fodervärd ifall dom ska stå för alla kostnader då. Tänk vad dyrt det kan bli. Veterinärvård måste du väl kunna få. Om du tar ut en vet och han/hon ser att hästen är frisk nu? Ring och kolla.

Hej, jag har kollat överallt på försäkringar.
Men inget bolag tar emot nya försäkringar
på hästar över 15 år.
Hur mycket kan man kräva att fodervärden betalar
om hästen skadar sig?

Får man inte ha veterinär vård om man kollar först så att hästen är frisk. Men ev reservationer på benen eller något. Eftersom travare oftast har gallor och så?
Det beror ju på vad det blir för skada. Sånt är ju jättesvårt. Men om hästen hade varit försäkrad så hade det ju varit så att fodervärden ska stå för alla kostnader oftast.
När jag lånade ut min RoxeLina är Gejsas första föl som då var 3 år så förde vi aldrig över försäkringen eftersom det var min häst. Men hon betalade hela tiden allt såsom försäkring. Det måste du nästan fråga någon som verkligen kan sånt tror jag. Ifall det händer något.

#13 Fodervärden står för alla skador hästen kan råka ut för.
Förutom "dolda" fel dvs gamla skador du borde vetat om eller lungsjukdomar etc.
Mvh Linda
I det kontrakt som du kan köpa hos ridsport butiken stå sådana frågor som vet försäkring , hovslagare , vet vård mm det är bara om du känner att det fattas något som du vill skriva in extra som du kan göra det, finns en speciell ruta för det också. Lycka till