Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 7450 ggr
Zabbio
0

Tänka på vid hoppning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad ska man tänka på när man hoppar med pålle?

Nu skuttar jag mest små stockar i skogen (40-50cm max kanske :P), Crow hoppar allt om man ber honom, till och med pinnar han lätt kan gå över… (han går över om man kommer i skritt och kan trava över, men kommer jag i trav/tölt och ''tänker'' hopp så hoppar han). Små söta, pigga skutt.

På den höjden spelar det väl inte så jättestor roll om allt är korrekt, men jag vill gärna kunna lite bättre. Lika bra att öva på min sits osv nu på små hindrena, så sitter det om jag någon gång vill hoppa högre.

Jag märker att jag hoppar före honom och hänger inte riktigt med i hans takt, framförallt landningarna blir svåra eftersom jag lätt tappar balansen. Vill inte dra honom i munnen heller när han hoppar (och jag ev. vinglar till) så jag tar nog fram händerna väl mycket mot öronen och håller nästan inte alls i tyglarna. Har ni något bra tips på hur jag kan tänka för att komma i rätt takt i skutten och inte hoppa så mycket före honom?

Som sagt är det bara små skutt i skogen lite då och då och kanske inte jätteviktigt att det blir korrekt. Jag är lite höjdrädd så det blir inte mycket mer än så.. xD

Men lite allmänna tips och så just på hur jag ska tänka till en skoj-hoppare :)

Lägger in en bild som är några år gammal, innan jag blev höjdrädd :P Hoppar grannens travare i repgrimma och barbacka över ett par pinnar :P (vet att man inte ''ska'' hoppa barbacka, men på så låga höjder och någon gång ibland så lär inte ryggen skadas)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WinterPrince
0

Mitt tips om att inte hoppa före är att du måste sitta och vänta.

Du måste lita på hästen att han vet när han behöver hoppa av. Sitter du då så får du automatiskt skjuts upp ur sadlen, då får man vara med och ge eftergift.

Är man inte med så hamnar man gärna i bakvikt och drar hästen i munnen.

Så sitt ner och var beredd tills hästen själv hoppar. Försöker du få hästen att hoppa tidigare (för att du tycker den ska hoppa, men hästen håller inte med) så kan den lätt slå på en tvärnit och du får hoppa själv över hindret. (har själv erfarenhet av det)

Zabbio
0

Vad ska jag tänka för att inte hamna i bakvikt, och hur vet jag om det är bakvikt? :)

lisette
0

hälarna neråt och "visa att du är en kvinna" sa min tränare till mig. på så vis så lutar du inte dig så långt fram över hästen.

Gudris
0

#2 Hamnar du i bakvikt hamnar du efter i språnget typ, du märker att du hamnat fel :)

Min ridlärare sa att man skulle tänka att man skulle se ut som en anka. Fram med bröstet, ut med rumpan, blicken dit du ska (aldrig ner på hindret), hälen ner och handen frammåt för att ge hästen eftergift. Nu hoppar du väl inga superhinder så du behöver ju inte ge en jätteeftergift, du ska ju fortfarande ha kontroll när du landar igen. Tänk på att räta upp dig när du landat.

Oj vad jag babblar på… :P

Elshira
0

Tycker du fått ganska bra tips.

För övrigt känner jag igen det där med att bara "kliva över" små hinder. Men älskade ridponny (Welsh Mountain) som jag hade när jag var liten (han står kvar här) hade tävlat L:A hoppning… Så när jag skulle lära mig hoppa och ställde upp 40 cm - ja då var det ju bara att lyfta lite extra på benen i traven så var det inget mer med det Cool Skulle varit kul att komma på en clear round med en häst som inte ens hoppade! hahah

Hakuna matata!

Zabbio
0

Ok, tack för alla tips :)