Gipsad!
Lyrik gick i rätt hage (Lillhagen) igår iaf. Haltar bara lite i skritt, men mkt i trav.
Jag tömde ur hans ena hönät i hagen i tis, han plockade lite i det. När jag tog in honom igår, såg jag att han hade skitit på det! Tycker väl oxå att det är skithö…
Lindade på zincabandet, det blir som mjuk gips när det stelnar. La om ett rejält stödbandage med padd och lindor.
Tog av bootsen, de behöver han inte ha så länge han går i Lillhagen. Han har boots i fram för att minska risken för tappsko.
Han hostade 2 gg när han stod i gången. Ingen snor, temp 38.0
Måste åka till GG i morgon och handla hem mera lusern strå och groov 125. Blir en dyr vinter.
tråkigt att han är skadad :(
har du fått rätt på foderstaten nu när du fått analys på höet?
#1 Nä. Men gejsa ska hjälpa mig.

Har inte haft tid. Du får gärna hoppa in luthien vet att du är duktig.
Lyrik är pigg och glad. Verkar vara nöjd över att gå i Lillhagen, kanske skönt att slippa Sagge ett tag. Något bättre med hältan.
Nästan varje dag är han gödslig på utsidan av haserna, ibland även upp på låret.
Jag lägger in extra halm varje dag (de snålar med halmen
), men det verkar som det inte räcker.
Eller så lyckas han att varje natt lägga sig i värsta skiten…
Tvättade av haserna igår, få se hur det ser ut idag.
#3 Tycker du? Åh, tack så mkt Gejsa :D :D
Fick igår en foderstat från Krafft eftersom jag skickade in höet på analys till AnalyCen.
Massor av mat - mat som inte min herre äter.
Han äter INTE krafft musli, har provat.
Kraffts foderstat till Lyrik: 10-12 kg hö, 1.5 kg groov 125, 1 kg musli, 0.5-1 kg lusern strå, 3 dl olja + kliet och betforn han får nu. En skvätt havre efter motion.
Hur långt tid kan det ta för en kotledsvrickning att läka? Om det nu är det…
hm, sitter här och räknar lite och det är rätt svårt att få det att gå ihop eftersom det är så himmla lite protein i höet. Men det jämnaste jag kan få det är räknat på 600 kg häst och mager med lätt arbete:
- 12 kg hö
- 0.2 kg betfor.
- 1.5kg krafft Groov 125
- 1.5 kg Lucern hackad strå.
- 50 gram krafft miner blå.
Jag kan tyvärr inte få det jämnare.. Bäst du hör med Gejsa först, så jag inte tar död på din häst med min foderstat :P Haha.
#7 I vintars blev min häst halt på två ben, vänsterisdans ben, inte halt i skritt men ordentligt halt i trav. Antagligen hade han gått omkull i hagen vrickat/sträckt sig. Det tog 2 veckro för han, sen kom vet och böjde benen och han var inte halt mer.. Stod lindad i sjukhage med back on track..
Ok. Min står i egen, liten hage. Med zincabandbandage+ rejält stallbandage över. Minst 1-2 veckor vila
okej, håller tummarna att han blir bra snart :)
#8 Han väger runt 630 kg nu, kbltravare modell grövre, 158 hög. Vet ej vad han kan väga nu.
Vägde 642 kg 9 sept-03, när vi var inne på kliniken för griffelbensfrakturen hb, men då var han ju mkt rundare än nu.
Undrar om han kan få i sig så mkt mat? Han äter hellre upp kraftfodret, lusernen och hösilage i stället för höet. Men det smakar väl inte så gott…
hur mkt hösilage får han? För det har jag ju inte räknat på :P Trodde bara han åt hö :P
Han ska egentligen INTE äta hösilage, han tål det ej. Blir dålig i magen av det, diarré mm. Men han tigger så, vägrar äta om han inte får lite hösilage.
Vet ej hur mkt han får. Stallägarna väger ju inte grovfodret, utan bara slänger in i boxarna.
Har sagt till om att han ska bara ha lite, max en näve (typ 0,5 kg) per mål, men jag tror att han får mera.
Hösilaget: 48% TS, Protein 56 g/kg foder, Energi 4,7 MJ/kg foder.
okej.. Men nu kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer :( Det blir jämnast med:
12 kg hö
1.5 kg krafft groov 125
1.5 kg krafft lucern hackas strå.
0.2 kg betfor
50 gram miner vit.
Då är alla värden så bra som det går, utom energin han får för mkt utav, men det måste han om han ska ha perfekt med protein..
Men lägger jag även till hösilaget nu, så får han mer energi än vad som verkar rimligt med förutsättningarna, och för mkt fosfor, och även för mkt protein..
Men det jag fått ihop är ju knappt hälften av vad han får idag och han är ändå smal :O
Gejsa bör tillkallas :P Hahaha..

Nehej du, du gör det så bra själv så.*ler* Har ju mitt program i gamla datorn också. Hur ränknar du ihop det? Vad får du för värden i smrp och mj.
Det är ju som jag har skrivit att hon måste öka på lusern och groov. Det är det enda jag kan rekomendera eftersom han inte tål så mycket annat.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm
Den använder jag :P
Jag kan inte det dära med att räkna ut kvoten själv, datorn fixar det så bra själv :P Haha.
Jag har suttit lite mer i eftermiddag och trixat och 11 kg hö, 1.5 kg krafft groov 125, 1 kg krafft lucern hackad strå, 0.2 kg betfor och 50 gram miner blå så är dte en PERFEKT FODERSTAT :P Enligt programet i allafall :P Sen om det håller i verkligheten är ju en annan femma..
Ämne
Behov
Tilldelat
Balans %
Kommentar
Ts
6.0
9.2
54.0
Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ
82.4
97.2
18.0
Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr
494.4
501.5
1.4
OK
Ca
32.8
68.7
109.6
Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P
20.6
30.5
48.1
OK
Ca/P
1.6
2.3
OK
Mg
12.4
17.9
44.8
OK
Se
1.2
1.4
20.2
OK
Det är alla värden..
så mer kan jag dock inte göra :P

Kvoten blev lite för låg där. Bara 5,16. Han hade behövt mer protein och mindre mj. Men det är ju låga värden i höet och höga mj värden i det. Har sagt att hon måste nog ta bort mer betfor och havre iaf som hon ger nu.
Kan du pröva att tex ta bort så att han får 10 kg hö och 2 kg lusern? Du har väl värdena kvar i din dator antar jag det går väl fortare för dig att kolla.
Med 10 kg hö, 1 kg krafft groov 125, 2 kg krafft lucern hackad strå, 0.2 kg betfor och 50gram miner blå blev dte följande:
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne
Behov
Tilldelat
Balans %
Kommentar
Ts
6.0
8.4
40.0
MJ
82.4
96.2
16.8
Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr
494.4
536.4
8.5
OK
Ca
32.8
76.8
134.2
P
20.6
29.2
41.9
OK
Ca/P
1.6
2.6
OK
Mg
12.4
17.4
40.9
OK
Se
1.2
1.2
2.8
OK
Tilldelad mängd grovfoder KG : 10.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.4
Med 10 kg hö, 1.5 kg krafft groov 125, 2 kg krafft lucern hackad strå, 0.2 kg betfor och 50 gram krafft miner blå blev det följande:
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne
Behov
Tilldelat
Balans %
Kommentar
Ts
6.0
8.4
40.0
MJ
82.4
101.2
22.9
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr
494.4
598.9
21.1
OK
Ca
32.8
79.8
143.4
P
20.6
31.7
54.1
Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P
1.6
2.5
OK
Mg
12.4
18.9
53.1
Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se
1.2
1.4
19.5
OK
Tilldelad mängd grovfoder KG : 10.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.4
Så fort man ger 1.5 kg krafft groov 125 så blev det ojämnt, mkt jämnare med 1 kg krafft groov 125..

Tack! Men då blir ju det med 10 kg hö och 1 kg groov och 2 kg lusern bäst vad det verkar som ju. Det är ju energin som är hög men det går inte att göra så mycket åt isf. Får se vad Lyrik säger i morgon när hon läser detta. Hon säger ju själv att hon inte tror att han får så mycket som 12 kg iaf av höet.
Jo, det blir ju mer protein, men miniralerna blir det för mkt av, men det gör kanske ingenting?

Kvoten mellan C och Mg minst 2,7 blir ju 4,41 och det står att det är inte skadligt så.
kvoten mellan Ca och P ska vara ca 1,4 på underhåll och lätt arbete. Det blir här: 2,63. Man kan lägga till lite fosfor så minskar kvoten. Men det är så pass lite. Å ena sidan så finns det ju vita mineraler och röda och gröna. Undrar om inte gröna mineraler är lite lägre värden i?!
RÖDA:
Kalcium
110 g

Fosfor
17 g

Magnesium
60 g

GRÖNA:
Kalcium
80 g

Fosfor
40 g

Magnesium
60 g
BLÅA:
Kalcium
120 g

Fosfor
30 g

Magnesium
60 g
VITA:
Kalcium
55 g

Fosfor
65 g

Magnesium
60 g
De röda hade jag nog rekomenderat isåfall. Alla 4 olika miniralsorterna har lika mkt magnesium. Det är bara 17 gram fosfor i de röda, och över 30 i dem andra. Och det är ju fosforn som kan vara skadlig. Magnesium och Kalcium står det ju att det inte är nån fara med..
:)

Men om man lägger till fosfor så minskar kvoten. Det är kvoten mellan dom som är höga.
Fasiken vad du jobbar med att ta fram olika värden. Nu borde väl lyrik bli nöjd. *ler*
Haha :)
Det är ju kul att fixa foderstater :)

Ja, det är det. När man har ett program som är bra. Jag har ju det i den andra datorn. Hippocampus är inte lika bra som mitt.
Han har blivit rundare nu. 

#28# Vad bra! Följer du något så när foderstaten nu?
#29 Ungefär
Han får (ska ha iaf) 11 kg hö, 4 kg hösilage, ½ kg groov 125, 13 dl betfor, 1 L kli, 6 dl fibergi låg (börjar ta slut, 1/4 tunna kvar), 5 dl havre, en full Miner-hink med lusern strå och pellets (ca 2 kg med hink
) + foderjäst, Miner Blå, linfrö och hans "pulver"
Vet ej exakt hur mkt hö och hösilage han får och äter upp, antagligen mera hösilage och mindre hö. 
Eftersom han verkar tåla deras hösilage bättre än i det gamla stallet (Surmulen) och att han hostar av deras hö (dammigt), så har jag bytt ut lite mot hösilage. Har sagt till Erika (stallägaren) om det, men att EJ får äta mer än 4 kg hösilage per dag. Men det tror jag att inte Åke bryr sig om … 
Anna tyckte igår att han var mkt rundare och finare nu, har gått upp lite, men ska ej gå upp för mkt över revbenen.
Ska kolla honom i ridhuset idag. Kanske jag kan börja rida honom efter helgen igen om han är fräsch i hb. Tog av "gipset" i mån, har nu bara ett stallbandage. Var lite tjock igår i kotan, så han fick lite liniment där.
Hostar då och då, både inne och ute. Tror det beror på höet (dammigt) och halmen (dammigt), är lite dammkänslig sedan många år tillbaka. Tål ej spån, bara halm.