Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5431 ggr
Jossaa
0

Padd

Jag upptäckte igår att min sadel är lite hårt för min häst. Rider inte så ofta så tänker bara skaffa en bra padd, någon som har tips på bästa padd? helst under 500 lappen tackOskyldig  . Tacksam för snabbt svar då jag tänkte shoppa imorgon.

Ps, bild på bra padd vore Exellent

Jossaa
0

oj då, såg inte att det skulle bli annan färg och understruket Räcka ut tungan

Mandysan
0

Vad menar du med:

>"sadel är lite hårt för min häst"

Menar du att sadeln sitter dåligt eller?

/Amanda

Snuttan2
0

Säger som Mandysan här, exakt vad menar du med "för hård"?

Är stoppnignen för hård? Då ska du INTE rida med den sadeln eller stoppa i någon padd, utan låta sadelmakare stoppa om den sadeln!

Har du en sadel som ligger bra behöver du ingen padd, då kommer sadeln inte få nog med plats, bli för smal i bommen och klämma. En sadel som inte ligger bra ska man inte rida med, så enkelt är det!

Jossaa
0

Det är stoppningen som är hård, men jag tror inte den är så hård så jag måste stoppa om denFot i munnnen

men vad ungefär ligger priset på att stoppa om sadlar?

mazze
0

Här kostar det mellan 500-1500kr för omstoppning av sadel. Annars så skulle jag satsa på en fårskinnspadd om nu inte sadeln är för hård.

Jossaa
0

#5 Okej, tack så mycket.  ojdå för 1500 kan man hitta en fin begagnad sadel Förvånad

Snuttan2
0

Du kan alltid stoppa om sadeln, du behöver inte komma till att den är "för hård" innan du stoppar om den…

Bättre att stoppa om för ofta än för sällan!

Åker du till en sadelmakare och inte provar ut det efter hästen brukar det ligga runt 500kr. Kommer sadelmakaren ut brukar det kosta aningen mer plus resekostnad.

En fårskinnspadd kommer antagligen göra sadeln för smal och klämma om sadeln ligger bra. Bra fårskinnspaddar kostar desutom sällan under 400kr, begagnat kan du nog få det iofs.

Helt klart mkt bättre på att satsa på att sadeln blir omstoppad och ligger bra än att börja stoppa in paddar!

Jossaa
0

hur dan är gele paddar eller vad dom heter Oskyldig .. bra, ?

Snuttan2
0

Fin begangnad sadel för 1500kr skulle jag knappast tro… Du kan få EN sadel, men knappast någon fin…

För en nolla mer på slutet kan du däremot få det Oskyldig

MiaMaria
0

Gelepadd är inget jag rekomenderar, bättre då med en lammullspadd. Men i ditt fall tycker jag att du borde stoppa om sadeln

Snuttan2
0

Gelepaddar är dåliga på att födela vikten, och det är mkt sällan de har någon bra mittdel för att inte trycka på ryggraden… Så jag säger som MiaMaria, gel-paddar är inget att ha.

Jossaa
0

Tack för svaren, den som inte frågar får inget veta :) Man blir knappast mera okunnig av frågor.Skrattande

Snuttan2
0

:D Bra attityd :)

MiaMaria
0

Håller med Snuttan, helt rätt attityd =)

Loa-bg
0

Är inte gelpad bra? Jag vet att fårskinnspadd är bäst, det använder jag eftersom pållen har haft problem med ryggen, men innan jag gjorde det tyckte alla att jag skulle köpa gelpad.

Snuttan2
0

Vad skulle gelpadd vara bra för?

Gelpadden fördelar inte tryck särskilt bra.
De har sällan ryggkanal, så de flesta ligger an och  trycker emot ryggraden.
 Och biligare gelpaddar har gel som ofta är för rörlig och kan ge lite av en brännande effekt och röra på sadeln…

Vill man fördela tryck, finns det bättre paddar. Vill man fylla ut sadeln finns det bättre paddar…

Eve
0

Snuttan - Fast jag hittade en  Kingston hoppsadel, flat och cutback för 1500 ;) Inga skador, fint smord, inget slitage.. Så det finns undantag..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Mandysan
0

#17# Fast Kingston sadlarna är ju inga kvalité sadlar…;)

Snuttan2
0

Håller med Mandysan här, Kingston är inga kvalités sadlar och ligger knappast på något högt pris ifrån början heller, så det var inget vidare underligt :P

Eve
0

Så bara för att de inte kostar multum så är de inte bra? usck orkar inte diskutera

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Loa-bg
0

#16 ok, det var en tränare som sa till mig att skaffa gelepad när min hoppsadel började sitta dåligt och det skulle ta nån vecka innan sadelmakaren kunde ta den.

Vad är bäst för att dela ut trycket då? Är det bara fårskinnspad?

Snuttan2
0

Fast hur sitter den dåligt?

För att föredela tryck är fårskinnspaddar (av äkta bra fårskinn och med ryggkanal) det bästa enligt undersökningar, närmast efter har jag bara sett en riktigt dyr verdeus padd…

Snuttan2
0

Eve, tyvärr så är det som så att det kostar pengar att göra forskning och komma fram till vad som faktiskt är bra. Det kostar pengar att få till bra hantverk, och material till sadlar, så som bra stoppning och läder kostar.

Kan skulle ganska lätt kunna göra statestik över hur många biliga sadlar som är gjorda med sämre utformning för hästar (vissa sadeltillverkare värkar inte ens veta hur en hästrygg ser ut Gråter och ändå säljs de sadlarna och folk tror ju att bara för att de tillverkas och säljs så borde de vara ok Skrikandes), att de är i sämre material osv osv.

Behöver inte kosta multum, men det är även skillnad på Bra och Okej sadel. Jag skulle personligen klassificera Kingston sadlarna som okej, aldrig Bra.

Loa-bg
0

#22 den låg inte an vid mitten av sadeln. När jag köpte sadel låg den rätt men då var pållen spinkig och omusklad och det är ha ju inte nu. Så sadel passade inte längre och han fick ont. Men en tränare sa att jag kunde ju rida i den om jag skaffade gelpad för det skulle fördela trycket. Men jag vågade inte och tyckte det kändes dumt, så jag väntade tills sadel kunde stoppas om.

Snuttan2
0

Ligger den inte an mitt på beror det på att du har för rak bom.

Den sadeln borde inte ligga på den hästen, den kommer aldrig kunna komma upp med ryggen och jobba korrekt med en sadel som är för rak, eftersom den kommer ge tryck bak och fram och trycka ner ryggen. 

En gelpadd kommer inte fördela trycket.

En omstoppning kommer inte göra upp för att bommen inte har rätt form.

Det är bara att köpa ny sadel med en bom formad efter ryggen som gäller.

tessa
0

Om man inte vill använda äkta fårskinnspad då, vad kan man använda då som fyller samma funktion?

Snuttan2
0

Enligt test så är äkta fårskinnspaddar outstanding på att fördela trycket. Närmast ligger svindyr veredeus padd och efter det kom jag inte ihåg exakt, men det är ett rätt stort glapp till andra paddar om jag inte minns fel…

Jag skulle säga bra gjort fejk fårskinnspadd som andra hand, men det är en gissning :p

tessa
0

ok, tack för upplysningen! =) Är inte i behov av en padd just nu men eftersom jag inte vill köpa äkta fårskinn av etiska skäl, så är jag intresserad av att veta vilka alternativ de finns och hur bra de är.. =)

Loa-bg
0

#25 Vi fick iaf veta att det skulle funka, och INGDAMS har stoppat om sadeln, och vår kiropraktor, som det stod om i ridsport för ett tag sen säger att det är bra nu. Han har inte ont i ryggen längre och jag har använt sadeln i 3 månader nu. Tror dessutom att de ändrade bommen i Tyskland. Vill ihelst inte köpa ny eftersom det är en väldigt fin sadel, och om det går att ändra om den så tar jag givetvis chansen. Om det inte skulle gå att göra om den, hade jag ju såklart bytt.

Snuttan2
0

Vad för märke har du på sadeln?

Var det Ingdams eller sadelmakeriet som tillverkat sadeln som stoppade om den?

PimTheGreat
0

vad tycker folk här om wintec-sadeln då? Närmare bestämt Wintec Cair Isabell…

Loa-bg
0

#30 Passier Hannover. Det var Ingdams. Jag tror alla deras sadlar stoppas om i Tyskland. Fast jag har för mig att Ingdams h´åller mycket i Passier… Ska kolla upp litet.

Snuttan2
0

Du har inte en sadel med råhud och bambu i bommen isåfall?

me_minie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fårskinns padd till salu.. En Comfort.. Helt ny… 300kr…

Sussi
0

Vad är det jag läser?

Är inte gelpadd bra?
Köpte en nyligen, en mycket dyr en som finnhästen har.

Varifrån har ni/du/nån läst/fått det ifrån? Skulle gärna vilja läsa om det själv. Måste googla lite…..

Snuttan2
0

De är inte dåliga, så att de ger skada, men de ger heller inte något bra. Varför köpte du din gelpadd?

Utan är är större risk att de saknar ryggkanal och trycker på ryggraden. Och det finns chans att sadeln rör på sig med bilig gel.

Vilken del är det du undrar vart jag fått ifrån? Vilket som tryckfördelar bäst? Det har jag ifrån både Horse&Rider och Ridsport, de andra delarna är sådant jag läst och helt enkelt räknat ut logiskt själv. En padd som är utan ryggkanal och med tyngd i så som en gelpadd glider normalt sett ner även om man sadlar och lägger ett veck på mitten på padden och kommer då trycka på ryggskotten.

tessa
0

#33: Frågar du mig?

[louise80]
0

en riktig gel pad är inte dålig men då ska det vara en tunn akton pad och inte dom tjocka billiga gelpaddarna som bara gör sadlarna smala och gör så att dom ligger för högt, för det är ju rätt logiskt att lägger du en tjock gel pad under sadeln så blir den för trång, fårskinn är bra för tryckutjämnadet men också för att det är ett naturligt material som formar sig efter hästen och dessutom andas …….

Snuttan2
0

Och vad skulle den gelpadden vara bra för?

Tessa, det var inte till dig, utan jag undrar om Loa_bg har rådhudd & bambu-bom på sin Passier, för då har hon en lite rörlig bom, hade varit jätte intressankt att höra vad hon tycker om den…

tessa
0

aha ok Snuttan, undrade bara =)

Sussi
0

#36 Jag köpte min för att jag är osäker på hur finnhästens sadel ligger nuförtiden. Den har knustömmar på bossorna som jag tycker att blivit ojämna (armesadel) och så är nog inte stoppningen så bra mera.

Ska köpte till sommaren en westernsadel till henne så under tiden får det gå med gelpadd tänkte jag. Sadeln blir inte för trång, det vet jag med säkerhet.

Men jag funderar ännu på det där du sa att det trycker på ryggen, jag får det inte att hänga ihop riktigt, gör inte vanliga vojlockar det då också?

sadeln hon har nu har mycket brett och högt mellanrum…alltså vad heter det..där som ryggraden finns. Förstår du vad jag menar? Är det bra eller dåligt?

Snuttan2
0

Ryggkanalen tänker du på.

Vojlockar kan man ju lätt fluffa till och se till att det blir en ryggkanal som inte trycker ner på ryggskoten. Probelemet med gelpaddarna är att jag aldrig träffat på någon som går att vika bra på mitten om de inte redan hade insydd ryggkanal, och att trycket ifrån dem blir mkt mera tryck än utav en normal vojlock…

Menar du att sadeln i sig själv har brett utrymme emellan bosorna eller att den när den ligger på hästen lämnar mkt luft både uppåt och åt sidorna?

Sussi
0

#42 Så hette det ja, ryggkanalen. Den är både bred och hög, mycket hög fram och så minskar höjden i mitten och så stiger höjden igen bak. Lika bred är ryggkanalen hela tiden.

Är jag inte en gud på att förklara saker? ;)

Har faktiskt aldrig veta det att de kan trycka på ryggen.
Men kan man använda den nu då?

Som du ser på bilden jag lade in i förra inlägget så kan man nog inte vika den, dessutom skulle den bli för smal då och inte täcka hela sadeln undertill.

Snuttan2
0

Du förklarar nog bättre än mig iallafall ;) Jag har så svårt att hålla ordning på höger och vänster att jag inte ens kan beskriva vilken låda gafflarna i mitt kök ligger i ;) 

Din padd är precis sådan som jag menar är värdelös och nästan mer dum än bra, eftersom det är rätt svårt att få en ryggkanal på den… Viker man på mitten utav de flesta av den modelen så blir de för smala åt sidorna och täcker inte ens hela bossorna…

Menar du att ryggkanalen är lägre mitt på sadeln när den ligger på hästen? Är det för mkt lyft till hästen så låter det som om sadeln är för smal i bommen och ligger för mkt ovanpå hästen…

Det kan trycka på massor av olika sätt :p

Sussi
0

#44 Gah! Det är absolut det jag inte vill höra, att den är värdelös dvs, eftersom den var dyr och pengar är det annars ont om eftersom jag studerar.

Varför lagas det såna paddar överhuvudtaget?!

_Menar du att ryggkanalen är lägre mitt på sadeln när den ligger på hästen?
_Ja precis, försökte hitta en bra bild men hittade ingen men kanske du ser lite hur jag menar är du ser bilden?

tror inte sadeln är för smal, det är nog snarare tvärom isf.

Snuttan2
0

Det tillverkar massor med hästutrustning som inte är utav någon nytta eller till och med gör onytta.. Finns flertal andra paddar, underliga bett, hjälptyglar osv osv som desutom massor av folk använder i okunskap och tillverkarna känner så pengar på att komma på saker som egentligen inte gör någon nytta eller inte är särskilt bra för hästar…

Det är en bladsadel? Jag kan inte så väldigt mkt om bladsadlar och utprovning utav dem… Men ser man framtill på framvalvet så ser den inte för vid ut, utan snarare åt det smala hållet till eller lagom….
Du har ju lite cutback och hoppsäte som lyfter baktill, är inte så underligt om ryggkanalen ser ut som du beskriver skulle jag tro, men jag är lite osäker på hur det blir med bladsadlar…

Sussi
0

Det är en armesadel, en ganska tung sadel som är gjord för långa distansritter.

Hästen är en aning fet på bilden också, hon hade en sjukdomsperiod där jag inte red så hon svällde till på bredden. Kanske därför den ser smal ut? *sadelokunnig*

Men du menar alltså att jag inte ska använda gelpadden då?

Snuttan2
0

Personligen hade jag inte använt gel-padden… De gör helt enkelt för lite nytta och är svåra att få till så att de inte ligger emot ryggraden…

La hon på hullet så blir ju hästen fetare och sadeln kan bli för smal, kan vara därför ;)

Sussi
0

sabla skit….

Okej, men om jag skaffar en westernpadd eller vad de nu heter, duger en sån? Fårskinnspadd skulle säkert inte täcka sadeln undertill för min sadel är ganska bred.

puh, ja det beror nog på att hon var fet där, skulle bli besviken på mig själv annars, om jag haft en för smal sadel alla dessa år.

gejsa
0

Min inackordering har fått en sadel utprovad av någon sadelmakare och hon skulle ha en gel-padd under sadeln. Så det kanske beror på vad och hur hästen ser ut på ryggen. Det är en islänning iaf.

Snuttan2
0

Varför skulle hon ha gelpadd då?

Tyvärr finns det ju massor med dåliga sadelmakare med…

Snuttan2
0

sussi, är ju svårt att säga utan att egentlgien vara där och känna, klämma å titta… Helt fårskinn ifrån ikea? men då gäller det också att sadeln är för bred så att det inte klämmer sedan…

Finns ju lite olika westernpaddar… Beror ju på lite grand då. Men en bra westernpadd framför gelpadd skulle jag nog för det mesta föredra för de flesta problem…

gejsa
0

#51# För att den skulle ligga bättre antar jag.

Var inte med när sadeln provades.

Snuttan2
0

Fast varför köpte man inte en sadel som låg bra ifrån början? Och en gelpadd är ju normalt sett så tunn att den inte bör göra särskilt mkt till, då kan man lika gärna rekommendera ett tjockt schabrack för att fylla ut… hmm.. dum sadelutprovare.

Sussi
0

Ja, jag förstår, har hemskt dåligt med bilder också.

Söker ju också bara efter en tillfällig lösning eftersom jag snart måste köpa en ny eller så stoppa om denna jag har nu (om inte pengarna visar sig räcka till till en ny)
Hon rids kanske 1-2 gågner i veckan också så det är inte så ofta, hon är på halvfoder.

Tror jag siktar in mig på en westernpadd ist, då har ja nytta av den i framtiden också.

gejsa
0

#54# Fast nu tycker jag inte att den är tunn. Undrar om jag säger rätt nu. Hur ser en gelpadd ut? Bild?

Sussi
0

#56 Jag har en bild på min #41.
Såhär tjock är min.

gejsa
0

#57# Jo, men det ser ut att vara en sådan. Den är rätt så tung också va?

Snuttan2
0

Gelpaddar väger rätt mkt oftast…

Och de är väll knappast tjockare än en cm…

gejsa
0

Ja, denna väger mycket. Jag ser att det är en sådan som hon har.

Loa-bg
0

#33 nej, bommen är i trä.

Valkyrie
0

Finns ju tunna gelpadar, genomskinliga.
Är inte de bra?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

ThunderClap
0

#62 Vilken gamal tråd du rotat upp…

Jag är inte ett fan utav gel-paddar, se vad Snuttan2 skrev förrut. Poäng som inte togs upp var att jag aldrig sett en gelpadd som är bygd med kanal för ryggen och de är oftast mkt svåra och för små för att lägga på ryggen vikt med en kanal.

Valkyrie
0

Om man har en gelpad under sadeln så blir det ju ingen luft under och det kan ju inte vara bekvämt.

Rest in peace Valkyrie!

ebengtssson
0

taget från höök

gelpad equi-guard

"Ett sadelunderlägg i gel för maximal stötdämpning. Mycket bra för både ryttare och häst då stötar och tryck minimeras. Motverkar tryckskador och ryggproblem"

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=400051

Pad

Följsam stötdämpande pad i silikongel, vilket gör att den håller sig på plats. Ventilationshål. Tålig och lätt att skölja av med vatten
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400015

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Valkyrie
0

65# funderade på att köpa den andra längst ner …

Rest in peace Valkyrie!

ebengtssson
0

(Y) den har ju även ventilationshål :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ThunderClap
0

#67 jag är dock högst fundersam till vad dessa ventilationshål skall vara bra för. Jag tror inte att de egentligen behövs, man har ju schabrak emot hästen som släpper in luft.

Den har fortfarande samma problem med att det inte finns någon gjord kanal för ryggraden och den är för liten för att man ska kunna göra ett veck på den på mitten för att skapa sig en egen ryggradskanal.

ebengtssson
0

men har man den direkt mot hästen så behövs det väl ventilationshål?

satilaryttaren.se

ThunderClap
0

#69 Kan bara säga att jag absolut inte skulle vilja ha den direkt emot hästen och kan inte se varför man vill det när man kan ha den emellan schabrak och sadel.

CelsiusT
0

Jag förstår mig inte på grejjen med att hålla på och stoppa under en massa paddar och grejjer.. Skaffa en sadel som passar bra och stoppa om den med jämna mellanrum så den fortfarande passar hästen.

#6 Visst kanske du kan hitta en sadel begagnad för 1500:-, men ingen vidare fräsch och fin sadel och inte nån fin kvalitet. Lite beroende på vad du har för sadel idag så är det väl värt pengarna att stoppa om den och då ta en sadelmakare som kommer ut och tittar på hästen med sadel på och ryttare i sadeln. Köper du en billig begagnad sadel så kommer ju fortfarande inpassning till. Vilken sadel du än har så tillkommer omstoppning ca vartannat år, i vissa fall kan man vänta 3-4 år, lite beroende på kvalitet på stoppning, hur man förvarar den och hur man rider. Sedan gäller du ju även att man håller hästen i samma trim hela tiden, ändrar hästen muskelatur i ryggen så är det stor risk att sadeln behöver stoppas om för att passa ryggen.

Även en sadel som är bra i stoppningen kan behöva stoppas om för att passa hästen och då kostar det vanligtvis inte lika mkt för då använder sadelmakaren samma stoppning men ändrar om den så att den ligger bra på hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pplet
0

Såhär blev det med våran sadel!! :

När vi köppte ponnyn fick vi med en sadel som skulle vara utprovad. (av sadelutprovare ;) )

Vi red med den men märkte att den skavde bak på ryggen. Vi köpte en fårskinnspadd och pälsen växte ut igen utan att bli nednött. (han har väldigt lätt för skav så vi trodde att det bara var det.)

Men vi tog dit en sadelutprovare för säkerhets skull och det visade sig att den satt fel! Den var både för smal, och för rak.

Så vi har köpt två nya sadlar som passar honnom. Han känns som en helt annan häst att rida eftersom han är "fri att röra sig".

Så får man göra ibland. Kändes ju lite surt, men så är det. Det är väldigt viktigt att en sadel sitter ju.

-----------

pplet
0

Så jag tycker att du ska ta dit en sadelutprovare. Något som verkar som ett litet problem kan ju "i grunden" (eller hur man säger) vara ganska stort..

Tar du dit en sadelutprovare kan du ju också vara säker på att det blir helt rätt, eftersom alla här har olika åsikter. Det är ju från häst till häst också. Den kan du ju också fråga om vad du vill.

Det kanske visar sig att det skulle hjälpa med en padd.

pplet
0

eller jag vet inte, du kanske har haft en sadelutprovare? Eftersom du vet att stoppningen är för hård!

Hursomhelst tycker jag att du ska låta en sadelutprovare kolla på sadeln, och låta den säga om du ska stoppa om sadeln, eller om det bara behövs en padd, eller hur det blir.

pplet
0

Och tex gelpaddar, såklar är de bra till någonting!

Om de är helt värdelösa hade det ju såklar inte gått att köpa från ett stort, svenskt företag heller som tex hööks. De vet vad de gör. Bara för att de inte var något att ha till sin egen häst.

HAHA! Ojdå, den här tråden är sen 2008!!

kaka1234567
0

håller med #75

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Folee]
0

#75: 2007 ;)

ThunderClap
0

#75 Det finns många saker som är rätt vädelösa som säljs. Bara för att folk tilverkar något och det finns idioter som går på det så betyder det ju inte att det är bra.

kaka1234567
0

Men om den idioten köper de och de fungerar vad är produkten ochc idioten då?

_Mvh kaka
_

CelsiusT
0

#75 Det stämmer inte riktigt. Det är ett relativt stort företag som tillhandahåller billiga varianter på produkter som hästfolk vill ha. Hästfolk vill ha en massa saker, inte för att det är bra för hästen utan för att människan gillar det, tror att det är bra eller någon annan som dom ser upp till har det. Pappa som är sadelmakare får ofta in beställningar på saker och ting som inte är så vidare bra för hästen och det händer ofta att han måste övertala folk att välja en produkt som är bra för hästen och inte för deras ego.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Valkyrie
0

Så gelpad är inte alls bra? det stötdämpar inte alltså?

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Enligt mig så stöt dämpar gel paden av min egna erfarenhet. Men fårskinns pad är mycket bättre om man vill ha den under saden den ger en kanal för ryggen och är naturligt och tar åt sig värmen.

_Mvh kaka
_

ThunderClap
0

#79 Nu förstår jag inte vad du säger, meningen är så pass grammatiskt inkorrekt så jag vet inte vad :S

#81 Gelen i sig är stötdämpande, ja. Men min åsikt är att det inte utav flera anledningar är bra att placera mellan hästen och sadeln.

Linnea
0

#83 Hon menar nog att om nån går och köper en gelpadd (personen klassas då som idiot här) och padden mot förmodan skulle funka. Är personen fortfarande en idiot då?

Skynda långsamt så går det fortare.

ThunderClap
0

#84 Inte till dig nu Athletichorse, utan till din tolkning utav kaka12345's inlägg.

Idiot var att man går på marknadsföringen.
Mot vilken formodan? Och sedan beror det på vad man lägger för meningen i fungera. Ja, gel kommer alltid tryckfördela lite grand (frågan är hur mkt det gör det), men det jag tryckt på här är hur man väljer att utforma paddarna så att de lägger sig illa, inte funktionen utav gel så mkt i sig. Så länge inte någon hittar/börjar tillverka gelpadd med insydd kanal så kommer de ligga illa och jag har svårt att se varför man skulle vilja lägga de på en hästs rygg då när det finns andra alternativ som inte gör det.
Personligen anser jag att man antinge är illa påläst (och frågan är varför man inte läser på bättre vid köp) eller så är man gladeligen en idiot som köper en vara när man vet alla nackdelar och tror att det ändå kommer att bli okej när det inte finns något som talar för det.

Sedan kanske vi lägger olika värdering nu i ord, jag menar inte att man får en stämpel i pannan och förevigt är en idiot, utan att handlingen i sig är idiotisk. Jag gör duma grejer rätt ofta med, är bra om någon säger åt mig att jag gör något dumt och varför då.

kaka1234567
0

#83. Sorry men jag är dyslektiker och har svårt, jag skäms =(

_Mvh kaka
_

Linnea
0

Jag gillar inte användning av paddar om du trodde det, bara för att förtydliga. Men om man köper en padd och den mot förmodan skulle göra sadeln bättre (vilket är liten chans men ändå), är köpet fortfarande idiotiskt då?

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

Fast varför skulle man vilja ha paden under ryggen finns en häst som har  haft de. Derekt på och hade ont men hade inte alls on egter att ha haft pad. Men den blev svättig runt om utom på ryggraden. Vilket är konstigt eftersomd de inte gav ryggradsfrihet.

Vad tror ni??

_Mvh kaka
_

ThunderClap
0

#87 Pratar du allmänt padd eller specifikt de paddar vi tagit upp tidigare i denna tråd nu?

För jag har inte problem med alla paddar, finns massor med paddar som på ett bra vis gör upp för att sadeln inte ligger korrekt. Och det finns lägen där det inte är det bästa eller man inte utav olika anledningar kan köpa ny sadel som ligger bra och då kan rätt sorts padd i rätt läge vara en bra lösning.
MEN jag har fortfarande aldrig sett en gel-padd som är utformad på ett bra vis för hästens skull, och det finns andra alternativ som gör samma sak som gel-paddar anses vara bra för (tryckfördela och i vissa fall användas för att få sadeln att ligga stilla) och däregenom gör det väldigt mkt bättre än gel-paddarna. Gör att det är slöseri med ens egna pengar och dumt emot hästen att välja att köpa gel-padden, vilket för mig är idioti, det lönar inte någon förutom tillverkaren och försäljaren.

ThunderClap
0

#88  Jag litar tvyärr inte på andras observationer rakt av, så undrar hur ni vet att hästen hade ont i ryggen innan? Vilken typ utav värk hade den? Hur vet ni att den inte hade ont efter? Hur vet ni att den inte tryckte över ryggraden när ni lägger den rakt på ryggranden och med något som komemr trycka på båda sidorna om stycket neråt…?

Antagligen blir det inte svett mitt på padden då det inte är där sadeln ligger och trycker, är skillnad på trycket ifrån padden när den spänns över ryggen och trycket ifrån sadeln.

kaka1234567
0

Ägaren hade kolat med vet och som ahde kollet igenom hästen och underkökt. Vet gav tips på gelpad och de fungerade. den hade inte ont eftersom nä hästen hade ont bocka den ibland eller blev galan bara man la på saden. och egter att hästen hade blivigt bra kom vet och titta igen och tagit och hollat upp på kleniken. Och de hade inte ont längre. jag vet inte mycket mer då jag inta har så mycket kontakt med henne längre och hon bärättade inte mer en så.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

Håller med 91, mycket riktigt att padden hjälpte.

Rest in peace Valkyrie!

Gronstedt
0

Enligt min åsikt är paddar bara bra för att korrigera passningsfel mellan sadel och häst. Om sadeln är korrekt formad för hästen, får hästen inte ont. Om sadeln inte ligger korrekt får hästen ont där sadeln ligger fel. Att dämpa stötarna mot ömmande ställen är inte särskilt smart, man bör se till att sadeln ligger korrekt på alla delar av ryggen i stället.

Men som tillfällig åtgärd medan hästen "växer i" sin sadel, eller medan man väntar på sadelmakaren, är paddar utmärkta, om man väljer padd med förstånd.

[Folee]
0

93: Bra skrivet! håller med ;)

Finns det något man kan göra åt själva sadeln för att den ska ligga bättre är det NR 1 på listan. kanske tom byta sadel som #72. men det är säkert dyrt osv (men sånt får man ju förståss räkna med om man har häst).

En padd under sadeln för att göra att sadeln sitter bättre, kan ju nästan aldrig mäta sig med en "korrekt sittande sadel". Men om problemet inte skadar hästen, så kan man ju välja det (oftast)billigare - padden.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.