bort med nosgrimman?
När tycker ni man ska använda nosgrimmor? Vad tycker ni nosgrimmor är gjorda för? och jag söker efter ett kort svar på hur nosgrimmorna håller bettet på plats ;)
--
Jag har nosgrimma för att hästen gapar för att komma undan bettet. då har jag en remontnosgrimma för att han inte ska kunna gapa. I början av ridningen är han ofta hård i munnen och ibland stark. (alltid lite hård, men mer eller mindre beroende på om han är stel i kroppen osv. Han blir stark när han tycker det är jobbigt.) men när jag har ridit ett tag blir han mjukare, oftast helt lösgjord osv.
TYCKER NI JAG SKA PROVA TA BORT NOSGRIMMAN MITT I RIDPASSET SOM BELÖNING NÄR HAN HAR BLIVIT LÖSGJORD?
Jag vill ju helst inte behöva stänga igen munnen på honnom, men måste ju för att jag ska kunna få honnom att jobba. vore bra om han fick en belöning när han inte stretar emot genom att göra så och att han till sist lär sig att han inte behöver nosgrimma om han är "snäll". Om det skulle funka, så gjorde jag också en fråga högst upp på tråden hur nosgrimmorna håller bettet på plats. Vilken nosgrimma tycker ni är bäst för det? Isf ska jag byta till den nosgrimma som håller bettet bäst på plats.
taacksaaammmm för svaaar!
fast iochförsej, han är ju säkert hård i munnen och stark för att han är lite stel osv. Han är nog inte det för att jävlas med mig. Då är det väl säkert bra med nosgrimma. Men han blir mjuk sen. Så fortfarande är frågan:
Tycker ni jag ska prova ta bort nosgrimman mitt i ridpasset?
kolla upp tänderna.
redan gjort :)
Remontnosgrimman kan föresten vara bra på ett sätt för nåt med tändernas skull
men vill ändå ha tips på andra saker varför han kan va som han är hehehe
Jag skulle snarare kolla upp resten av hästen, spänningar, låsningar eller annat som gör att han går emot bettet och gapar till en början, innan han blir varm och mjuk. För det låter inte riktigt normalt. Så jag skulle tillkalla equiterapeut, kiropraktor eller liknande om jag var du.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
vad har du för bett? har du provat andra typer av bett?
vet inte hur välriden han är, men kan du inte försöka jobba honom utan att ta så mycket i tygeln? utan mer med sits å sänkel?
Jag tycker ialllafall du ska ta bort nosgrimman när du skrittar av hästen :)
Om jag hade det problem som beskrivs i #0 skulle jag oroa mig för att hästen går i "falsk" form och inte blir verkligt lösgjord, bara för att komma undan obehaget från bettet.
Om hästen är stark behöver den fler övergångar för att komma bak med vikten. Kolla att inte bettet är för stort eller obekvämt på annat sätt när hästen inte går i form. Kolla också sadelns passning, så att inte den ger hästen obehag innan den kommer i form. Jobba mycket med att att forma hästen på långa tyglar för att lösgöra den, så att du kan vara säker på att formen inte kommer från handen.
#4: Jag jobbar nästan bara med sits och skänkel. Iaf vad jag själv tycker. Har märkt att det funkar bättre. men har ändå ett bra stöd på tygeln. jag försöker alltså inte krama ner han på tygeln. elr hur mena du? har ett vanligt 3-delat. kolla in detta ;) :http://www.youtube.com/watch?v=RZaymuqqHJY hur ser det ut?
#5: alltså jag har hört folk slänga kommentarer om hästar typ, han brukar va hård i munnen, han är stark osv. jag har iaf fått för mig att det bara är nåt hästen kan va, som att den kan vara pigg osv. när nån har sagt att min häst "är ju hård i munnen" har jag bara sagt att alla hästar går att rida i form. Bara man själv RIDER. (och då har iaf jag fått uppfattningen att dom inte tyckte han var så rolig att rida. inte att det var "nått fel på han" ;) ) Men det kanske inte är så "normalt" elr vad man ska säga. men själv har jag bara tänkt mig att han är hård för att han faktiskt är lite stel, och att han försöker streta emot lite när det blir jobbigt. Han har tex varit mycket stelare (och därav hårdare) i höger varv, men vi har ridit och tränat jättemycket där och han är mycket rörligare och mjukare nu :) men vad tycker ni? ska jag tänka om?
#8 Jo, det är jättevanligt att hästar är hårda i munnen, och nästan lika vanligt att ryttarna/ägarna inte vet att problemen i kroppen nästan alltid återspeglas i munnen. En häst som går emot bettet, gapar, är framtung eller annat kan mycket väl ha spänningar eller låsningar i kroppen som ger det beteendet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7: kolla gärna på filmen och säg vad du tycker! jag ska prova att rida som du säger. men jag brukar alltid rida på "en plopp längre tyglar" medan han inte är uppvärmd.
Vi har redan kollat sadeln, och vi had en utprovare. vi har tom med bytt till två nya sadlar som passar bättre. så sadeln borde det inte vara. Däremot satt den förra nästan helt på tok. Ska kolla bettet :)
#9: tack, då vet jag!:)
#8: Jag vet inte riktigt vad som menas med "hård i munnen". Det brukar betyda att hästen inte bryr sig om förhållningar, men det beror på att den inte är i balans och att den har lärt sig att stänga av signalerna från tygeln. Då måste man ta reda på VARFÖR hästen inte är i balans, och det är oftast för att ryttaren inte tar igenom förhållningar och halvhalter, utan låter hästen drulla på.
På samma sätt om hästen är stark, då har den lärt sig att tygeln kan den hänga i och låta ryttaren bära den. Det finns alltid ett skäl till att hästen gör det. Det kan vara för att det är bekvämt, eller för att sadeln är trång över manken så det är jobbigt att välva ryggen fullt ut eller för att ryttaren ber om det (alltså ger signaler som hästen tolkar som att den ska göra det), eller för att det gör ont någonstans.
Om han är stel så har ju det också en orsak. Normalt ska hästen vara varm i kroppen så att man kan börja begära korrekt form och lösgjordhet efter 10-15 minuter fri skritt och 10-15 minuter "jogging" i trav, med övergångar och att man formar åt båda hållen. Är den inte det så är det något som tar emot någonstans. Då bör man ta reda på vad det är, så man kan arbeta på att få bort det, antingen det är genom träning eller genom något slags terapi.
Jag borde inte skrivit att han är stark. När han går fint i form så tar han ett ganska stort stöd i tyglarna.
Många hästar är ju lite stela. vi jobbar ju på det och han är mycket mjukare. Vi stretchar också.
men jusst att han är hård. Jag tror det är för att han provar och ser om han kan komma undan, och att han inte är helt uppvärmd. Håller man bara jämt i tyglarna, rider lite serpentiner och sånt och är noga med ställningarna och vägarna ger han ju efter. Han är väldigt arbetsvillig. Det är ju inte alls ovanligt att hästen är lite stel och så i början av ridpasset. eller?
tror jag skrev lite fel i inlägget..
#11: jag kan kräva formen av honnom när han är uppvärmd. Han behöver ganska lång uppvärmning.