Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1383 ggr
Mandysan
0

Godare mineraler

Hej. Det är så att syrrans valack vägrar äta upp mineralerna. Tidigare har vi trott att det var för att han inte ´behöver dom men vi såg idag att han ÅT en annan hästs tollar!:O Och det jag har fått lära mig är att det tyder på mineralbrist.

Vi har provat att blanda i dom i müsli, betfor och havre. Det är Krafft Miner Blå granulat vi ger.

Har ni ngt tips på mineraler som hästarna gillar? Vi vill ju inte att lilla gubben ska få mineralbrist:(

/Amanda

CBA
1

Prova att ge pelleterade mineraler…eller sök efter flytande mineraler (jag tar oxå gärna emot tips om flytande mineraler :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Aourora
0

finns det inte kombinerat miniral och vitamin-tillägg för foder -flytanade på granngården och hööks? Jag har för mig det.

ge absolut inte miniraler i sandform, eftersom hästar kan få sandkolik av samma "sand former", hästar vill helst undvika att äta den formen.

Baljor med minilarer/salt sten finns att ha i box/hage, brukar vara mera lockande än att få det i fodret.

Aourora
0

om du inte kan få i honom något ska du höra m veterinären om du kan få någon vättska utskriven att ge honom kasnke…

Mandysan
0

#1# Tyvärr så är den här hästen otroligt fjollig och är rädd (!) för pellets..Vi försökte få i han lite Krafft Grund men dom var livsfarligaFundersam

#2# Baljor finns det inte på våran GG..Iaf inte för häst..

Tips på flytande mineraler mottsges här med.. Vet iofs att Chevinal Plus finns men det är ju för tävlingshästar….

gejsa
0

Det behöver inte bara vara mineralbrist. Det kan vara så att hästen mår lite dåligt i magen och vill förbättra floran. Då äter dom bajs från friska hästar.

Sussi
0

De mineralet jag gett åt mina var som i storlek att grus/minismåsten. Sånt borde slinka omärkt ner om man blandar.

Mineral pluss hette det jag gav.

Rita-S
1

finns det inte saltsten med mineraler i med?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mandysan
0

#5# Den här hästen har inga problem ed magen vad vi vet iaf:) Men iom det att han totalvägrar mineraler så är det nog mineralbrist..:/

#6# Dom här är lika små men han sorterar ut dom iaf.

gejsa
0

#8# Du behöver inte se att dom har ont i magen. Kan vara pyttelite och så går dom och äter lite bajs. Min Sorro som har diarré har inte ätit mineraler på över 1 år. Tror inte att bara för att hästen totalvägrar att äta dom ett tag så märks det inte på hästen.

Min islänning har också i ca en vecka pillat bort mineralerna. Det är absolut inget farligt i det. Finns ju även mineraler i foder.

Sussi
0

#8 Oj! Det var skickligt Förvånad

Mandysan
0

#9# Han har pillat bort mineraler i 1½ år.. Vi ger ju inget färdigfoder heller så dom enda mineraler han får i sig är genom hösilaget… Och iom det att hösilage inte innehåller selen som är ett otroligt viktigt ämne så kan han ju mkt väl få selen brist. Lika väl som att dom kan få selen förgiftning av för mkt;) Sen så är vi sånna att vi är lite nojiga när det gäller hästarna..;o) Iom det att vi inte har analys heller så vet vi ju inte om han får i sig tillräckligt utav andra mineraler genom det..:/

Men förhoppningsvisså ska vi fixa nytt kontrakt till nästa år så vi fixar hö själva (det ingår i hyran)…

Luthien89
0

Min ponny sorterar också bort miniralerna och äter det andra fodret först, men sen under natten äter han upp dem :) Ger krafft miner vit..

gejsa
0

#11# Men selen kan du väl ge isf. Det är ju pulver. Det kan han omöjligen ta bort. Men om dom inte får annat än mineraler i krubban så är det inte konstigt att hästen inte vill äta det. Köp något mer att ge och blanda ut det så äter nog hästen isf.

Mandysan
0

#13# Han får det tillsammans med Müsli, havrekross eller betfor…

Mandysan
0

#13# Men selen på Apoteket är ju receptbelagt..:/

gejsa
0

#15# Nej det är borttaget sedan länge. Du får köpa det receptfritt. Du skrev i #11# att han inte fick något färdigfoder. Men det får han ju.

Mandysan
0

#16# Det räknar jag faktiskt inte som färdigfoder..

Färdigfoder = Allting som hästen behöver (förutom grovfoder)

Jag menar havren och betforn behöver man ju i princip alltid komplettera med mineraler.

Müslin beror på sort men den sorten jag har behöver man komplettera med mineraler.

Enligt hemsidan är det på recept..Fundersam

gejsa
0

Foder som foder. Jag menade att du kunde lagt i selen i maten (i krubban) och/eller mineraler. Musli är ett färdigfoder som brukar innehålla mineraler osv. Men det beror ju på hur mycket dom får av det också. Enl dom så ska man ge så mycket av det och då får dom kanske i sig vad dom behöver. Men ser nu när jag läser högre upp att du har gett betfor med. Menar du att hästen inte äter mineralerna om du blandar det i betfor med?

Nej, det är receptfritt. Vet att vi har skrivit om det förut här med.

lisette
0

mandysan. gå in på apotekets hemsida så ser du om det är receptfritt.. sök på selen.

Snuttan2
0

Men mineraler brukar ju finnas som pulver även? Det är ju rätt lätt att blanda ut med vanliga fodret eller lite betfor för att lura hästen…

Ponnyn jag rider gillar inte heller pelletrerade mineraler alltid :P Vissa dagar gillar hon inte några pellets och petar bort all pellets ur krubban…

muirab
1

Basiblock brukar dom flesta hästar gilla.

Mandysan
0

#19# Jag sökte på selen men då kom det upp inget resultat…

Annette
0

#22. Det heter Tokosel. Det är receptfritt, men blir billigare att köpa med recept.

gejsa
0

Ja, jag vet att det finns att köpa på apoteket. Har tittat på det när jag var där sist. Men kommer inte ihåg några priser.

Peppe
0

selen kan man få tag i på andra sett. finns bl a flytande på GG, men då är det e-vitamin med selen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annette
0

#22. Tokosel

[Angel88]
0

man kan blanda lite mineraler i lite melass, melass e visseligen inte världsbäst för hästar men i små mängder gjör det inget. det är mycket sött så din häst borde inte känna mineral smaken..

[Angel88]
1

man kan blanda lite mineraler i lite melass, melass e visseligen inte världsbäst för hästar men i små mängder gjör det inget. det är mycket sött så din häst borde inte känna mineral smaken..

Loa-bg
1

#6 Hippo mineral plus? Det ger jag mina, men det är inte som småsten… Jag ska kolla upp nästa gång jag köper och se om det finns att välja på. (mitt är som pellets)