Vad kan det vara?
Min häst har fått mugg på ett framben, troligtvis av alsikeklöver (enligt veterinären). Nu går hon bandagerad nattetid, och utan på dagen. Smörjer in med Salsyvase och paraffinolja under bandaget och med vanligt mjukgörande på dagen.
När jag kom till stallet igår så såg jag att det var som.. jaa, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men som svampigt (?) längst ner mot hoven under där hon har muggen. Hon ömmar rätt mycket på just de ställena där det där sitter. Kändes först som att muggen skulle "spridit" sig nedåt, men det är liksom inte skorpigt.
Någon som varit med om liknande, vet vad det kan vara, eller vad man ska göra åt det ?
Bifogar en bild på hur stort det är, och vart det sitter.
Det är mindre på andra sidan, och endast det benet som är drabbat.
putt, ingen som har en aning ?
Får man mugg av alsikeklöver? Jag trodde det var en mikroorganism som orsakade mugg?
Kan det inte vara att huden nedåt ballen, där huden börjar bli tjockare och övergå i sulhorn, löses upp av allt smörjandet? Jag skulle rekommendera att du provar att tvätta rent med såpa och vatten och håller det torrt och ser vad som händer.
ja, det kan vara en reaktion hos vissa hästar som visar sig i bl.a. mugg. tydligen enligt vet.
Det är vad jag skulle kunna tänka mig också. att det har med det att göra iallafall eftersom det bara är just det benet också..
ska testas! tack för svar!
Förlåt men det låter en aning befängt faktiskt. Är det en reaktion (av att de äter det?) så borde ju hästen ha det på alla fyra benen.
Vi har haft mugg både på hästar som stått på "sandhage", rajgräs och klöver (både vit, röd och alsike). Har dock aldrig fått mugg på någon häst den torra perioden utan det är när geggan kommer som det brukar slå till.
Men jag tycker det låter väldigt mysko…
Ring SLU (Ulltuna veterinärklinik) och fråga dem om de vet något om det (att de får mugg av alsike klöver). Känner de inte till det så är det troligtvis din veterinär som hört fel.
Många privatpersoner har ju olika teorier om vad som utlöser vad (jag har hört vissa personer säga att en häst endast kan få fång av för mycket kraftfoder t.ex). Manske är det någon "skröna" som veterinären hört av någon hästägare och tänkt på det.
Men för den delen ska jag givetvis inte säga att det absolut inte kan vara så, jag är bara skeptisk och tycker du ska kolla upp det :)
Hakuna matata!
Joidå, denna klöver kan orsaka hudproblem, inte bara genom intag av klövern utan även utvärtes. Det är ett giftigt klöver man inte bör ha hästar på. Äter hästar denna klöver kan de få leverskador.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 precis som #5 säger, så är det inte av att de äter det, utan att de kommer i kontakt med huden.
Gick i en hage förut, där jag hittade några alsikeklöver, som jag inte visste fanns först. Har dock bytt hage nu, och där ska det inte finnas några sådana. :)

Fast hudutslag och mugg är ju olika saker. Då är det alltså inte mugg hon har, utan någon sorts hudutslag utav denna klöver.
Är det mugg hon har så undrar jag vad för typ utav bandage du har på det? För att linda sårigt ben med vanliga lindor värmer såren och det är som gjort för mer bakterier att börja växa i det. En av största farorna med mugg är ju just att mer bakterier kommer in och frodas i alla små-såren och att det blir infekterat med risk för lymfangit, så inte varm-linda på sår är bra regel.
Däremot kan man göra sprit-omslag tex och ha på för att torka ut såren om de är mkt sårvätska som man vill torka ur.
Du tvättar inte såren något? Sår bör hållas rent…
Mugg sprider sig åt alla håll, det är inte bundet att sprida sig neråt eller uppåt. Utan efter där huden är känsligast.
Är svårt att säga vad det kan vara och vad man bör göra åt det på din beskrivning eller bild, säger mig inget om hur det ser ut ärligt talat.

SVA om alsikeklöver, jag tycker inte det låter som att symtomen liknar mugg särskilt mkt?
#7 jag tvättar det väldigt noggrant med Lactasyl tvål, sen torkar det riktigt tort. Har på salsyvasen, paraffinolja, bomull runt om och sedan gasbinda runt om det. Så står hon alltså på natten, sen tvättar rent på morgonen, har på mjukgörande och sedan högt solskydd över det..
Kan se om det går att ta en bild på det imorgon när jag åker ut. :)
#8 Jaa, eftersom det bara kom över en, max två dagar så var det det enda hon kunde komma på som orsakat det. Och eftersom det bara var på ett ben som det kom också.. att hon skulle gått emot klövern med det benet.
salyvasle och idomin är en bättre blandning, fick det tippset av min vet, funkar bättre än parafin då där e lite vitaminer som hjälper och sen tycker jag inte du ska linda det för då kommer det bara ta mer tid att läka och det är mer jobb för dig. Luft är bra för sårets läkning och man ska bara bandagera om det absolut behövs. lycka till
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#10 okej, ska testa med det ! tack så mkt ! :)

#9 Låter bra, men jag skulle nog som Zahara skippa lindan.
Tvätta inte för mkt, skulle fundera på om det verkligen är bra att tvätta rent och smörja två gånger om dagen (risk för att torka ur) om det inte är så att det kommer mkt sårvätska eller så ifrån benet? Jag tror mer på att låta det vara torrt och lufta det.
#12 På vissa ställen är det mycket bättre ! Ingen skorv alls, utan nu har det gott till att bara vara hud, medan det på små ställen fortfarande är sårigt.. Hon går nu iallafall utan linda över huvud taget :)