Unghäst eller rid/-tävlingshäst?
Hejsan!
Skulle behöva lite tankar och idéer från er hästmänniskor där ute! Jag ska nämligen köpa häst. Är inne på fullblod och har varit och tittat på en del. Ingen har passat än så länge. Men har hittat en unghäst som är superfin, mycket bra stam. En valack på 2 år. Så nu undrar jag ska man köpa en unghäst eller ska man köpa en häst mellan 8-12 som man kan rida och tävla med en gång?
Jag skulle behöva lite för och nackdelar på de båda olika alternativen.
Tack på förhand!
Ska och ska, det beror ju på vad man är ute efter.
En unghäst är ju oftast billigare (under förutsättning att du kan rida in och utbilda den själv), du kan forma den lite som du vill.
Dock har du ju rätt så stora nackdelar också, då hästen kanske visar sig bli något helt annat än du ville ha, kanske får problem att rida den, eller tycker den är "tråkig" då den kanske inte passar dig till sättet. Sen är det ju inte alls säkert att den lever upp till sin stam och blir en så bra häst som du tänkt dig. Sen kommer det ju även dröja några år innan du kommer ut och kan tävla.
En äldre kan du ju provrida, vet hur den är vid ridning och om den passar dig eller inte, du har kapaciteten "svart på vitt" (eventuella meriter och annars kan du ju testa vad den fixar med dig på ryggen) till skillnad från en unghäst som bara har en stam man kan gissa efter och möjligtvis steg/teknik utan ryttare… Och så kan du ju även som sagt börja träna och tävla direkt med en lite äldre häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack så jätte mycket för tipsen! Är så osäker på vad jag vill.. Har hästar att "rida" i stallet om jag vill ha unghästen.. så ridningen kommer jag fortfarande behålla..Kanske inte hoppningen då det bara är "promenadhästar".
Fördelen med denna unghästen är att jag känner ägaren mycket väl, jag kan få ett bra pris, jag har själv ridit mamman, vet rätt mycket om denna hästen och vet att det är en bra unghäst med stora tävlingsambitioner och har ett grymt steg och mycket bra hoppteknik.. Han är väl hanterad, snäll att verka, och göra saker med osv..

Tycker Alex tagit upp mkt bra saker.
Tänk på att det är många år innan du kan Rida på unghästen, är inte säkert det fortfarande finns andra hästar att rida på. Det är mkt väntan när man har unghäst är min uppfattning, väntan och vilan. Vad jag försöker säga är att även när hästen är inriden och ridbar så kommer det ju ta ett par år innan det faktiskt blir någon tränings-ridning ordentligt (oh vad man saknar vissa dagar).
Hur kan unghästen ha stora tävlingsambitioner ;)