Såga i munnen
Hej!
I vissa forum har jag läst om såga i munnen osv. Jag vet att det är oshysst mot hästen att göra det. (Därför undrar jag detta så jag vet att jag inte sågar.)
Vilket är såga i munnen?
- Att man drar i ena tygeln och sedan den andra.
(Eller inte dra direkt men ni förstår vad jag menar. Typ 'dra ihop handen' eller så.)
- Eller att man 'drar' med händerna samtidigt.
Det är när du tar lite i ena tygeln, sen lite i den andra ungefär som när man just "sågar" och "bladet" då skulle gå fram och tillbaka (vilket bettet gör i hästens mun.
Hakuna matata!
Både och, men främst den förstnämnda.
Hmh, jag ser många göra det förstnämda iaf. Men hur gör ni för att få hästarna ner då? Eller skippar ni det helt?
Eh, hästen tar själv ner huvudet när den är avslappnad och arbetar korrekt.
Aldrig såga ner hästen!!!!!
Då får du visserligen en häst som kröker in nacken men den går med stor säkerhet INTE i form. Formen kommer bakifrån och sedan fångar man upp hästen i handen. Om hästen jobbar korrekt med ryggen och sätter under sig ordentligt så har krökningen på nacken ingen betydelse. Men för det mesta kommer det att bli en krökning på halsen, men det är inte krökningen som är målet.
Man kan be hästen gå ner med handen, men då ska yttehanden vara helt still/stadig och innerhanden ska bara ta lätt upprepade gånger med eftergift även om hästen fortsätter sticka ut nosen, enklaste sättet att få det rätt är att inte ta i tygeln utan att föra ut inner handen en bit och sen in igen. Även om hästen inte sänker nosen när man tar mjukt eller för ut tygeln, ska man släppa/ta in handen igen. När hästen märker att eftergiften kommer tillbaka vågar den i sin tur slappna av och sänka hvudet. Men det är viktigt att ytterhanden är stabil och att innerhanden är mjuk och ber hästen sänka sig och slappna av, inte försöker tvinga den.
Tar man i båda tyglarna (dvs inte har ytterhanden stadig) blir det direkt en sågning, och om man tar i inner tygeln istället för att bara föra den utåt är det väldigt lätt att man börjar ta lite mer, och lite mer osbv om hästen inte sänker sig som man vill, då blir det också en form av sågning.
Även om kröken på nacken inte är viktig, så är det viktigt att hästen är eftergiven för bettet och vågar slappna av. Det är därför man måste be fint med inner tygeln (om man slka ''pilla'' alls) för inte kan hästen spänna av med någon som sitter och tar i munnen och försöker tvinga?
Men innan man har framåtbjudning, hästen lyssnar för skänklarna och sitsen så att man kan hålla rätt på bogar och bakdel, och hästen vet hur den ska sakta in och öka osv helst utan direkta tygelhjäper, och böja sig för skänkeln,. är det ingen bra ide att pilla med formen. När man med sits, skänklar och en stabil ytterhand kan böja hästens kropp, så kan innerhanden hjälpa till att få böjninen igenom halsen också och det brukar resultera i en fin ''form''. Men det kan lika gärna hända att det inte behövs utan att hästen böjer sig genom kroppen redan innan man använder innerhand, vilket är bäst naturligtvis. Och det går inte att börja böjningen genom halsen, först måste yttersidan längas, sen böjs kroppen (inner bakben börjar ta upp vikt) och sist finslipning med halsen-nosen. På ''rakt'' spår kan man be om minimal böjning för att få hästen uppmärksam och mjuk, när den är stark nog kan den bära sig även utan böjningen och använda bägge bakben lika mycket, inte mest inner. Enligt vad jag fått lära.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Man kan röra på händerna för att bettet ska röra sig i hästens mun, men då är det små, små rörelser, absolut inte så mycket att hästen börjar pendla med nosen eller bettet åker synligt fram och tillbaka genom munnen. Tanken med det är att om hästen är ofokuserad så påminner man den och säger "Hallå, kommer du ihåg bettet?". Att såga fram och tillbaka ger helt fel signaler och kan möjligen användas som nödbroms i aboluta nödfall, men till och med då tar man bara ett par tag, vänster-höger-vänster för att få stopp på en häst som studsar runt med nosen i vädret och inte är kontaktbar. Det är inget man använder i vanlig ridning.
Som flera andra skrivit så jobbar man med ena eller andra tygeln beroende på hur hästen är ställd och böjd och hur man vill att den ska vara ställd och böjd. Olika hästar är olika skapta och olika starka, min måste till exempel arbeta högerställd men vänsterböjd i vänstervarv i början för att få ordning på spårningen och formen, innan hon hittar rätt och kan börja ställa åt vänster.
Händerna samverkar med säte och skänklar för att få hästen i spårning och i balans. När spårningen, bjudningen och balansen är på plats, kommer hästen fram till handen och tar stöd där. Det är ingen idé att försöka göra tvärt om och börja med handen och bromsa sig till form, det blir en falsk form där hästen inte arbetar med rygg och bakben.
En ridlärare sa till mig en gång, för väldigt många år sedan, att man ska kunna rida sin häst i rätt förm även om man hade sytrådar som tyglar.

Det är verkligen förvirrande… Man kan ju faktiskt undra vad som är skillnaden mellan att "såga" och hålla "bettet rörligt", och det är faktiskt en riktigt intelligent fråga!
Såga - jag tror de allra flesta är överens om att "såga" är fel, men då måste man ju också veta vad som ÄR att "såga". Att såga är att ta ett tygeltag ömsom med vänster och ömsom med höger hand växelvis flera gånger, där handen går bakåt i syfte att med muskelstyrka få hästen att "ge efter". Förmodligen är det ett starkt obehag i munnen som gör att hästen böjer in huvudet. Det är ett väldigt enkelt sätt att få hästen att böja in huvudet/nosen mot sin bringa, men man har inte lyckats engagera hästens gång ett enda steg med denna metod.
Bettet rörligt - är mycket mjuka och lirkande rörelser i enbart fingrarna som får bettet att röra sig i munnen. Hand och arm är dock följsamma och håller under inga omständigheter emot. Syftet är att hästen ska börja tugga lite på bettet och på så sätt släppa på spänningen i nacken. En häst som slappnar av i nacken (behöver inte innebära att den kröker nacken!!) har också lättare att slappna av i ryggpartiet, och man kan på så sätt lättare engagera framför allt bakbensarbetet.
I teorin ser det ju enkelt ut att göra skillnad, men i praktiken är det svårt! Ofta är vi lite väl ambitiösa som ryttare, och vill att hästen ska "ge med sig", och då kan det verkligen vara en hårfin skillnad på ifall vi "sågar" eller "håller bettet rörligt". Den STORA skillnaden är elastisiteten i ryttarens hand - men för att kunna avgöra det så behöver man dels filma sig själv och dels rida för en skicklig tränare…
Bra fråga
!!
#10 Bara de små lirkande rörelserna med lillfingrarna gör väldigt mycket. Att de "släpper bettet" är ju då också pga obehag.
Jag vill i.af att bettet ska ligga så stilla i munnen som möjligt så att det krävs ännu mindre för att ställa dem istället.
Hakuna matata!

#11 Om hästen släpper bettet så håller jag helt med dig om att det inte är en bra metod! Syftet med att hålla bettet rörligt är i stället att hästen ska våga "ta" bettet och börja tugga på det!!! Får det inte denna önskvärda effekt så kan man lika gärna låta bli att "pilla", men de allra flesta hästar jag har ridit har blivit uppmuntrade att "suga tag" i stället för att helt släppa. Jag har då aldrig lyckats få en häst att aktivera sina bakben samtidigt som det är helt "tomt" i handen…
#12 Jag har med mer eller mindre (allt ifrån nästan slaka tyglar till heta hästar som är hårda i munnen) tryck i munnen men helt stilla. Sedan räcker det oftast med att bara klämma till lite med benen (förutsatt att de lärt sig skänkeln och inte är skänkeldöva), för att de ska ta ner huvudet och få med sig baken.
Att plocka ner dem med att även "mini såga" gör ju fortfarande inte att de får med sig bakdelen även om de får ner huvudet. Möjligtvis kan man bara göra ett par tag (typ 3 fram och tillbaka) om de är okoncentrerade för att visa vad man vill, men att sitta hela tiden skulle jag inte göra.
Hakuna matata!

#13 och varför skulle man "sitta hela tiden" när nu hästen har accepterat bettet på önskvärt sätt? Det är ju i så fall ganska korkat eftersom då ber man hästen att göra det den redan gör… Och NOTERA - att hålla bettet rörligt är INTE ett sätt att "få ner huvudet". Det kan man få helt utan tyglar… Utan det är ett sätt för hästar som spänner till sig i käk- och nackpartiet att slappna av och ta stöd i stället för att undvika bettet. På avslappnade hästar ser jag ingen som helst användning av "rörligt bett". Uppmärksamhet ber jag min häst om genom halvhalter…
Har hört att man ska "leka" med fingrarna

Sen ska ju inte en häst regelrätt tugga på bettet. En teoretisk omöjlighet eftersom bettet inte ligger mellan tänderna. Suga kan dom göra, dock inte tugga. Ibland låter det som att de tuggar, har inte kommit på hur det kan bli så fast att bettet inte ligger mot några tänder.
Skynda långsamt så går det fortare.
#16 De kan ju dra upp bettet med tungan, vi har i.af en häst som gav tygdliga bitmärken i bettet. Det lär som han "gnagde" på bettet när han typ stod avslappnad (vid avsadling eller när man bara hoppat av och stod).
Hakuna matata!
ursäkta att jag bryter tråden något, men jag undrar hur man kan få hästen att lära sig gå i "rätt form". Ungre hästar har ofta mycket svårare än äldre. Handlar det om muskler och så?
Visst är det så att en musklad välriden häst ska bära sig i rätt form när den arbetas rätt.
Ska hästan ta stöd på tygeln eller ska den inte det?
min häst söker sig neråt och höjer ryggen och får ett bra "påskut" bakifrån efter kanske 15 minuters ridning. han tar lätt stöd på tygeln. han är inte mkt musklad. Är det fel?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#18: Det tycker jag låter som om ni jobbar rätt!
Jag för min det anser att hästen SKA ta stöd på tygeln, men bara mycket lätt. Den ska komma fram till handen och var uppmärksam på bettet, men den ska INTE hänga i handen. Man ska ha tydlig kontakt, men det ska räcka med "sytrådar" som tyglar.
Det enda sättet att lära hästen att gå i rätt form är att låta den gå i rätt form. Om hästen är svag kan det vara svårt att göra under ryttare. Då kan man arbeta den i töm i stället. Andra övningar som stärker ryggen, får in benen under och hjälper hästen att sänka nacken och välva ryggen är bomarbete, klättring, backpromenader med mera. Sådant gör man för att bygga upp musklerna så att den kan bära sig och sin ryttare.
Unga/omusklade hästar behöver ofta gå i en låg, relativt öppen form. De måste ha huvudet lågt för att få upp ryggen, eftersom musklerna inte räcker till annars. När hästen blir starkare kan den gå högre med nacken utan att sänka ryggen. En ung/omusklad häst kan också tillåtas ta mer stöd i handen, så den får hjälp att bära sig. Det är inte målet, men kan vara ett steg på vägen.

Nu var det ett tag sen jag red aktivt, men när jag fortfarande gjorde det brukade jag jobba ganska mycket med min välditg spända sköthäst. Att såga skulle aldrig ha funkat på henne (hon reds dessutom halva tiden bettlöst), men att arbeta lugnt och tålmodigt med volter, åttvolter och annat där jag hela tiden fick tänka på att ha en stadig hand och balansera så att hennes bogar inte försvann ut i oändligheten så slappnade hon tillslut av och kunde gå i en riktigt fin form. Att rycka, dra, såga eller irritera munnen ger inte en fin form där hästen arbetar korrekt, balans gör det. Ryttaren är den som både kan hjälpa och själpa för om ryttaren inte har tillräcklig balans och kontroll över sig själv kommer denne inte kunna jobba hästen i rätt form heller…

Hmm…. pilla hästen i munnen? jag kan knappast se några som hellst fördelar med att "pilla hästen i munnen" har ni provat hålla i ett bett medans någon står bakom och "pillar", prova och säg sedan att ni skulle vilja känna det i eran mun. Skulle knappast tro det.
Sen för övrigt så har de dressyr och hopptävlingar jag besökt inte innehålligt något som hellst pillande, däremot sågande! bett som åker ut och in i hästens mungipor, väldigt graciöst måste jag säga.. Kan för övrigt säga att jag räknade en gång på en dressyrtävling, jag såg 3! ryttare som INTE sågade hästen i munnen. Notera att det var 50! ekipage med under tävlingarna.
Så att alla som sitter här inne och skriver endast "pillar med bettet" eller "håller bettet rörligt" tror jag vad jag vill på!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Det är så skönt att rida western då lär man sig att få hästen i form och undertramp utan att trycka ihop/såga utan hästen går rätt och på lång tygel, gör man något med hästens mun så är det för att rätta den så den kommer tillbak i rätt form igen 
#21: Det kan ju bero på att pillandet inte syns, eller hur?
#23 Kanske inte, men då var det ju fortfarande uppenbart att 47 stycken sågade…
Själv rider jag engelsk dressyr men strävar mot en inte allt för hög form och att rida på så lös tygel som möjligt (även om jag kan plocka ihop dem när det behövs). Jag låter dem inte hänga helt efter som jag måste kunna ställa dem bara :)
Har för övrigt haft två hästar som var "omöjliga" att få i form trots ryggmuskler och det var 30 min uppvärming som gällde. Såga eller dra kunde man göra bäst man vill, det blev bara mer motstånd istället.
Hakuna matata!

#16 är bettet för långt så petar de upp det mot tänderna och tuggar.

#25 För långa bett kan även gå emot tänder så att de blir lösa och lossnar, var på en föreläsning med en hästtandläkare som visade bilder av hästmunnar som utsats för långa bett.. Han tyckte man skulle variera mellan olika bett och gärna även bettlöst för att slita minsta möjliga på hästens mun. Han sa även att man borde variera mellan olika nosgrimmor för att minimera risken för tryckskador och liknande…

#25 och 26 Bettet är inte för långt..

Lorita - Håller verkligen med ;D
# 22, 28
Jag är avis! :D Min stora önska är att en gång få testa rida western. Egentligen skulle jag faktiskt hällre rida western än engelsk dressyr. :$ Men aja, det är också kul! Men ändå vill jag testa… ;)
Till er andra,
Tack för alla svar och så.
Genom denna frågan kanske folk tror att jag sågar, men jag gör inte det. Jag har alldeles för långa tyglar brukar folk klaga om. så jag har börjat korta ner dem men ser så många med riktigt korta tyglar och som handen verkligen flyttas upp ca 15 cm och sedan den andra handen. Jag hadde alltid trott att det var såga, tills jag började på en annan ridskola där alla de som hadde kortare tyglar gjorde det och hadde hästarnas huvud nere. Ingen sa till dem heller, så började undra lite.
Någon som då kan förklara exakt hur man får en rätt spänd häst i form. Vill absolut undvika att jag själv börjar såga! :)
Min häst var (helt plötsligt, fram tills efter denna vintern) väldig döv för skänkeln, rätt lat och spänd). Nu börjar hon falla tillbaka till det att vara lat. Alltså, hon reagerar nu på skänkeln och är rätt avslappnad, men hon har svårt för att gå i form sa min mamma. Min mamma tycker inte om att rida henne för att hon inte är framåt, medans jag tycker det har blevit bättre.
# 22, 28
Jag är avis! :D Min stora önska är att en gång få testa rida western. Egentligen skulle jag faktiskt hällre rida western än engelsk dressyr. :$ Men aja, det är också kul! Men ändå vill jag testa… ;)
Till er andra,
Tack för alla svar och så.
Genom denna frågan kanske folk tror att jag sågar, men jag gör inte det. Jag har alldeles för långa tyglar brukar folk klaga om. så jag har börjat korta ner dem men ser så många med riktigt korta tyglar och som handen verkligen flyttas upp ca 15 cm och sedan den andra handen. Jag hadde alltid trott att det var såga, tills jag började på en annan ridskola där alla de som hadde kortare tyglar gjorde det och hadde hästarnas huvud nere. Ingen sa till dem heller, så började undra lite.
Någon som då kan förklara exakt hur man får en rätt spänd häst i form. Vill absolut undvika att jag själv börjar såga! :)
Min häst var (helt plötsligt, fram tills efter denna vintern) väldig döv för skänkeln, rätt lat och spänd). Nu börjar hon falla tillbaka till det att vara lat. Alltså, hon reagerar nu på skänkeln och är rätt avslappnad, men hon har svårt för att gå i form sa min mamma. Min mamma tycker inte om att rida henne för att hon inte är framåt, medans jag tycker det har blevit bättre.
#7 Det där var bland det dummaste jag hört på länge! Man kan inte få hästen att gå på tygeln genom att såga ner den så som du beskriver, för även om du inte tar höger vänster så tycker jag att det där klassas för att såga också!
Formen kommer bakifrån och inte genom att bromsa och slita i munnen. Hästen lär sig fort att knäppa av i nacken för att komma undan obehaget i munnen men jobbar för den skull inte i rätt form. Ditt sätt resulterar bara i spänningar och förslitningsskador på hästen eftersom den med all säkerhet inte arbetar med bakdelen och höjer ryggen.
För att få en hästat att jobba i form krävs en bra bjudning, hästen ska inte rusa utan vila på ett energiskt steg. Ryggen höjs för att hästen trampar in med bakdelen under kroppen och bär upp sig med bakdelen istället för att bli hängande på framdelen. När bakbenen är aktiverade och bär så kommer böjningen i nacken automatiskt. För att åstakomma detta behöver man väcka upp hästen och få den balanserad och lyssna på hjälperna. Under uppvärmningen kan det vara bra att rida på serpentinbågar för att få den följsam. När bjudningen kommer fångar man upp hästen genom att erbjuda ett mjukt och jämt stöd i båda tyglar, springer hästen iväg så gör man en halvhalt. Hästen ska ridas fram till bettet inte tas tillbaka av bettet genom att lirka, såga, plocka osv. En häst som jobbar rätt är ofta fint och jämt musklad över ryggen. Om hästen saknar bra ryggmuskler orkar den inte bära upp ryttaren, tömkör isåfall som variation och ta hjälp av någon som är bra på tömkörning för att förbättra hästens muskling och få den att jobba på rätt sätt.
#31 Jag antar du menar inlägg #8?
Hakuna matata!
#31 Både #7 och #8 verkar använda samma "sågnings/plocknings" medtod för att rida sina hästar i form.
#31, 32, 33? Va? Var exakt menar ni att jag har rekommenderat sågning för att få hästen i form? Har någon av er läst inlägg 8? Där står till exempel "Händerna samverkar med säte och skänklar för att få hästen i spårning och i balans. När spårningen, bjudningen och balansen är på plats, kommer hästen fram till handen och tar stöd där. Det är ingen idé att försöka göra tvärt om och börja med handen och bromsa sig till form, det blir en falsk form där hästen inte arbetar med rygg och bakben."
#30: Jag förstår inte riktigt hur du menar, men om hästen kör upp huvudet för att undandra sig tygeltagen kan man höja handen för att tygeln fortfarande ska ha samma vinkel mot hästens mun. Då märker den snart att det inte hjälper att köra upp nosen. Det betyder inte alls att man tar hårdare i hästen, bara att man "följer med" den upp. På samma sätt kan man höja den ställande handen om det inte räcker att vrida om handen för att få hästen att ställa.
#34.Säger som #31. ja de tycker jag du värkar rekomendera så ja de gör du för så rider man inte man plockar inte så att nossen rör sig lite gran jag vet exakt hur du menar. Men nej så rider man inte har du sätt någon dresyr stjärna be hästen att röra lite på huvudet nej trode inte de. när man rider ska huvudet va stila.

Jag kan också bara hålla med alla som inte tycker att man ska sitta och pilla/röra bettet i hästens mun hela tiden.
Handen ska vara stilla och stabil och enbart "tala" när den har något att säga. Då får man en häst som lyssnar och är lyhörd för ryttarens hjälper.

Egentligen skulle alla vi viktiga förståsigpåare lägga ut filmer på oss själva när vi rider!! Det är först i den egna sadeln som vi får komma upp till bevis… Och hur många är det inte som är experter - på backen! Det är bara dumt att börja jämföra olika typer av ridning som om den ena vore snällare än den andre, för sådant bara sätter igång pajkastning!
Vem är den modige som lägger ut FILM först…???

#38 se om jag kan få någon film, nu rider jag ju western och då är det svårt att såga hästen i munnen
jag har bytt ridstil just för att jag tycker det är mycket vettigare tänk mot hästen 
#38 Det är inte alltid man kan göra så som man skulle vilja göra. Man kan teorin men ändå inte praktiken. Det finns det många exempel på inom många olika områden. Detta medför inte att man inte har rätt att yttra sig. Så man kan ju vara hur modig som helst och läga ut en film på sin ridning och ändå göra fel.
Du vet säkert hur man gör när man ska bygga muskler eller gå ner i vikt eller något liknande. Därmed inte sagt att du kan åstakomma det praktiskt. OBS!!!! Detta är bara ett exempel. Alltså inget direkt personligt då jag inte ens vet vem du är.
#35: Läs inlägg 8 en gång till. Är det formuleringen "absolut inte så mycket att hästen börjar pendla med nosen eller bettet åker synligt fram och tillbaka genom munnen" du anser innebär att jag rekommenderar folk att sitta och dra hästens nos fram och tillbaka? Notera orden "absolut inte", så kanske du förstår att det står raka motsatsen till vad du tror.
#39: Naturligtvis ska man inte pilla hela tiden - bara några små rörelser när det behövs, för att förstärka/tydliggöra tygeltaget. Jag ansluter mig INTE till skolan som säger att "bettet ska hållas levande" och röra sig i hästens mun hela tiden.

#40 Klart man har rätt att yttra sig - oavsett hur klantigt man själv rider
!! Det var kanske lite det som var min poäng…
Men jag kan tycka att sådana här trådar kan dra iväg alldeles väldigt i "expertutlåtanden", och jag funderar då alltid lite på vad man grundar sina "tyckanden". Att "tycka" är ju som bekant väldigt lätt. Att "göra" något mer knivigt… Ridning är först och främst kommunikation. Teknik kommer lååångt efter.
Fast liiite allvarlig var jag trots allt - bästa sättet att verkligen visa på hur man menar är att visa - i rörlig bild..! Kunskap kan nås genom att läsa sig till. Men förståelse måste faktiskt komma genom egen praktik!
Jag tar absolut inte åt mig personligen i dehär trådarna! För precis som #40 påpekar så är de flesta helt okända för en. Den dagen jag skulle känna mig personligen påhoppad och må dåligt av det, så skulle jag som en oljad blixt överge forumet…! Ingen tvingar mig att läsa vidare
…

#42 eftersom ridning är en tekniksport så tycker jag att tekniken kommer först för utan rätt teknik kan man inte kommunicera rätt med hästen.

#43 Och jag kommer inte argumentera med dig - men jag håller definitivt inte med…
#43 Till en viss del håller jag med!

#43 Här har vi ett moment 22 tycker jag. Vad kom först, hönan eller ägget? Svårt att säga..

#47 Ja det går hand i hand och det ena fungerar inte utan det andra, rider man och sågar då har man varken rätt teknik eller rätt komuniktion.
Hur ska man kunna komunisera utan att utrycka sig rätt?
Ännu svårare än att kommunicera med hästen kan det vara att kommunicera på Internet. Vi kanske menar samma sak allihop, fast vi har olika ord på det? Varje person skriver på sitt sätt, varje person läser på sitt sätt och svarar på sitt sätt = oändliga möjligheter till att missförstå. Kommunikation och teknik i ridning handlar ju så mycket om känsla - det är inte lätt att sätta ord på när man ska förklara för en människa i skrift.
Min instruktör "samlar" på olika sätt att säga samma sak när hon ska förklara "ryttarkänslan" för sina elever. Det som en begriper betyder inget för en annan, då förklarar hon på ett annat sätt och ett annat sätt och ett annat tills tioöringen trillar ned för alla eleverna.
Jag kunde till exempel inte se att min häst förböjde halsen i vänster varv. Instruktören sade "Räta halsen" och jag tyckte att halsen var spikrak och fattade inte varför det var så svårt att hålla reda på högerbogen, förrän instuktören en dag sade "Titta ned och kolla att halsen kommer ut mitt mellan bogarna!". Då först såg jag verkligen att pålle vek halsen vid basen och kunde börja jobba för att räta halsen utan att instruktören måste tjata på mig …
Det är likadant på jobbet, 5 personer kan ha möte och enas om ett visst arbetssätt och sedan går alla därifrån och jobbar på 5 olika sätt - och alla är helt säkra på att just de gör som vi bestämde och de 4 andra har fel. Och då pratar vi ändå ansikte mot ansikte.

Eftersom jag (tydligen
) startade denna begreppsförvirring om "vad som är vad" teknik - kommunikation, så följer här en redogörelse för min syn på saken:
Kommunikation - är alltid ett "samtal" i båda riktningarna. Jag är lika intresserad av vad den andre har att säga som jag önskar utrycka mig själv. När det gäller hästar och ridning så framför jag som ryttare vissa önskemål till hästen. Den reagerar på något sätt på denna önskan - och beroende på min egen kunskap/skicklighet/känslighet så förstår jag vad hästen försöker förmedla tillbaka till mig. Om hästen nu inte "lyder" det jag har bett den om, så kan det bero på olika saker. Förmodligen har det berott på att jag varit otydlig/dubbeltydlig i min kommunikation - och hästen inte riktigt förstått vad jag vill. Det får bli upp till mig som ryttare och min fantasi att på ett annat/tydligare sätt be om samma sak tills jag får "rätt" svar. Här har vi ju en sådan vansinnig tur att hästar av naturen vanligtvis VILL samarbeta och faktiskt anstränger sig för att göra det vi ber dem om. Och oftast så gör faktiskt våra hästar EXAKT det vi ber dem om - vi tror bara att vi ber dem om något annat… Kommunikationen här blir svår då vi själva inte är medvetna om vad vi egentligen "säger". Enda sättet att komma tillrätta med sådant är att anstränga sig till att "lyssna på vad hästen säger till oss"!! (Ett uttryck jag fö har "knyckt" från en av de verkligt skickliga dressyrtränare jag haft förmånen att träna för!). För hästarna kommunicerar HELA TIDEN med oss ryttare, och ju känsligare vi blir för detta desto bättre lyckas vi förstå vad som kanske är problemet.
Teknik - är för mig en teknisk finess, eller "facit" på "hur man ska göra". Det inbjuder inte alls till "samtal", eftersom man "tekniskt sett gör ju rätt". Om man nu har fått lära sig att man "ska" lyfta handen om hästen tappar formen och går över tygeln - så gör man ju det, oavsett vad hästen egentligen förmedlar. Teknik är ett hjälpmedel till att få en bättre kommunikation, olika sätt att pröva för att bättre förstå var problemet sitter. Men själva problemlösningen sitter inte i teknik. Att vara allt för tekniskt inriktad gör ofta att man faktiskt inte lyssnar in sin häst, eller "man kan inte göra fel" som ryttare, det är bara hästen som är dum som inte begriper "trots" att man tekniskt gör rätt. Vi har dessutom olika tekniker för samma sak beroende på vilken ridgren vi ägnar oss åt.
För mig blir det väldigt tydligt när man håller på att rida in en häst. Den helt gröna hästen har inte en susning om vad man vill att den ska göra när man ger olika hjälper. Här gäller det att lotsa hästen fram och genom otroligt känslig kommunikation omedelbart visa när "det blev rätt". Du kan hålla på att "ställa hästar i hörn" hur mycket som helst - helt tekniskt rätt - men på en grön häst som inte förstår detta så kommer man inte till ridning. Här gäller det att lirka fram och förstärka det som fungerar som jag önskar som ryttare - KOMMUNIKATION.
Så för mig kommer kommunikation ALLTID först! Även en ovan ryttare kan ha stor förmåga till god kommunikation trots dålig teknik - enligt mitt sätt att se på saken. Och att "såga hästen i mun" är väl ett ganska dåligt exempel på kommunikation, men trots det en teknik…

Vänd på det om du sågar i munen så kan du inte komunicera rätt, du säger till hästen att pringa och slingra sig, det hjälper inte hur mycket du försöker komunicera då säger ändå släng huvudet fram och tillbaka och krök på halsen för att slippa obehag.
Har du en stadig mjuk hand då kan du komunicera med hästen. Du behöver kunna tekniken för att utrycka dig rätt och inte tvinga fram hästen att gå fel (i detta fall uppleva obehag) böja halsen för att slippa handens sågande

#51 …och som jag ser det så kommunicerar man i princip inte alls när man sågar. Man avreagerar sig…

#52 så kan man ju se det men många rider konstant med att såga/lirka bettet i munen på hästen iställer för att komunisera med en stabil ridning.
Man måste ju kunna lämna hästen ifred för att får fram budskpet när man komunicerar och jag kan inte se att man vet komuniktion om man sågar hästen i munen, man har inte någon riktig teknik heller för att visa hästen vad man vill på ett riktigt bra sätt.
Det var någon som skrev något om att h*n hade börjat rida western pga det var snällare mot hästen. Jag tycker faktiskt att western inte behöver vara "snällare" mot hästen. Allt beror på ryttaren. Så är det, en häst kan gå i perfekt form och arbetas helt rätt i vanlig dressyr om det är en duktig ryttare, och samma g'ller för western. Har sätt få western hästar som arbetar på rätt sätt, många westernhästar úpptäckr att de inte behöver arbeta och travar bara runt som hösäckar. MEN om man är skicklig och kan få hästen att arbeta i en bra form genom western ridningen då är det ju underbart, men har tyvärr sätt allt för många nybörjare som väljer att rida western pga att de inte klarar av den "vanliga" ridningen.
#54 Det ligger helt klart något i det du säger där.
Hakuna matata!

#54 det var jag som skrev och mitt val av grenbyte var att få en mjukare ridning inte det att jag inte klarar vanlig ridning MSV med placering gör man inte om man inte kan rida.
Att få hästen i samma ryggarbet och undertramp utan att kunna fuska med att såga, det är för mig ett sätt att visa att jag kan
och jag kan 
#56 Vi syftade (eller jag i.af) inte på dig. Men jag vet med mig att många som "rider western" flängrider med en westernsadel och ett träns utan nosgrimma och pannband (och har man det så rider man ju western enligt dem).
Hakuna matata!

och det finns många som på står sig rida dressyr med sågande händer och en häst som böjer ihop sig allt vad dom kan för att slippa undan ryttarens händer, samtidigt som bakdelen försöker springa ifatt framdelen.
Kan man inte rida då är det inte ridning vilken gren det än är
#58 Jag syftade självklart inte heller på dig, har ju ingen aning om hur du rider så det kan jag inte yttra mig om, men du har helt rätt med att det är samma sak inom "vanlig" ridning tyvärr..