Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 34053 ggr
Hermelina
12

Tjock i benet - ingen hälta

Jag upptäckte igår att Herkules nu är tjock i höger bakben! Det var väldigt tydligt när man kände, inte lika mycket om man tittade. Det var mest tjockt lite över/på kotan och upp på senan ca 7 cm eller något sånt.
Ingen värme, bara tjockt. Och som sagt var han inte halt heller.

Är det bra att kyla ner det? Tror ni det är bra att låta honom röra sig, eller ska jag ställa honom på boxvila? Det kasnke svullnar upp mer om han står stilla eller helt tvärtom. Obestämd

viktoria91
0

min har haft liknande sådant, hon hade glidledsinflammation då, ingen värme eller hälta hade hon då. han kan ha vrickat kotleden eftersom det är svullet i det området, en skadad sena m.m. finns hur mkt som helst en häst kan hitta på i dem områdena. kontakta vetrinär så att dem får kolla på så säger dme vad du ska göra=)

ThunderClap
5

Kyla hjälper inte på gamla skador (värmen är borta = kroppen jobbar inte aktivit där), bara på nya.

Jag skulle ta och gå ut och promenera och se om vätskan försvinner utav rörelse och stallindor som värmer och stödjer.

Försvinner svullnaden utav rörelse och inte kommer tillbaka skulle jag inte tillkala veterinär. Försvinner det däremot inte över några dagar så skulle jag fundera på att åka in på klinik och kolla upp det för säkerhets skull, alltid bättre att slänga en röntgenplåt eller ultraljud en gång för mkt i förväg än att börja rida på det och göra det värre.

Hermelina
0

#2 Ok, men nu står han på sommarbete. Ska han gå på det med en linda eller ska jag ställa honom på box?

Betty
0

jag hade inte haft lindat på ute…

Lorita
0

ett par dagars vila (i hage) och sen veterinär om det inte går ner, så skulle jag gjort om det var min häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hermelina
0

Okej, jag har skurit till paddar av en skumgummi madrass. Det blev inte helt jamt pa den sida dar jag skar, men kan jag anvanda den sida som ar Jamn mot benet anda, med fleece lindor over? Sen undrar jag om jag Kan ha skumgummi direkt mot benet utan ex pasytt lakan?

Lorita
0

jag skulle inte linda utan se om det är kvar om två dagar då är det något som behöver veterinär.

viktoria91
0

hästen kan vara hett ren i benet och ändå vara skadad.

velepa1986
0

arnika brukar jag använda när min häst har svullna kotor. Han kan bli så när jag rider och när jag använder arnika på svullnaden ger de med sej.. :D Funkar super.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Linnea
0

Känns svullnaden svampig? Då är det troligtvis gallor, det har många hästar utan att det stör men detta verkar lite för stort.

Skynda långsamt så går det fortare.

viktoria91
0

#9 blir hästen svullen i benen/kotorna efter ridning är något fel.

Zaphix
1

10: Fast gallor kommer väl allra oftast på minst två ben. Kommer det gallor bara på ett ben borde det väl vara nån grundorsak till gallan som man bör komma upp?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

#12 Min travare har gamla galoor på båda bak men mycket mer på ena. Dom hade han när jag köpte honom så vet ej orsaken.

viktoria91
0

#12 det stämmer, har hästen bara gallor på ett ben så ligger det något bakom.

pplet
0

#11: vad kan det vara för fel? Nyfiken bara!

viktoria91
0

#15 min blev tjockare i benen efter ridninge ej halt eller öm eller ökad värme. hon var lika pigg som vanligt men det är fel att det är så vi kollade upp det. hon hade glidledsinflammation på alla 4. vetrinär sa att blir hästen tjock i benen efter ridning är det något fel.

Hermelina
1

Kan ha varit gallor, men jag tyckte inte att det kändes så faktiskt. Om de har gallor, brukar inte hela kotan + lite av senan SVULLNA upp väll?!

Hur som helst, jag lindade honom igår med skumgummi och fleece och ställde in honom i box, och imorse var det helt bra! :D *HOPPAS* det inte kommer tillbaka nu bara.

ThunderClap
0

#17 Gallor kan sitta lite hur som helst och vara olika stora på olika hästar, galla har inget med vart det sitter, som vad det är. Kan ju vara galligt kring de flesta leder (främst ben pratar vi nu), has, knä, kota, hov-led eller bakknä är alla vanliga även om kota är allra vanligast.

Hermelina
0

#18 Jo det vet jag, jag kanske skrev lite konstigt, det jag menade var att när det är gallor så brukjar väll inte området  (menade egentligen inte nödvändigtvis just kotan:P)  svullna upp så pass mycket..  Fast svårt för er att veta eftersomni inte vet hur pass mycket svullet det var :P

Oj det kasnke blev lite konstigt :S..  Aja..  ;D

Lorita
0

#19 var det båda benen kan det vara foderbytet, annars var uppmärksam och lindat ben hindrar benet från att svullna = döljer problemet.

Hermelina
0

#20 Vilket foderbyte..?

Jag lindade bara en natt för att se om det gick ner, och det gjorde det. Hela dagen idag har det varit helt normalt och jag hoppas det är likadant imorgon. Men nu har det gått typ 20 timmar utan att det har svullnat upp, utan linda alltså. Brukar det helt plötsligt komma upp igen efter så "lång" tid?

AnnaBrandell
0

Håll stenkoll ifall någon sena är svullen, kan vara en senskada. är det någon av senorna som är svullen eller är det området kring dom? känn igenom senorna ordentlig.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

viktoria91
1

#22 senorna behöver inte vara svullna även om hästen är skada i en.

Lorita
0

#21 hade du inte just bytt bete = forderbyte

AnnaBrandell
0

#23 nej det behöver dom inte. Men om senorna ÄR svullna är ju risken ganska stor.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Gronstedt
0

Senor kan väl inte svullna, de har inte blodtillförsel till det? Det är väl vävnaden runt senorna som svullnar?

Linnea
0

#26 Dom kan svullna med pga den låga blodtillförseln så är det snarare vävnaden runtom som svullnar isf. Det är sällan bara senan blir skadad utan även muskler/bindväv runt om.

Lorita
0

En svullnad ska man i vilket fall alltid kolla upp då den är ett tecken på att något är fel.

Hermelina
0

#28 Även om svullnaden är borta nu?
Jag bytte bete för typ 2 veckor sedan och svullnaden uppkom för typ 4 dagar sedan.