Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2653 ggr
emsems
0

svamp i svansen?

min häst har något roblem i svansen, svamp kasnke? hon började flagna lite, men det blir värre å värre, nu lossnar stora bitar hud med allt hår som hör till.. hon blir alldelens rosa där huden lossnat (har eg svart hud). hörde jag skulle köpa fungoral, vilket man skulle tävtta med 2 ggr i veckan. jag tvättade i lördags men det blir itne bättre, vist jag kan ge det mer tid, men finns det inget bätte? eller vad ska jag göra?

Linda
0

Om jag vore dig skulle jag tvätta roten ordenkligt med alsolsprit och därefter smörja in helosan ett tjockt lager.

-Men kan vara mkt riktigt svamp.

Pröva det.

Mvh Linda

gejsa
0

Alsolsprit!! Svider inte det när det inte finns någon hud kvar? Ring veterinären och fråga vad du kan använda.

Linda
0

Alsolsprit dödar bakterier och är det veterinären skulle råda.

MVH Linda

gejsa
0

Har jag aldrig hört faktist. Måste ju svida massor.

Linda
0

Alsolsprit har du ju även att rengöra öppna sår med.

MVH Linda

gejsa
0

Jasså! Har aldrig gjort illa mig eller någon i familjen, Tack och lov så jag visste inte det.

Faxlin
0

Är du säker på att det inte är pälsmask? Jag har blivit helt nojjig på dem nu. Det ser inte roligt ut kan jag berätta och i bak på min dam är det lika som du beskrev det. Titta efter fler kala ställen (även små kala) och ta ett förstoringsglas stort portion tålamod och sök efter små, små gul grå maskar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jo
0

Min kära kuse står ofta och kliar sig i baken (svansen) trodde i sommras att det var eksem, men det har bara fortsatt ( ingen mask) jag tvättade med mild tvål lösning och smörjde sedan in ordentligt med skillingaryds hästsalva ( super kladdigt i koncentrat) fick göra detta varje dag i 1vecka men sedan var det bra, symptomen var likvärdiga med det du beskriver, och det händer i mellanåt att detta problem kommer tillbaka , då är det bara att göra samma sak igen och det har funkat för oss.