Rida...
…idag hade jag tänkt att ta en kvällstur med Hotten, men när jag hade tränsat klart och sådär, så insåg jag att jag inte hade krafsat hovarna. Så när jag skulle göra det, så gick det knappt! det var rena rama isklumpar under hovarna, jag stog och höll på med det där i 1,5 timme. Efter att jag hade fått ur allt så var det ändå försent att rida… nån mer som har dessa problem?

Naepp.. :) Borstade 'bara' Ballerina idag o hon va helt ren, elr hur man ska säga ^^, under hovarna :) Skönt :P
Jobbigt med is under ;/

har haft, men det gick bort etfer 1min
Nej, tack vare snösulor. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snösulor?
Annars är lättaste sättet att få bort rejält inklampade iswsulor en bra hovslagar-hammare med delat huvud. Du behöver bara hacka ett par gånger så är även den hårdaste is borta. :)
Fastnar inte så hårt under shettishovar :D
#4 Ja, en slags sula som sitter mellan hoven och skon, som hindrar snön att packas. Eller den kan packas lite, men faller ur hoven så fort det börjar bli mycket. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag tycker inte att snösulorna hjälper särskilt mkt, men det är väl olika på olika hästar och olika "sorters" snö också, men de hästar som har snösulor häromkring ahr lika mkt styltor som de utan sulor.

Har inga snösulor så när det är klumpar så använder jag baksidan av hammaren och hackar loss det mesta. När det sedan har tinat så rengör jag nogare med hovkratsen

OKej :) tack för bra tips *ler* :)
#7 Jasså? I vårat stall får ingen med snösulor styltor. Det kanske är olika slags sulor?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 kan vara så. själv så "hackar" jag med hovkratsen och bänder loss is-snön…

Hela sulor på pållen, vilket jag är glad för så sprallig som han är hade han brutit benen vid detta laget! Men prova smörja med ngt fettigt, gjorde min kompis en gång. (kommer inte ihåg med vad för ngt, kanske kan kolla upp)
Snösulor här med.. :D

Inget slår bulsulan, det bästa jag har haft!
Grönsåpa ska ju hjälpa annars. :) Var några i stallet som hällde det i hovarna på sina hästar precis innan de red ut en vinter när de inte hade snösulor. Kan ju vara värt att testa kanske? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har också snösulor så det fastnar aldrig nånting i Follans hovar :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Snösulor är perfekt att ha. Då slipper man vrickningar i hagen också.
#17 Hur skyddar snösulorna mot vrickningar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 Jag tror att det är därför att sulorna förhindrar ju snön att tränga in i hoven och bilda styltor, då slipper hästarna styltorna och så har de lättare för att slippa vrickningar. Har jag fel? :)
Jaa.. smart. ^^ Jag trodde Gejsa menade att de inte kunde trampa snett med dem, eller nåt.. Och det förstog jag inte riktigt hur det gick till. :P Men då var det lite klarare. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#19# Helt rätt!
I dag såg jag skillnaden på två nyskodda hästar. En hade snösulor och en inte. Den som hade snösulor kom in i stallet som vanligt. Den andra hade stora tjocka sulor som den gick på av isklumpar. Så den halkade lite på golvet också. Inte bra att rida i eller att ta in i stallet.

Nu när vi fått mer snö är det stora isklumpar under hovarna .. men det är ganska lätt o få ut när de har tinat lite.. :)

#22# Vänta och se när det blir mera plusgrader. Då kan hästen bara gå några meter så sitter det fast stora bollar så att den inte kan stå. Det är då jag menar att den kan vricka sig.

Jo jag vet, men då passar jag inte hästarna mera
^^ Kanske rider ngn dag i veckan, men då får jag väl stå ut ;) ;D

Slå lite lätt med ett vedträ eller en trähammare på skons yttersida så lossar klamparna lätt..
Själv har jag inte det problemet då båda mina damer går oskodda..

#25# När man är ute och rider är det inte lika lätt. Vilket jag menade. För det första så kommer man bara några meter sedan är det fullt under och för det andra har jag inga vedträn eller hammare med mig när jag rider. *ler*
Nej, jag har snösulor. Perfekt att ha när vädret är som det är.