Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1934 ggr
tezzie
0

Bitless-bridle

Jag är jättenyfiken på att rida bettlöst på min häst, men aldrig vågat prova. När jag började kolla runt så fanns det ju även där en liten djungel med olika träns.

Vad är skillanden mellan ett sk bitless bridle. Det är ju ett bettlöst träns med dubbla käkremmar som går i kors under ganaschen och slutar i ringar där man fäster tyglarna. Vad är skillande mellan ett sånt och ett sidepull? Visst blir det ett tryck i hästens nacke på det första tränset och över nosryggen på ett sidepull??

Jag känner mig som en stor nybörjare inom det här området….

Vad har ni för erfarenheter av de olika tränsen och varför använder ni bettlöst?

//Therese

*** Kärleken övervinner allt ***

Snuttan2
0

Jag har provat: hackamore, sidepull, lindell, spansk ridkapson med fastjärn och ridkapson med kedja, bittless bridle, remont… Tror jag saknar något nu…

Personligen så gillar jag inte Bitless bridle. Varken teoretiskt eller praktiskt. Teoretiskt så kan jag bara inte få ihop hur den ska fungera, den ger väldigt mkt dubbla och underliga kommendon (även provat att känna) och jag tycker inte heller den ger så pass lätta, naturliga hjälper så att hästarna direkt förstår dem.

Ett bittless bridle uppger att de ska ge tryck i nacken, men egentligen ger de inte i första hand så väldigt mkt tryck i nacken.. Jag får både teoretiskt och praktiskt det till det att bittless bridle ger framförallt tryck under käcken, på nosryggen och drar lite snett i motsatta nacke… Gör att när man tar ett tygeltag så blir det inte rakt åt sidan, utan ger ett snett tryck.. Ska man ta ett uppbromsande tygeltag så trycker det förtst en massa under käcken, på nosryggen och så sedan efter detso mer man tar, snett upp emot nacken, som inte blir ett tillbaka gående tygeltag längre, utan bara ber hästen sänka huvudet och hålla ihop käften mest.. (Bra bild som visar det alla glömmer, att bb:et kommer ge tryck framförallt under underkäcken och över nosryggen och börja dra snett därför…)

Sidepull ger bara tryck över nosrygen, andra hand nacken, fungerar väldigt likt tränsbett i att det bara har en huvudpunkt och en bieffektspunkt som kommer ifrån samma källa….
Sidepullet upplever jag som mkt naturligare för hästen. De kan man sätta på en häst direkt, och alla fattar vad man menar i stort sett, jmf med bb:et. Tar man ett ledande tygeltag så blir det ledande utav huvudet, tar man en jämnförhållning så blir det bakåt.

BB:et däremot, tar inte ledande tygeltag egentligen, utan där måste man skola in ett nytt system, att flytta yttersidan för tryck, är lite mer som neckreining inom western och man får lätt hästar som inte böjer eller svänger på yttersidan, utan lägger sig snett innåt och om de inte lägger sig ner snett så brukar de ofta inte böja sig eller svänga korrekt, utan mest flytta undan för trycket genom att korsa benen… Har faktsikt aldrig sett någon svänga eller böja korrekt på detta med använding utav handen. Har sett de som ridit med bara sätet däremot, men eftersom de är tvungna att släppa framraven och bara svänga och böja med sätet så tappar de massor av saker varje gång de ska göra det…

Jag föredrar sidepull eller bosal, som är snälla och enkla.

Bosal är som en hackamore utan hävstång och tar alltså bort det ondskegulla med hackamoret :p

Jag har använt bettlösa träns för att jag ridit hästar som behöver komma ifrån bett för stunden, antinge för att de inte är invanda korrekt med bett och inte gillar bett, att de är grovt felridna och det blir lättare att skola om dem på (man får då bortse ifrån formen) eller att de har något munfel eller att ägaren helt enkelt fått för sig att det är bra och vill att jag ska göra det.

Problemet med all bettlös ridning/bettlösa träns jag hittills träffat på är att man faktiskt inte kan rida med stöd, och att jag är mkt tveksam till om man faktiskt kan rida en häst i form utan stöd, och om det går, så är det så ofantligt svårt så att det antagligen inte är något för oss normala personer…

tezzie
0

Ok :)

Jag tror nog att jag fortsätter med mitt vanliga träns. Det funkar ju trots allt bra, det handlade mer om att jag var sugen att testa ett nytt :-)

Tack för svaret Snuttan

*** Kärleken övervinner allt ***