11 eller 11,5 cm bett, spelar ingen roll?
Jagar billigt bett för att prova en 11 cm och se om han tycker bättre om det, dock e problemet att alla jag hittar är xx,5 typ, är det ovanligt med exakt 11cm?
be säljaren mäta det är inte ofta märkningen stämmer!
Jag köpte 2 st fullcheckbett till mina hästar. ett i 8,5 och ett 9,5. Det i 8,5 var 8,2cm och det i 9,5 var 10,1cm. Fanns ingen mellanstorlek och min ena behöver 9,0 för att det ska sitta perfekt!
Precis som #1 säger så är det bara att mäta, det skiljer väldigt mycket ibland.
Nu vet jag inte vad du är ute efter, men annars har jag ett vanligt tvådelat bett som är 11.2 cm långt till salu (30 kr) =)
Hakuna matata!
#2 har ett tvådelat trav bett, men då han fipplar endel med bettet är jag rädd att den ska slå upp i gommen som en "spets" därför letar jag 3-delat ;) det 2-delade är även bara till låns :P
#3 Ja jag föredrar 3-delade själv så jag förstår det ^^
Hakuna matata!
#4 jepp så letar just nu, hittar dock bara 11,5 :(

Men ifs hade jag hellre tagit det lite längre än ett kortare…
men samtidigt är det inte bra att ha ett som är för långt heller… Men vad ska man göra om man inte har något val, då är lite större bättre tycker jag..
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Oftast har man för långa bett så ett kortare kan faktiskt ibland vara bättre.
Annars kan du ju välja ett rakt bett i stället. Då spelar det ingen roll alls om bettet är 11 eller 11,5. Jag föredrar alltid raka bett just av den anledningen samt att delade bett tycker upp i gommen och på lanerna, vilket raka bett inte gör.